Vær obs, Ikke gjør dette

Jeg er så glad i disse formene.

Så enkle å putte i ovnen eller på grillen.

Jeg vasker de og bruker de om igjen.

Er de litt stygge, kler jeg de med aluminiumsfolie.

 

Men………

Jeg bruker ofte sitron for å heve smaken.

 

Syre og salt gjør at aluminiumen fra folie eller form, trekker inn i maten.

Les denne artikkelen

https://www.dagbladet.no/mat/professor—ikke-gjor-dette/69856879

 

 

Huttetu og dette har jeg gjort i årevis.

Jeg var på testing en gang og hadde aluminium i kroppen.

Jeg sluttet med deodoranten jeg brukte for den var det aluminium i.

Det er veldig få deodoranter det ikke er aluminium i.

Apoteket har kun et par merker.

Jeg bruker nå denne fra La roche posay.

 

 

Men dette med formene og folien har jeg ikke vært klar over.

Særlig skadelig er det jo for de små.

Heldigvis er det ikke så ofte at formene er i bruk, men nå skal jeg være obs

Ikke ha på syre eller salt mens maten er i formen.

Jeg skal pønske ut nye knep for å få scampipakkene mine på grillen.

Gubben foreslo matpapir og så legge de i form.

Vi får forske litt og se om det fungerer eller om det er noe galt med det også.

 

Med det samme vi snakker om hva vi skal være forsiktig med.

Dere er vel klar over at veldig mange blandingskrydder stort sett inneholder salt?

Slik som Natvig blandede, Hoffs pommes frites krydder, sitronpepper, osv

Og mens vi nå holder på, sjekk ferdigprodukter for hva de inneholder av søtning, gjærekstrakt, osv

Her er et innlegg jeg skrev for en stund siden

https://lillasjel.blogg.no/1368265038_trodde_du_pepper_var_.html

 

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg