Opplevelser er det jeg lengter etter

 

 

Jeg snakket litt, som vi kaller det når vi chatter, med Tonje Lissandrin i dag

Hun bor i Veneto i Italia der de først ble rammet av coronaen.

Hun har gitt ut både en novellesamling og en diktbok.

Diktboken handler nettopp om pandemien og har mye bakgrunnstoff fra Venezia.

Det har jo vært mange pandemier som har rammet i løpet av historien.

Boken heter Rød sone.

Bøker lest mars 2021, 17 bøker

Tonje A. Lissandrin, Venteromsnoveller

Men det var ikke det jeg skulle snakke om nå.

Jeg skal jo egentlig dit ned i juli på cruise fra Roma til Venezia og tilbake til Roma, 15 dager.

Jeg går her og venter og venter i spenning på om det blir.

Jeg er så reisesyk at jeg kan nesten ikke vente.

Det flyr store kråker i magen min og jeg blir nok skuffet hvis jeg må vente et år til.

 

Det er jo sånn at helsen min ikke er tipp topp.

Men jeg har helse nok til å reise og få nye opplevelser.

Og er det noe jeg higer etter, så er det nettopp det.

Ja du lengter vel etter sol og varme sier Tonje.

Ja sa jeg men mest av alt lengter jeg etter opplevelser.

Det å oppleve andre steder, nye steder, andre lukter og atmosfære, det gjør noe med kroppen min.

Det fører til at jeg utvikler meg, utvider mine energier, jeg senser mer.

Det er noe fantastisk som jeg ikke fikk oppleve før jeg var godt voksen.

Jeg simpelten elsker det.

Det er som om kroppen min får nytt liv.

Jeg bare suger til meg energiene.

Og det å reise på cruise er det mest fantastiske for meg.

Det å være i bevegelse, se nye steder nesten hver dag.

Våkne opp og snuse inn ny utsikt og for en utsikt det er på toppen av et cruiseskip.

Ja det er som om du er på et fjell.

Og slik det har vært nå så har mange vært uten arbeid.

Et cruiseskip sysselsetter jo mange mennesker fra de landene som har minst å rutte med.

Der arbeidsledigheten er veldig stor, så det blir godt når de kan igjen få inntekt.

Jeg håper derfor så inderlig at hjulene begynner å rulle rundt om i verden.

At vi igjen kan flytte på oss.

 

Først måtte jeg få vaksinen på plass.

Det blir nok vaksinasjonsplikt nå i første omgang.

Å få virus ombord er noe de frykter.

Ingen steder du reiser er de så nøye som på et slikt skip.

Allerede før coronaen vasket de og spritet hele tiden, så jeg går ut fra at nå blir det enda mer.

Man blir også testet før man går ombord og ved reisens slutt.

Jeg ringte legesenteret og sa at jeg kunne komme på kort varsel hvis noen ikke kunne komme.

Jeg var i den gruppen de skulle kalle inn.

To dager etter ringte de og det var i boks, om en uke får jeg dose to.

Det var også viktig at jeg fikk det nå før de bestemte at det kan gå tre måneder til neste dose.

Min mann fikk også sin, så vi blir vaksineklar.

Så tenkte jeg at det er litt skummelt å reise hvis ikke reiseforsikringen dekker det.

Så sa gubben at nå går Europeiske ut og dekker reiser til røde land i Europa.

De vil nok ha kunder og det blir jo ikke solgt reiseforsikringer når ingen reiser.

Fly har vi fått bestilt, fem tusen rimeligere enn i fjor, så vi er klar til å dra.

Neste og viktigste steg er at cruiseskipet vi skal dra med, Celebrity Infinity, kommer til Roma.

Det er nok forhandlinger mellom selskapet og de land vi skal til om de får komme.

Eu sier jo at det skal åpnes opp for reiser for de som er vaksinerte, så igjen krysser vi fingrene.

Og nå nærmer det seg med stormskritt og jeg er så spent.

Jeg må innrømme at jeg blir skuffet hvis jeg må bestille hotellpass i Norge i år også.

Selv om vi hadde en fantastisk tur i fjor så var det fordi vi møtte så mange fine mennesker.

Vi er ikke typene til å sitte i bil og kjøre til all verdens sightseing, ingen av oss er noe glad i det.

Vi liker å parkere bilen og så være fri og frank og uten å måtte organisere.

Å pakke ut kofferten og deretter bli fraktet fra by til by, rent og pent og tilrettelagt, det er bare rene skjære luksusen.

Og når vi er så heldig at vi har både økonomi og helse til å gjøre det, så er det bare fantastisk.

Jeg tør nesten ikke åpne mailen om dagen for jeg er redd for å få beskjeden om kansellering.

Mens jeg venter visualiserer jeg at jeg drar.

Det er nesten så jeg åpner kofferten og gjør klar feriebøkene, ja for de er jo stablet opp kan du skjønne.

Det er bare litt over en måned til.

Jeg var akkurat inne og sjekket nettsidene og foreløpig står det som før.

Det ser ut til at cruisene i caribeean og Hellas starter opp nå i  juni, så jeg håper og håper og håper

I dag

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg