Når sannheten banker på

 

 

En liten tilstandsrapport fra heimen.

Ja ikke at det skjer så mye spennende her, men slik begynner det ofte med dagens innlegg.

Jeg får en tanke i hodet og begynner å skrive og aner ikke hvor jeg ender opp.

Men bildene som skal være med, er på plass.

 

 

Det er ikke noe juleforberedelser her i huset.

Den eneste pynten er denne stjerna og egentlig er det vel bare flaks at vi har husket å henge den opp.

Det minner meg om at vintergardinene må vaskes og henges opp også.

Julegardiner har jeg sluttet med for rødt passer ikke på stuen lenger og dessuten var jeg lei av å se rødt, bokstavelig talt.

Nå er det rødt kun i små porsjoner.

Til og med det røde huset skal skifte farge til våren, etter mange år.

Det skal bli brunt, noe jeg tror blir roligere for kroppen.

Fargeenergiene vet dere, dere husker vel dem, hvordan de påvirker oss.

 

 

Men jeg lyver egentlig litt nå for det er litt juleforberedelser.

Jeg leser jo julebøker.

Noen ble lest i november.

Bøker lest november 2020, 18 bøker

Så har jeg en hel stabel igjen.

I tillegg kom det en til i går, nemlig Julens ni liv,som kom i postkassa fra CappelenDamm,  sammen med noen feelgood jeg gleder meg så innmari til.

Jeg var helt henrykt over pakken som kom i går og gubben vettu forstår ikke bæra .

Hvordan bli så tussete over noen bøker når man har hyllene fulle fra før liksom, men sånn er det bare.

 

 

Og ikke bare det at det er julaften når pakkene kommer, men jeg planlegger jo lesing.

 

 

Januar har jeg planlagt. Da er det norske bøker.

Og se, februar er også noenlunde klar og det er en gledens måned.

Den måneden vil jeg nok kalle, Bøker jeg har gledet meg innmrari til- måned.

Jeg kjenner forventningene bruse i kroppen.

Om jeg er litt gal, ja det er jeg, men det er sunt.

Engasjement og lidenskap er gode, sterke medisiner for en ellers sliten kropp.

 

 

Men si meg en ting, hva har alt dette med dagens tittel å gjøre.

Det vet jeg enda ikke, men historien bak kjenner jeg og den er litt morsom.

Gubben holder på å pusse opp badet i kjelleren.

Egentlig skulle jo vi vært på Gran Canaria akkurat nå.

Når det ble kansellert fant han ut at det var lurt å begynne på badeoppussingen.

Det ble jo et forferdelig bråk for fruen på leserommet kan dere tro, for badet er rett under.

Det var da denne boken fløy ut på gulvet.

Rett ut fra hylla og langt ut på gulvet.

Og tittelen passet jo innmari bra den, Når sannheten banker på for banking var det definitivt.

Nå nærmer jeg meg dagens tema og i det jeg skriver det, vet jeg enda ikke hva det er .

Jeg bare skriver det fingrene vil skrive, på min nye laptop, koblet til tastatur og stooooor skjerm.

Er vel ikke det herlig, det gir en egen jobbfølelse, som også er medisin for en kropp som ikke er i arbeidslivet lenger.

 

Når sannheten banker på, hmmmm

Kan det handle om at vi må se sannheten skal tro.

Noe som ofte kan være svært vanskelig.

Særlig denne tiden, da vi skal gjøre så mye fordi det har vi gjort  i hundre år.

Kan det være at mange sliter seg regelrett ut denne tiden før jul, at stresset ødelegger helsen.

At de rett og slett ikker ser sannheten.

Sannheten er nemlig at det er ikke verd det.

Da er det bedre å fokusere på færre ting og heller nyte det man har.

Julen den kommer jo uansett hvilken situasjon vi er i.

Nei, jeg tror ikke det er det heller, hmmm

 

Når sannheten banker på, da er det tid for å lytte.

Ofte kan den ligge gjemt langt bak i minnet

Vi handler etter gamle reaksjonsmønstre som ofte ikke gagner oss

Vi går igjen mot et nytt år

Hver dag får vi blanke ark og våre egne fargestifter til

Noen får få, andre får mange

Er det nå på tide å gjøre endring

Se litt på de tingene vi gjør i autopilot

Skuffelse og svik vi har opplevd, bærer vi i sekken vår

Er det på tide å kaste de, slutte å la det prege oss

Sette en strek over det som har vært og se for seg at nå kommer nye dager der man selv kan få sette preg på de

Kaste andres forventninger og krav

Hør litt etter, tenk litt etter, er det nå sannheten banker på

Da er det på tide vi lytter

I dag

 

ps. Ja sånn ble det bare i dag, og så sier jaggu det hodet mitt at en sang skal være med. Ja da får jeg finne en.

Og den sangen som kom er den som gjør at jeg føler så sterkt min fars nærvær og hvilken enorm kjærlighet han bringer gjennom så da fikk jeg felt noen tårer også.

Sukk, ja da forstår jeg åpningsbildet også. Ha en fin dag dere, lag den god

4 kommentarer

Siste innlegg