Kaffe og rom, sol og sjø venter forlokkende

Nå gleder jeg meg veldig til Karibien igjen.

To hele uker, med nye steder å utforske.

Det er mange som helt ikke vet hvordan det er å være på cruise.

Er det ikke kjedelig sier de, være ombord på den båten.

Det er da jeg forstår at det er noe de ikke helt har forstått.

Ja, noen sjødager er det innimellom, at du er på båten.

Men du er jo i en liten småby med flere tusen mennesker.

Du har bassenger og barer og restauranter og underholdning.

Akkurat som et sydenhotell.

De fleste dager er du i land. Du kan farte rundt så mye du liker.

Du kan være med på utflukt, være ombord eller dra på egenhånd.

Vi liker å ha noen utflukter, utenom det rusler vi på land en tur, sitter på kafe og koser oss.

Et år når vi hadde med sønn og barnebarn, tok vi turer til stranden.

Det er som en sydenferie med mye attåt.

Et gullende rent flytende hotell, i en liten småby, som flytter på seg til nye steder stort sett hver dag.

I tillegg er det dusinvis av aktiviteter i den byen. hver eneste time på dagen.

Og utsikten er jo fantastisk, vi er jo høyt oppe i luften.

Hvordan kan det bli kjedelig spør nå jeg.

 

Jeg har sjekket inn på Celebrity Silhouette.

Fortsatt er det et par uker igjen, men jeg må jo ha full kontroll på alle papirer.

Det har skjedd en revolusjon i den verdenen der også, fra den første turen med ss Norway, i 1998.

Den gangen og flere år etter det, kom billettene i posten.

Tenk alt som ble skrevet ut og sendt.

Nå er det bare noen tastetrykk og du er ferdig.

De første gangene var det litt styr det også, nå var det superenkelt.

Navn og fødselsdato, stod fra før, manglet bare adresse og passnummer.

Nå må man ikke ha vaksinasjon i usa og Europa, for å dra på cruise.

Man må ta test på cruise over 10 dager, men en selvtest var nok.

Bare tull spør du meg.

Hvem vet om jeg har bilde av en annen test.

Noen har spurt om jeg ikke er redd for å bli smittet ombord.

Jeg svarer at det er mye tryggere der, enn på hvilket som helst sydenhotell.

Mye mer renhold og forhåndsregler.

Toaletter vaskes kontinuerlig og det er non touch overalt.

Det er også vasker før inngangen til buffeten, washy washy.

Det er sykestue ombord, leger og sykepleiere, her blir man tatt vare på.

 

 

Så hvor drar vi, lurer du kanskje på.

Jo først drar vi til Miami. Sonesta Miami airport hotell første natten.

Vi kommer frem i halv fem tiden, så da blir det fint å sove til neste morgen.

Er det noen sak når vi har YouTube?

Shuttle til hotellet og de har visst shuttle til havna også.

https://www.sonesta.com/sonesta-hotels-resorts/fl/miami/sonesta-miami-airport#hoteldetails_complimentary-airport-shuttle

Jeg har jo en privat cruisetjener også, cruisedronninger har jo det. Jeg kan til nød låne henne bort. Henne finner du her:

https://www.cruise-travel.no/

Hun heter Tove og gir deg supergod service. Hun veileder deg og sender deg all informasjon du har bruk for. Hun bestilte hotell for oss.

 

 

Første dag er en dag i sjøen. Deilig å lande etter en lang reise.

Første havn er Puerto Plata,Dominikanske republikk.

 

Allerede skal vi på vår første utflukt. Det blir bare to utflukter denne gang.

Jeg ser mange allerede er utsolgt. Dette er jo også annerledes enn før i “gamle dager”. Da visste vi ikke hvilke utflukter vi kunne velge blant før vi kom ombord. Nå shopper vi fra hjemme. Jeg har bladd gjennom alle og kjent på magefølelsen og det er ikke flere jeg kjenner jeg vil ha akkurat nå. Vi hadde gavekort inkl, på ca 2500 hver tur, så jeg har noe tilgode på den siste firedagers turen, men de kan jeg bruke ombor. Kanskje er det noe på Apple-butikken eller kanskje noe flytende, sterkt noe, som frister, det får vi se. Vi skal jo på sushi blant annet, det er ikke inklusiv, men betales utenom.

 

 

Dag 4 skal vi til San Juan, Puerto Rico

Det ser ut til at det er en flott by å vandre litt rundt i, sitte på kafe og nyte livet.

 

Dag 5. St. Croix

Her skal vi på tur igjen, nå skal vi på romsmaking. 3,5 time, er en fin tur, en dyr tur ser jeg. Bra vi fikk lommepenger. Man må følge med på kampanjene. Vi vil ha en kampanje med wifi, drikkepakke og helst litt lommepenger, men de to første er viktigst. Drikke er utrolig dyrt ombord, gjerne 15 dollar for en drink hvis du ikke har pakke. Det er Miami priser. Skal man kjøpe drikkepakke er det også kostbart, så følg med på kampanjer.

Det lønner seg å booke utflukter tidlig for da er de billigst.

Dag 6. St. Johns, Antigua

Her har vi vært før på busstur. Når vi har vært på tur, har jeg som regel vært så sliten at vi har gått rett tilbake på skipet. Nå skal vi derfor rusle en tur i byen her.

https://lillasjel.blogg.no/celebrity-silhouette-st-johns-antigua-dag-5-5-des-2019.html

Dag 7. Basseterre.

Her har vi også vært og her hadde vi en av de fineste utfluktene jeg har vært på. Togtur med åpne vogner. Helt fantastisk. Dette var tog de brukte til å frakte sukkerroer til sukker plantasjene.

https://lillasjel.blogg.no/celebrity-silhouette-basseterre-st-kitts-nevis-dag-10-10-des-2019.html

 

 

 

Jeg gleder meg til å gå i land her på Basseterre igjen.

I noen av disse havnene har de bygget opp små byer ved havna, med masse butikker. Veldig mange lever jo av turistbesøk her. Flere sa til oss at de var så takknemlig for alle som kom på besøk. Dette var før coronaen. Tenk hvordan de har hatt det nå når alle cruiseskipene lå i ro. Ikke noe arbeid, ikke inntekt. Enda godt vi kan reise igjen.

 

Dag 8: Philipsburg St. Maarten

Her ser det jo også fint ut.

 

Dag 9 og 10 er vi i sjøen, før vi kommer tilbake til Miami.

Siden det er langt å reise, ønsket vi oss 2 uker. Dette var ikke noe alternativ, derfor booket vi 10+4 dager

 

Se nederst på dette bildet. Der ser dere neste tur som foreløbig er planlag. 450 dager til, wow, blir en stund på vente. 22 dager, New Zealand og Australia.

Men så langt har vi ikke kommet.

Nå blir vi med en liten runde til med celebrity Silhouette, samme skip som vi var på i 2019.

Vi liker oss godt på den størrelse skip, ca 3000 passasjerer. Vi har enda ikke prøvd de kjempestore, ofte er de mye dyrere, men vi får se etterhvert.

 

Dag 1 fra Miami

Dag 2 i sjøen

Dag 3 Key West. Der har vi vært på dagsbesøk, fra Miami med bil. Det var så langt at vi bare så vidt nådde å spise i Key West og spasere en tur og så måtte vi hjem igjen

Tur til Key West, fra Miami, juli 2019

 

 

 

Dag 4. Siste stopp er Nassau, Bahamas

Dette er siste dag og det ser fantastisk ut, Jeg ser over utflukter på nytt og tenker at vi burde kanskje sett oss litt rundt, men så er det noe inni meg, som sier, ikke nå, kjære deg.

Den stemmen er ofte ganske klok, så da tar vi det med ro den siste dagen og hvis vi ønsker det, kan vi jo slenge oss med på en tur likevel.

Vi får en dag på flyplassen før vi vender snuten hjem igjen.

Vi hadde håpet å få fly med Norse men rccl hadde ikke avtale med de enda, så da er Lufthansa som har ansvaret for oss denne gang, i samarbeid med Swiss air og United airlines.

Neste uke må jeg pakke, for vi skal litt hit og dit, før vi drar til Miami, Halden blant annet.

Det kan også hende jeg har en ekslusiv lunsjdate i Oslo, den 1.11, venter på bekreftelse.

Jeg gleder meg veldig til ny tur med treneren.

Han er helt alene om treningsopplegget denne gangen, ikke noen hjelpere med på turen.

Det går nok bra tenker jeg.

I dag

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg