Jul blir det uansett, sier nå jeg

 

Det er mange år siden jeg lot tradisjoner være viktigere enn kroppen min.

Heldigvis.

Jeg ble syk til nyttår hvert år, fordi jeg hadde presset meg for hardt.

Det derre, jammen, det blir ikke jul uten………, det er bare tull.

Jula blir akkurat hva vi gjør den til.

Vi kan surmule over alt vi føler burde vært gjort eller vi kan glede oss over det vi har.

Så enkelt er det.

 

 

Det jeg liker å ha til jul er syltaflesk og hjemmebakt flatbrød.

Jeg lagde syktaflesk enkelt i går.

SYLTAFLESK, HJEMMELAGD, LETTVINT

Det ble laaaaaaaaaangt fra perfekt, men godt nok.

Jeg har nå delt det opp og fått det i fryseren.

Jeg er ikke helt ferdig med å rydde opp.

Mye griseri blir det uansett.

Jeg måtte bare hvile igjen først.

Kroppen protesterer iherdig for tiden.

Det er veldig kjedelig etter å ha smakt på den gode formen jeg hadde tidligere i år.

Skal ta prøver fredag, får se da om jeg har fått ned ferritin i blodet, dit jeg vil ha det.

Utfordringen er bare at legen ikke er helt enig.

Men jeg var i bedre form når de sa jeg hadde for lite jern, enn jeg er nå.

Jeg ble mye bedre etter at jeg tappet i begynnelsen av måneden, så vi får se om det ligger der jeg vil ha det eller om jeg må krangle igjen.

Jeg skal ikke noe steder nå, så det er ikke noe stress.


Skrev litt om det her:

Frustrert og fortvilt, men likevel optimistisk, med koffertene pakket

De biokjemiske mekanismene bak hemokromatose er ikke fullstendig klarlagt, men det synes klart at det leverproduserte proteinet hepcidin spiller en nøkkelrolle i patogenesen. Jernoverskudd kan også være sekundært til annen sykdom, som β-talassemi og andre tilstander som krever hyppige blodtransfusjoner over lang tid. Behandlingsmålet er å holde plasma-ferritin i størrelsesorden 20 – 50 µg/l.

Metabolsk syndrom er insulinresistens, som jeg har hatt i mange, mange år.

De hyppigste årsaker til sekundær hemokromatose er β-talassemi, sideroblastanemi, hemolytiske anemier, kronisk hepatitt C, alkoholisk siderose, porphyria cutanea tarda, metabolsk syndrom samt alle tilstander som krever hyppige blodtransfusjoner over lang tid.

 

Men jeg kan ta feil.

Det jeg vet helt sikkert, er at mange ville gladelig byttet med meg.

Jeg har en kropp som kan bevege seg.

Jeg kan sette meg og hvile og gjøre arbeid med iPaden min.

Jeg har ingen smerter når jeg sitter her.

Ikke har jeg noe som er livstruende.

Så jeg må anse meg som svært, svært heldig, her jeg sitter omringet av bøker og gode energier.

Jeg vet ikke om jeg får bakt flatbrød før jul.

Flatbrød

Det tror jeg nok, i og med at jeg kan gjøre litt og litt.

Jeg kan bruke hele dagen om jeg vil, på noen få leiver.

Vi får se, neste uke skal jeg til Molde, uken etter til Ålesund.

Og i jula skal jeg kose meg, uansett hva som er gjort eller ikke gjort.

Og hurra, nå gjorde jeg litt til, så nå er jeg nesten helt ferdig med å vaske opp etter rotet mitt.

Da kan jeg lese en bok, siste boken i november.

Slike historier som gjør en takknemlig fordi en har det godt.

I dag.

 

Leseeksemplar fra Aschehoug.

 

ps. Senere i dag kommer oversikten over desemberbøkene.

 

 

2 kommentarer
    1. det er helt sant ,julen kommer uansett hva vi gjør og ikke gjør ,før i tiden pyntet alle til jul lillejulaften og det er jo 23 dager igjen til det sånn sett har en god tid :=) jeg også elsker syltaflesk ,bruker kjøpe en liten pakke da det bare er meg som spiser det :=) men hjemmelaget er jo å foretrekke,kos deg med ny bok

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg