Hvor går veien videre?

Hvor går veien videre?

Ja, det funderer jeg litt på.

Hudk bare at det er ikke noe synd i meg.

Jeg har et godt og lett liv.

Ja, noen utfordringer er det, men hvem har vel ikke det?

Jeg hadde time med stoffskiftelegen i går.

Alle prøver forverret etter diett.

Blodsukker og insulin har gått opp, når det egentlig burde gått ned.

Dietter stresser kroppen min slik at det går motsatt vei.

 

Det er jo idiotisk.

Jeg sitter her hjemme, har ikke noe stress i det hele tatt.

Likevel går kroppen min på høygir.

Jeg er sterk mentalt.

Jeg fyker jo til London helt alene og har ikke noe imot å skrive taler og snakke til folk.

Jeg har ikke angst, annet enn litt høydeskrekk når jeg nærmer meg kanter og er ikke så glad i å bli innestengt.

Men jeg har vært på tur med ubåt, og jeg flyr, så det er ingenting jeg er redd, egentlig.

Likevel er kroppen min superstresset.

Det er vanskelig å forstå.

 

Mest sannsynlig er jeg født stresset.

En mor med sekken full av ubearbeidete traumer.

Hun bar på mange vonde opplevelser.

3 mnd gammel fikk jeg astma, altså baby med problemer å puste.

Veldig mye syk, nye infeksjoner, hele livet.

Kroppen kollapser, utmattelse, lavt stoffskifte.

Lavt stoffskifte fører til lav forbrenning og dårlig stressmestring.

Dårlig stressmestring, trigger insulin, trigger fettlagring, blir overvektig.

Nå er jeg så godt som over til diabetes.

 

Så hva gjør jeg?

hmmmm, vet ikke enda.

Time med fastlegen i morgen, få innspill.

De kommer opp med kosthold, men jeg lever allerede etter et bra kosthold.

Lager mat selv, lite sukker, varierte grønnsaker.

Og alle dietter gjør stresset verre.

 

Nei, hvis ikke fastlegen har noe superlurt å komme med, tenker jeg ro.

I mai og juni skal jeg lese.

Og meditere.

Jeg skal meditere to ganger daglig for å redusere stresset i kroppen.

Energiene starter nemlig hver morgen, men jeg gidder aldri å høre etter.

Jeg fortsetter med mitt mens de jobber.

Nå skal jeg ta det på alvor, 15-30 min, to ganger daglig.

 

Legen fortalte meg om et program man kan følge:

https://www.guptaprogram.com/blog/

Men jeg vet ikke enda.

Han mener at jeg muligens må prøve å omprogrammere hjernen og det kan det være noe i.

Når nervesystemet er superaktivt, roper det fare, fare, for absolutt ingenting.

 

 

How to treat problems with the autonomic nervous system

Treating autonomic nervous system dysfunction typically involves addressing underlying medical issues, eating a healthy diet, getting regular exercise, and managing stress. In addition, one of the most promising areas of treatment is called ‘brain retraining’. Brain retraining occurs through the repetition of certain exercises which teach the brain and nervous system that they are safe. Over time, this calms the amygdala and insula, and moves the nervous system into a parasympathetic state. One well-known type of brain retraining is The Gupta Program, which is designed to treat autonomic nervous system dysfunction by directly targeting the amygdala and insula.

 

 

Men foreløpig orker jeg ikke begynne å skulle styre med noe.

For å lytte til slike programmer, stresser meg også.

Stort sett sitter jeg i stillhet.

Så vi får se

Men det er nok der utfordringen ligger.

Nå skal jeg ha et par uker sammen med bøkene mine og meditasjon.

Og så skal jeg til Rhodos en uke, futtirakkern, det blir herlig.

 

Så jeg er takknemlig, for noen utfordringer ja, men du verden hvor godt jeg har det.

Og i kveld kommer snuppeduppene mine fra Halden, for vi skal feire storeguttens konfirmasjon.

Det gleder vi oss til.

Feiring av 10 års dag i morgen og konfirmasjon lørdag.

Jeg skal lese ferdig  disse to bøkene nå, for har begynt på begge.

Det blir en fantastisk dag.

I dag

 

 

 

 

4 kommentarer
    1. Du har noe å bakste med, skjønner jeg…men ser du er ved godt mot. Kos deg i helga og kos deg med alt det fine. Så du var i England og tenkt jeg skal plukke fram og lese om det. Fulgte deg sist du var der. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg