Hvem er ukens vinnere skal tro

 

 

Det er regn, regn, regn og kaldt.

Jeg satt ute et par timer i formiddag, men så ble vinden kaldere og jeg måtte trekke inn.

I dag har det vært høytidelig trekking i heimen.

Ja, jeg tar jobben som bokinspirator veldig høytidelig.

Jeg er ikke riktig på høyde med Liv Gade enda.

Hun drar jo land og strand rundt og har foredrag om bøker.

Men jeg kan jo ha mål om å bli topp fem eller noe sånt.

Egentlig trenger jeg ikke noe mål, jeg gjør bare det jeg føler for.

Jeg elsker ihvertfall å gjøre bøker til jobben min.

Selv om jeg ikke har en krone betalt for det, er det min lidenskap.

Jeg ble ferdig med Strandkafeen i går kveld, den får bli første bok ut i juli,omtale kommer i morgen.

 

 

Når jeg så skal begynne på en ny bok, ja da er jeg ekstra hva man kaller rar.

Derfor er det nå høytidelig trekking av hvilken bok jeg skal lese først.

Jeg må kjenne på de, føle hva de vil si meg, og jeg kjenner det kribler i fingrene.

De som liker å strikke og sy, kjenner vel til denne kriblingen når de går forbi en garn eller stoffbutikk.

De som er med meg på shopping, ser at når jeg går forbi en bokhandel, er det som om det er en stor magnet inne der.

Selv om jeg prøver å la være, er det som om kroppen min dras inn dit.

Om så bare for å lukte og smake.

Bøker er for meg ferskvare, slik som ferier.

Jeg husker ikke alt, men det er opplevelsern i det jeg leser eller når jeg er på ferie.

Jeg suger inn bildene i hodet, lukten og smakene.

 

 

Her er ukens ufordrere. Nå har jeg bare fem dager hjemme, men to må jeg vel nå og lese.

Derfor dro jeg med meg alle ut på balkongen.

Jeg spiste frokost og så på bøkene og gledet meg.

Litt nye bøker, litt eldre bøker, noen kjente forfattere, noen mindre kjente.

Jeg liker å lese variert, derfor både krim og romaner.

Jeg leser bak på boken, titter litt inni og denne gangen dukket det opp to klare vinnere.

 

 

 

Natt i Liguria har ligget lenge og ventet.

Jeg leste Åge Baste Vassdal, Vinhandleren

i høst og syntes den var litt fin, så er litt spent på denne.

 

 

Jeg vet meg et land har også ligget i haugen og hoppet litt.

Den er fra krigen, om motstandsarbeidet mot tyskerne.

 

 

Jeg leser første side og tenker at ja, den skal jeg lese først.

Men…………………..

Så henter jeg posten og der finner jeg denne

 

 

Tatovøren i Auschwitz

Og denne har jeg sett gode omtaler på og har gledet meg til.

Derfor vant denne på målstreken.

Men den er på knappt 300 sider, så hvis jeg bare unner meg mye lesetid, når jeg kanskje alle tre før jeg drar.

 

 

Og her er de heldige vinnerne som skal få være med på ferie.

Pluss Peter James, men den stakk gubben av med i dag når han dro bort på jobb, så han tjuvstarter.

Han har jo også dilla på bøker, så nå ville han ha med seg en han kan fortsette på i ferien.

Han bruker jo lengre tid enn meg på en bok, for han er jo i jobb og leser bare på sengekanten.

Først Halden, så Miami, så Cruise i Karibien.

Noen får helt sikkert være med hjem igjen også.

Jeg tror ikke de har noe imot det heller.

Det er stor forventning i heimen

I dag

6 kommentarer
    1. Litt artig da at det finnes en bok jeg fikk lest før deg 😉 Hihi 😀 Og egentlig 2. For Tatovøren i Auschwitz leste jeg jo nettopp, og anbefales varmt. Og akkurat nå holder jeg på med Under radaren av Lee Child 🙂 Kan godt hende du får lest den før jeg er ferdig, for jeg leser ikke så fort og mye som deg 🙂 Og i dag sliter jeg litt med å konsentrere meg, så da blir det kun korte sekvenser med lesing 🙂
      Herlig beskrivelse av hvordan du foretar utvelgelsen av hvilken bok du skal lese. Jeg har en liten “seremoni” jeg også, men ikke helt som din 🙂
      Kos deg med lesingen ♥

    2. Kjære Lillasjel, kjære deg! Så gøy å lese dette. Elsker sånne stabler med bøker, og studerer dem med lupe. Håper virkelig å treffe deg en vakker dag. Hvor bor du? Kanskje jeg dukker opp akkurat der..(har ca. 100 foredrag i året) Smil fra Liv

    3. Ser nå at jeg har spurt deg om hjemsted før (unnskyld) Åndalsnes var det. Isfjorden – nydelig navn!!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg