Her går det på tvers i dag

 

Her blåser det og regner på tvers

Egentlig novembervær så jeg tror værgudene har gått i surr.

Kroppen min er stresset i dag, uvisst årsak.

Heldigvis har sønnen sendt gubben på oppdrag, så jeg kan grave meg ned her i godstolen.

Ja, nå har jeg slitt meg opp på kontoret, men ikke mye skal gjøres i dag, annet enn å lese.

Jeg kan ikke skrive bestillinger når kroppen flyr høyt.

Egentlig hadde jeg bestemt meg for å vente til neste uke, og akkurat nå kjennes det riktig.

Heldigvis kokte han kaffe før han dro ut gjennom dørene.

Han må jo ikke glemme tjenerrollen og bare stikke av.

 

I går kveld satt pus og ba pent om å få legge seg.

Vi må jo følge henne på rommet hennes.

Men hva sa han, herren hennes.

Han sa at det er for tidlig å legge seg enda, klokka er bare 8.

 

 

 

Alle som følger meg vet at jeg er glad i mat.

Her er noen av kokebøkene jeg vil saumfare litt nærmere nå første halvår.

Jeg må blant annet fermentere igjen for det er nesten tomt i kjøleskapet.

 

Frokosten viser egentlig matfilosofien min.

Mest mulig variasjon, flest mulig ulike ting, for da blir tarmen min glad.

Jeg gjør jo hele tiden det jeg føler inni meg er riktig.

Jeg har tro på at tarmtottene mine skriker etter næring.

De som roper nå er youghurt og blåbær tottene.

De sier at nå er det lenge siden du har lagd blåbærsmoothie, så det vil vi ha.

På denne brødskiva har jeg leverpostei, majones, lammerull, agurk, paprika, seilaks, fermentert råkost.

Brødet er hjemmebakt, noe jeg ser på som helt livsnødvendig for meg.

Jo da jeg spiser kjøpbrød og rundstykker men kun innimellom.

Et glass melk og kaffe etterpå.

Jeg glemte tomatene og svevde litt med tanken om at det blir i morgen, men da ropte det inni meg, vi vil ha nå, vi vil ha nå og jeg måtte bare gi meg og gå og hente de.

 

I går prøvde jeg meg på en ny oppskrift fra Den store airfryerboka.

Lørdag ble det fiasko

Fiasko i heimen

Det ble ikke fiasko i går, men heller ingen stor suksess.

Enten er det jeg som er stokka dum eller så er ikke oppskriftene nøyaktige nok.

Jeg lagd fyll til squash og smurte en form, en liten form med tomatsaus, fra i går.

Jeg skulle ha squashruller og kyllingspyd.

 

Kyllingbiter marinert, helt greit.

 

Det står en stor squah skal skjæres på langs i 0,5-1 cm tykke skiver. Har du prøvd det. Jeg hadde ikke en av de aller største, men en helt vanlig squash. Jeg fikk 4,5 skiver. På bildet i boken ser det ut som det er en stor form full av squash. Det burde vært to mener jeg. Så stekte jeg de og skulle smøre de med fyll. Jeg hadde jo nok fyll til 10-12 ruller, det var altfor mye fyll i forhold til squash.

 

Så står det at man skal legge rullene på tomatsausen. Så skal resten av sausen tømmes over. Da spør jeg resten av tomatsausen eller resten av ricottafyllet? I og med at jeg hadde igjen over halve av ricottafyllet, la jeg det på toppen og tomatsaus oppå der og så basilikum som det stod i oppskriften.  Det ser nemlig sånn ut på bildet. Og så mozarella på toppen der igjen. Det ble veldig mye ost i forhold til squash. Skal jeg lage dette igjen, skal jeg endre oppskriften. For jeg har tro på at det kan bli godt hvis proposjonene er riktig. Jeg vil ha 2 squash og likevel bare halve ricottafyllet.

 

 

Grillspyd er fabelaktig i airfryer. 10 min 180 grader

 

Mat ble det men helt fornøyd, nei så langt der i fra. Men gir jeg meg. Neida, i dag skal det bli fylt, baconsurret kyllingfilet og stekte poteter.

Skal tro om det er bare jeg som strever med disse oppskriftene?

Er jeg riktig heldig kan det være at gubben husker å si fra litt før han er hjemme igjen.

Det er ikke bestandig sånn serru.

Noen ganger “har han ikke hatt tid” til å sende melding.

Ja, sånn er det når man har det travelt.

Selv skal jeg lese ut en bok jeg finner veldig koselig.

 

 

Leseeksemplar fra Aschehoug.

Den kuppet lesestabelen for jeg måtte ha noe lett etter å ha vært i krig i Afghanistan

Simon Stranger, 304 dager

Det minner meg på at jeg må ha ut en leseomtale i dag også, av en annen bok jeg er ferdig med, men den er ferdig skrevet.

For i morgen er det avslutning på måneden.

Hva skjer da? Jo, da er det presentasjon av ny lesestabel, for februar, tema norske forfattere.

Det er merkelig men det er som julaften hver gang jeg begynner på en ny stabel.

Forunderlig den hjernen min, for bøkene har jeg vært der lenge.

Men likevel er det ekstra stor glede og forventning å begynne på en ny stabel.

Jeg er nå bare litt sånn rar

I dag

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg