Følelser har ofte kort holdbarhet

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I går fortalte jeg at jeg hadde fått ryddet kjelleren.

Noe som skulle vært gjort for flere år siden.

Når man er ferdig, ihvertfall med den tyngste etappen, da er man lykkelig og glad.

Når man ikke har hatt krefter til å gjøre så mye, er derfor mestringsfølelsen stor.

En veldig god følelse.

Det føles som om jeg har gått maraton. Lykkelig i mål og en sliten kropp.

Det dumme er at det ofte er kort holdbarhetsdato på disse følelsene.

I går når jeg var ferdig, var jeg euforisk lykkelig.

I dag er det sånn deilig at det er unnagjort

Allerede over natten har begeistringen gått over til en tilfredsfølelse.

Og den vil nok ha litt lenger holdbarhetsdato.

Den er litt sånn best før, men kan være god lenger.

 

For meg har det å kjøpe ting litt samme effekt.

Ja superherlig i det man har fått det i hus, men det daler fort.

Jaja, da har jeg fått det, det er jo fint.

Slik som når vi pusset opp stuen.

https://lillasjel.blogg.no/1535718339_snn_ble_stua_mi.html

 

Herlig når det er nytt og fint, men man venner seg fort til det.

Når det gjelder følelser er jo vi mennesker veldig forskjellig.

Det som gjør deg lykkelig, er kanskje ikke det samme for meg.

 

Bøker er for meg en lidenskap.

Å se stabler av bøker som venter på å bli lest, det er sterke følelser for meg.

Det er derfor jeg lager meg bokstabler.

Hver gang jeg ser de, frigjøres lykkehormoner i hjernen min.

Bedre medisin for humøret finnes nesten ikke for meg.

Andre kan få det samme av håndarbeid og garnnøster eller de som elsker hage som kjenner det kribler inni dem av forventning når de ser frøpakker og planter.

Gleden over bøkene har lang holdbarhetsdato hos meg.

Jeg kan minnes leseopplevelser jeg hadde år tilbake og gleder meg over å huske dem.

 

Reiser er en til av det jeg gjør som for meg har varig verdi og holdbarhet.

Det er vel derfor man liker å ta bilder for når man ser tilbake, minnes man og hjernen kan spole tilbake.

Å rydde i kjelleren eller kjøpe nye møbler, har ikke samme effekten.

Bøker og reiser har en ting felles, nemlig opplevelsen.

 

Opplevelser er for meg det aller beste jeg kan få.

Jeg kan være uten ting og tang, bare jeg har det nødvendigste, men opplevelser gjør at jeg føler jeg lever.

Menneskemøter foreksempel, nydelige opplevelser som har lang varighet.

 

Årets grillfest i strålende vær

Når vennegjengen jeg er i, drar på tur sammen, skriver jeg rapport hver dag.

Vi har en egen gruppe på Facebook der rapportene lagres etter at de er blitt lest opp etter middag om kvelden.

Sist vi var i syden, var det ei fremmed dame som prikket meg på skulderen og takket for underholdningen.

De hadde sittet og hørt på opplesningen og kost seg men turde nesten ikke å le siden de tyvlyttet.

Rapporten tar for seg alle morsomme kommentarer og ting som er blitt gjort den dagen.

Og alle må tåle å bli godmodig ertet.

I og med at man skriver det ned, hjelper det når vi skal minnes.

På den måten oppfriskes opplevelsen så den får lenger holdbarhet, ja for vi blir jo mer glemsk etter som årene går.

 

Hvilke følelser har lengst holdbarhet for deg?

Er du flink til å skape de følelsene?

Det er litt fint å tenke over holdbarhetsdatoen på de ulike og gå for mer av de med laaaaaaaaang holdbarhet, ikke bare de korte og flyktige.

Det fine med opplevelser er at de skaper glede også før de er der.

Å gå og glede seg til det som skal skje, ja det er verdens beste medisin.

Da kan holdbarhetsdatoen bli enda lengre.

Jeg gleder meg nå til å dra på ferie og møte mange mennesker.

Noen har jeg møtt før, andre kjenner jeg ganske godt, men jeg skal også møte flere jeg kjenner kun gjennom Facebook.

Det blir spennende og det gleder jeg meg veldig til.

I dag

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg