Er Indre ro og indre lykke det samme?

 

Er Indre ro og indre lykke det samme?

Jeg hadde en blogg som handlet om dette.

Sjelefred, indre ro, indre lykke

Svaret for min del er ja og tja.

Det er ikke helt det samme, men har du ikke indre ro, finner du hverken sjelefred eller indre lykke.

De to eksisterer ikke hvis du har kaos inni deg.

 

Mange går rundt og venter på sjelefred.

Bare ungene blir større, bare jeg får skiftet jobb, etter ferien nå, da blir det roligere.

Bare glem det.

Hvis du hele tiden skal vente på at sjelefreden din daler ned fra sky, ja da kan du gi deg med en gang

Det vil ikke skje

Kanskje et par minutter innimellom, ikke mer enn det.

Jeg er sikker på at de innimellom strever med det de som er i kloster og har viet livet sitt til dette også.

Tvil og usikkerhet og indre uro og bekymringer, vil du aldri slippe unna.

 

Hvis du klarer å sitte midt i kaoset rundt deg, med et smil om munnen, da har du nådd langt

Det å kunne distansere seg fra andres kaos

Jeg sier ikke at det er lett.

Jeg har selv store utfordringer med å finne ro når det skjer mye rundt meg, ihvertfall når det er mine egne.

Og der kommer vi inn på det med kontroll.

Kontrollen er et nøkkelord.

I det vi mister kontroll, forsvinner lykken ut av døren.

Jeg kan meditere på en flyplass, på toget, hvor som helst.

Der er det ikke noe jeg kan kontrollere.

Mye verre er det der du faktisk kan gripe inn.

Da er du mer på hugget automatisk, du passer på, er på vakt, må noe gjøres, er alle trygge.

 

Men hva gjør vi da for å finne denne lykken.

For det første godta at den vil komme og gå.

Man må nyte de øyeblikkene den er der.

Man må gi fra seg mer kontroll, ikke ta inn andres kaos.

De må lære seg å ta ansvar selv, hvis de er voksne.

Man må ha et ønske om å få det til og man må selv skape.

I størst mulig grad, ikke bekymre seg for det som ikke har kommet enda.

Bekymringer og indre ro er bitre fiender.

Den du mater blir størst.

Prøv å være mest mulig i nuet, akkurat nå.

Finn fred med den du er, godta at du ikke får til alt.

 

Kjære deg, dette er da ikke svar på overskriften sier du kanskje.

Nei, men er ikke det typisk meg og er det ikke nettopp slik det er.

Det er ikke noe fasitsvar.

Selv er jeg lykkelig når jeg har indre ro.

Noen ganger er jeg flink til å gripe dem, virkelig nyte dem.

Andre ganger stresser jeg videre.

Gjør mer av de tingene som gjør deg lykkelig.

Det som du kjenner gjør godt inni deg, enten det er å høre på musikk, gå på fjellet, fiske, male, hva som helst.

Nyt livet de øyeblikkene du kan og ha det som mål å skape så mange som mulig.

Gi deg selv ihvertfall fem minutter hver dag i stillhet.

Puste rolig, øynene igjen, noen få minutter, det er mer som et mirakel gir kroppen.

Gi deg selv noen minutter nå.

Lukk øynene, pust rolig, la tankene som kommer, bare sveve videre.

I dag

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg