Sjelefred, indre ro, indre lykke

 

Skrevet etter inspirasjon fra følgere på Lillasjel
http://Www.facebook.com/Lillasjel

 

Sjelefred, indre ro, indre lykke

Kjært barn har mange navn, men det handler egentlig om det samme.

Noen river seg i håret og sier hallo, enkelt for deg som har rolige dager.

Hos meg er det konstant kaos.

Det er noen som krever noe av meg hele tiden.

Til og med når jeg er på toalettet, roper de etter meg.

Sånn er det hos meg også, sier en annen.

Den ene katastrofen etter den andre.

Det er kaos hos meg også, sier hun, men jeg har lært meg å finne indre ro, midt oppi kaoset.

 

Ja, for det går nemlig an.

Indre ro og lykke er ikke noe noen deler ut til deg.

Har du mye ståk rundt deg med mennesker som er vant til å kreve, er det å gi deg indre ro, det aller siste de tenker på.

Det er ikke deres ansvar.

De er vant til at du ordner opp.

Og hvem har lært de det, andre enn deg selv?

De handler i et innlært mønster.

 

Så hva gjør man.

Jo første betingelse er at man er klar for å gjøre slipp på andres avhengighet av en.

Det kan nemlig sitte langt inne.

Ofte måler vi nemlig vår egen verdi, i det å hjelpe andre.

Er det mange som maser på meg, ja da er jeg viktig.

Mest sannsynlig har man vært en hjelper siden man var barn.

Hvordan skal man da finne indre lykke uten dette behovet for bekreftelse om at man er viktig?

 

Svaret er veldig enkelt.

Å komme dit, kan være vanskelig.

Men første steget er å ønske dette.

Å forstå at det er noe man selv må gjøre.

Ikke gi noen andre skylden, for det er vi som tillater.

Som hun sa min gode venninne at når det er kaos rundt meg, fokuserer jeg noen minutter på det tredje øyet.

Jeg trekker meg unna, puster rolig og fokuserer på det lille stedet inni meg, der roen er.

Da kjenner jeg kraften og styrken inni meg og står støtt i stormen rundt meg

Og den roen jeg da får, ser jeg påvirker de rundt meg så også de blir roligere.

Så hvis du virkelig ønsker indre ro og lykke, må du forstå at du må skape det selv.

Ingenting blir gitt deg i hendene.

Og det må jobbes med konstant.

Indre lykke kommer ikke seilende og blir værende i havnen for alltid.

Den vil ha sine ankomster og avganger.

Det er ditt eget ansvar og det kommer ikke før du er blitt så glad i deg selv at du føler deg verdifull, uansett hva som skjer rundt deg.

Du må innse at din verdi måles ikke ut fra hvor mange som krever noe av deg.

Den måles etter hvem du er inni deg.

Og klarer du å sende ut indre ro og lykke via dine energier, da har du gjort en god jobb.

For det vil påvirke dine nærmeste så også de kan lettere bli roligere

Da vil de bli sterkere og forhåpentligvis lykkeligere og kreve mindre av deg.

 

Kort summert, indre lykke er ditt eget ansvar.

Det får du når du er klar for det.

I små øyeblikk hver gang.

Første regel er at du må være rede for å gi slipp på kontrollen.

I dag

 

2 kommentarer
    1. Kloke ord. Prøv å ta vare på de små gyldne øyeblikkene og gled deg sammen med de som virkelig betyr noe for deg og gir deg energi.😍

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg