Egentlig litt skremmende

Det får bære eller briste

Tanker i dag kan kanskje mange være uenige i

Ja, nå venter jeg på frokost.

Om noen timer er jeg snart halvveis i diettuken.

Det skjer noe rart og egentlig litt skremmende.

Jeg skrev litt om det i går.

Det rare er at selv om jeg er sulten, har jeg ikke lyst på mat.

Og når jeg spiser de små måltidene, får jeg en metthetsfølelse etter noen få biter.

Det varer ikke så lenge før jeg er sulten igjen, men foreløpig bryr det meg ikke.

Jeg vet jeg får i meg næring, så akkurat det ubehaget spiller ingen rolle.

 

Jeg har hatt et annet prosjekt gående en stund også.

Jeg var så dritt lei av å gå på do, to til tre ganger om natta, så jeg sluttet.

Det kjennes som om jeg er så innmari tissetrengt, men så går det over.

Nå er jeg sjelden oppe om natta, ihvertfall ikke mer enn en gang.

Det samme skjer med sultfølelsen.

I går kveld ble jeg sulten, men etter en stund, var sultfølelsen borte igjen.

Merkelig, som om kroppen går på en slags autopilot.

Etter litt tid, starter en prosess automatisk liksom.

Når jeg så ikke bryr meg, så går det over.

 

I det jeg la meg i går, tenkte jeg på hva jeg skulle lage til middag lørdag.

Ofte når man er sulten, har man jo lyst på alt mulig.

Jeg tenkte biff, men nei jeg kjente protesten inni meg.

Merkelig. Jeg er jo veldig glad i biff, men nå byr tanken meg imot, enda så sulten jeg er.

Jeg kom frem til at bacalao vil jeg lage lørdag.

Da lager jeg nok til både lørdag og søndag.

BACALAO

Jeg har jo en date lørdag, som overnatter til søndag og han er glad i bacalao.

Jeg må huske å kjøpe mer klippfisk.

Sønnen hadde nemlig lagd en klippfiskgryte som hørtes veldig god ut.

Den må jeg også prøve en dag.

Den var med hvit saus, i ovnen. Med bacon og løk og Chorizo, tror jeg.

 

Men den reaksjonen med ikke å ha lyst på mat, forundrer meg.

Det frister ikke å ta meg en brødskive eller noe som helst.

Jeg tenker på alle som har utfordring med mat.

Er det slik det er?

Det byr dem imot å spise?

De blir mett med en gang de putter noe i munnen.

Jeg har aldri opplevd dette før.

Når jeg er syk, blir jeg ofte kjempesulten, som om kroppen ber om styrke.

Det var ei som spurte i går om hun måtte spise opp alt.

Legen svarte at hun skulle ikke spise hvis hun ikke var sulten.

Jeg syntes det hørtes kjempeskummelt ut, for det er jo slik det er med spisevegring.

Jeg spurte om det var gjort noen undersøkelse om hvor mange får problemer med mat når de gjennomfører slike dietter.

Da presiserte han at dette var under dietten og at man må passe på å spise seg opp igjen, etterpå.

Ja, det bør de ta på alvor.

Ikke alle leser disse anbefalingene.

Jeg tror det er lett å bli hekta på å ikke spise og at mange vil få problemer med mat.

Jeg håper jeg tar feil.

I dag

 

Frokost i går. Gulrot, agurk, (jeg tok litt halve tomater, halve agurk, cashewnøtter. Det er alltid nøtter til grønnsaker og frukt. Uten at jeg skal si det for sikkert, så tror jeg at fettet i nøttene, demper blodsukkerøkning. Tror jeg har lest det et sted.

Det er mange slike sammensetninger som gjør at kroppen vår nytter seg av det vi spiser på en bedre måte.

 

Lunsj, pærer, rødløk, salat, mandler,  dressing av olje, sennep, sitron.

Jeg syntes det ble altfor mye rødløk og spiste ikke alt og det var like bra for jeg hadde lest feil og tatt i dobbelt så mye som det skulle være.

Disse små salatene er enkle og gode og noe jeg skal lage når jeg ikke er på diett også.

 

Middag. Poteter, blomkål, løk, hvitløk, garam masala, gurkemeie, persille, kapers.

Jeg hadde i rødløkrester fra lunsjen, så ble blanding av rødløk og løk.

Det er en bytteliste i boken, hvis det er er noe man ikke tåler eller liker, så kan man bytte eller kutte det ut.

 

Kveldsmat var frukt, med cashewnøtter og kanel, som frokosten jeg nå skal spise.

 

6 kommentarer
    1. Dette klarer du helt sikkert. Lykke til videre. Jeg tror ikke at det er noe skummelt at du ikke er sulten, når du tror at du burde være sulten. Det er sikkert fordi du spiser så mye grønnsaker blant annet? Det gir bra metthetsfølelse.

      1. Jeg er ikke så engstelig for meg selv, men jeg tenker på de som lett kan like å gå sultne og ende opp med spiseforstyrrelse. Jeg er så glad i mat, så jeg skal nok spise meg opp igjen slik de anbefaler 😊

    2. det sies att dei første dagene er verst så går sulthetsfølelsen gradvis over ,jeg har også hørt att en som føler seg sulten ofte bare er tørst ,så en var anbefalt å drikke et glass vatn :=) synes du er flink eg lykke til videre

    3. Det der går i bølger for meg. Noen ganger skriker bare magen etter mer mat, og andre ganger er det helt greit. Mandler er det mye næring i, så det metter det! Lykke til videre 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg