Det er mange måter å reise på

 

For meg er reisene mine, opplevelser jeg elsker.

Jeg føler at alle sanser forsterkes og at jeg utvider horisonten min.

Det er mange måter å reise på.

Ikke alle kan reise fysisk, av ulike årsaker.

Da er bøkene et godt alternativ.

På det øverste bildet, var jeg i Usa, på 50~tallet.

Bøker lest juli 22, 10 bøker, herav 1 krim

Jeg fikk et innblikk i hvordan det var å leve der da.

Så forflyttet jeg meg over til Russland i 30~årene.

Guzel Jakhina, Zulejkha åpner øynene

Og det er fiksjon, ikke fakta, viktig å huske.

 

Etter Russland, hadde jeg planlagt å dra tilbake i tid, 955, Danmark og vikinger.

Men så endret jeg reiseplanen.

Jeg var ikke helt klar for vikingene enda.

 

Jeg reiste heller til Paris, under andre verdenskrig.

Det var ganske så fengende, så jeg er nesten ferdig med den.

Hvis ikke gubben drar meg med ut på for mange rockeeventyr i dag, vil jeg reise til Glasgow, noen tiår tilbake.

Samme forfatter, som i fjor ble årets bok for meg.

Douglas Stuart, Shuggie Bain

Ja, for gubben er på Raumarock.

Jeg sender gubben på Raumarock

Jeg har hatt noen dager, der jeg har hatt en del hviletid, så det var godt å få være hjemme.

Kanskje blir jeg med en liten tur utover på dagtid i dag.

 

Men jeg hadde ikke før sendt han avgårde, før han fant seg ny dame.

Nå må det sies at det var dama som sendte bildet til meg.

Ei venninne av meg, Koselig. Jeg skulle ha vært der jeg også.

Men det var umulig å snakke visstnok, for det er så høy musikk, så de fikk ikke vekslet så mange ordene.

Alderen har jo påvirket hørselen vår.

Og i følge gubben må man ihvertfall ha med seg briller, skal man kjøpe øl.

Enda et alderstegn. Vi gamlinger har jo utfordringer med alle de nye systemene.

Ikke kan man være full heller, for her må hjernecellene være aktiv.

Først må man laste ned en qr-kode. Der bestiller man øl. Så skal det betales med vipps. Da får man en kode man må vise for å få ølen.

Jeg har enda mareritt etter at jeg måtte streve med registrering av innreise til Spania før jul og for ikke å snakke om godkjenning av identitet i nettbanken.

Det minner meg på at jeg snart må søke innreise til Usa igjen. Den gamle har gått ut.

Nå greier vi så vidt å komme oss gjennom alt det nye, litt data kan vi bruke, men jeg tenker på de som er 20 år eldre.

Vi ser det på flyplassene også.

Det er ikke enkelt å orientere seg når man blir gamlere og det er lange distanser å gå.

I Barcelona, kom ikke gaten opp, før like før boarding.

Jeg bruker jo å gå tidlig til gaten, så jeg ikke blir stresset eller sliten.

Først kom område, b,c,d, etter en tid stod det b, før gatenummer omsider kom.

Det er stadig noe nytt.

Men da får ihvertfall de små grå noe å bryne seg på.

Det er en god ting.

 

Det var et fint sitat i boken jeg leser nå:

Hensikten med bøker er ikke å lære hva andre tenker, men å lære seg å tenke selv.

 

Å tenke selv, er superviktig.

Ikke bestandig følge strømmen og prøve å være som alle andre.

Da blir verden kjedelig.

Nå pakker jeg kofferten, (les åpner boka) og drar til Paris igjen.

I dag

 

4 kommentarer
    1. Nå reiser jeg ikke noe særlig lenger, vel ikke med overnatting, men når jeg gjorde det hadde jeg alltid bøker med. Det gikk for det meste i blodryppende krimalromaner, og en periode i Sagaen om Isfolket som jeg slukte. I det siste har jeg lest litt kioskserier for å få i gang leselysten. Startet med en ny serie, Familien på Villa Solgry som er spennende. For noen dager siden dumpet en gratis bok ned i postkassen, Munken av Frid Ingulstad, som er en frittstående bok. Ha en fin lørdag, klem 🤗

      1. Ja det er den nye serien til Jeanette Semb. Jeg har ikke lest serier noen år. Jeg synes det ble for lenge å vente på ny bok og ferdiglest på et øyeblikk. Men de er veldig populær 🙂 Jeanette Semb har gitt ut krim i år også 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg