Celebrity Equinox, Napoli

Jeg lurte på om jeg skulle ta med meg kokken hjem.

Da kunne jeg hatt party.

Men tror det ville blitt kjedelig for her er det samme menyene i årevis.

 

Vi var på vår første offisersparty i går, på dette cruiset.

Der er det gratis drinker og presentasjon av offiserer.

Men vi har jo drikkepakke, så det bryr oss ikke stort.

Så gikk vi for å spise sushi.

Det er en spesiealrestaurant. På sushi betaler du det du spiser.

Det var kjempegodt. Godt med litt annen mat enn det vanlige.

 

Deretter var det teater. Et fantastisk show som heter Topper.

 

 

 

]https://www.youtube.com/watch?v=RjASqgDy8Yo

 

 

 

Så var det kongen av Silent disco.

Vi ble lurt av App-en. Den sa at discoen var i 14. og vi satt tålmodig der og ventet, men den skulle være i 3.

Heldigvis fikk vi plass i 5. bedre enn å sitte midt i den dansende og syngende gjengen.

 

Når vi våknet i dag, hadde vi kommet til Napoli.

Her skulle vi på parmaskinkejakt.

Når jeg googlet hvor kjøpe Parma skinke i Napoli, fikk jeg opp min egen blogg.

SOUVENIRER KAN VÆRE SÅ MANGT

 

Først frokost, deretter avslapping på balkongen.

En travel havn, Napolibukten.

 

Her legger er lasteskip med drivstoff til ved siden av skipet, for å tanke.

Gubben liker å følge med.

 

Der er den på plass.

 

Hver dag har de hatt en kake eller kanelsnurrer elle noe sånt, til frokost, kaffekake i dag. I tillegg til all verdens pannekaker og muffins i alle variasjoner.

Vannbakkels en annen dag.

 

Oasis of the seas ligger ved siden av oss i dag. Den er svær.

 

Vi har ikke reist med noen av skipene i denne klassen enda.

I dag var det den store vedlikeholdsdagen.

De var i sving overalt. Rekkverk skal lakkes.

 

 

 

Også nederst.

Det pusses og gnis og passes på.

 

Mange mann i arbeid.

Og inne ble alle blanke vindusflater pusset.

 

 

Men vi skulle på skinkejakt.

Det ble en fantastisk opplevelse. Mer som et eventyr.

 

Et berg av noe som ser ut som gamle klær, men vi sjekket ikke.

Napoli er en støyete og travel by.

Særlig gata ved havna. Nå har de heldigvis lyskryss, før var det nesten med livet som innsats at man krysset gata.

r

Vi fant oss raskt et vannhull og fruen prøver Limoncello spritz, men bedre den med aperol.

Så er det dorunde, så man får sjekket omgivelsene.

Dette er vel ganske typisk italiensk.

 

 

Når det gjelder toalettbesøk er cruise fantastisk. Nytt og flott og gullende rent. Jeg er ikke glad i slik doer som dette og forstår ikke at de ikke bytter dem ut, når det finnes bedre i handelen.

Pizzaovn har de.

Vi tusler oss videre. 1,1 km til butikken.

 

Lite spennende å se.Men busy busy.

 

Skal tro om vi finner gamlebyen. Der har vi aldri vært. Kun i den store shoppingågaten.

Jeg tror det var den samme butikken jeg var på forrige gang.

Det var så gøy, for de andre kvinnelige, italienske fruene hjalp meg. De ordnet kølapp til meg og viste meg vei og forklarte til ekspeditøren at nå var det min tur.

 

Jeg bestilte 2 kg Parma, vakuumpakket, men han pakket bare en kg og det var så lang kø, så jeg spurte ikke etter mer.

Men jeg gremmer meg litt at jeg ikke kjøpte mer. Men fikk grabbet med meg litt forskjellig andre pølser.

Mennnn. Skulle hatt mer. 1 kg er jo ikke noe. Fant noen biter parmesan også.

 

Deretter fant vi gamlebyen. Det var rett opp gata. Helledussan så gøy. Gjett om jeg skal hit neste gang jeg er i Napoli.

Her er den store handlegaten. Folksomt ja.

Men sjekk her. Dette er gøy det.

 

Her bor tydeligvis en fotballfan.

 

Øynene mine gikk i kryss og jeg sukket og stønnet. Dette var gøy. Vet ikke hvorfor, men føltes bedre her enn i Marseille.

 

Så fant vi et vidunderlig vannhull, med et forfriskende morsomt vertskap.

Det var tydelig rivalisering om kundene her for de kjeftet og smelte litt.

 

Samme dukene som på den første vi besøkte.

 

 

Moro at de sang.

 

 

Fruen har fått aperol spritz og han i grønt så ut til å være sjefen. Han sang.

 


Skulle gjerne sittet der en stund, spist en pizza, sett på folkelivet.

Men jeg blir sliten og må passe meg litt, så det er nok på tide å vende snuten hjem.

Litt andre butikkvindu enn hjemme.

 

Farvel gamlebyen i Napoli. Vi kommer nok tilbake.

Med en sekk full av ost og spekepølse og skinke, tusler vi hjem….. uten sitroner.

Hva er egentlig dette?

Det er bare 10-15 min å gå fra båten opp til gamlebyen.

Nede igjen ved klesberget.

Ombord er det italiensk som tema til lunsj.

Skulle vel spist tapas, men det ble kylling i hoidinsaus med ris til.

 

Fin utsikt fra spisesalen. Det er på 14. dekk så man får jo panoramautsikt.

Vi spiser ute, både frokost og lunsj.

Mange er i land så her er god plass.

 

Ikke helt farvel Italia siden vi skal til Roma i morgen.

Eller mer korrekt, Civitavecchia, havnebyen til Roma.

Der får vi mange timers venting, lander ved midnatt, forhåpentligvis og kjører så 5,5 time hjem.

Da skal fruen vel fornøyd, hjem og hvile en sliten kropp.

Turen over for denne gang.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg