I dag snakker vi om kraften det er i ordet glede

 

Det var noen ord som gikk igjen i øvelsen vi hadde i høst på Lillasjel.

Jeg tar for meg noen av disse ordene og skriver litt mer om dem.

Det ene var savn, som jeg skrev om på torsdag, når jeg var på vei for å besøke barnebarna.

http://lillasjel.blogg.no/1540451710_savn.html

Men det er et annet ord som er viktig, og det er ordet endring.

Det at vi må tenke nye tanker skal vi få til noe.

Det har jeg skrevet om her:
http://lillasjel.blogg.no/1539851683_for__f_til_endring_m_man_tenke_nye_tanker.html

 

Men ordet vi skal dvele litt med i dag, er ordet Glede.

Bare det å si ordet glede, gjør noe med deg.

Hvis du prøver å si det flere ganger inni deg og så sier det høyt.

Da vil du merke at noe skjer inni deg.

Føler du mer sorg sier du, fordi du ikke kjenner glede.

Ja, men da kjenner du noe, og det er viktig.

Vi må først anerkjenne før vi kan endre noe.

 

Ofte tror vi at det er de store opplevelsene som gir glede.

Så har man ikke mulighet til det, ja da er det ikke stort å glede seg over.

Det mange ikke tenker over, er at glede kan skapes.

Det finnes utallige, bittesmå gleder du kan ta tak i, gjennom hele dagen.

Du tror kanskje de er små og ubetydelige men for hver gang du kjenner et snev av glede, skjer det mirakler i kroppen din.

Det skjer kjemiske reaksjoner i hjernen som påvirker hormonsystemet i hele kroppen.

I tillegg er det en kraft og energi i gleden.

Det vil påvirke dine energier og når du sender de ut, automatisk, som man alltid gjør, ja da skjer det noe med de som er rundt deg også.

 

 

Hvis jeg er ute og reiser og møter fremmede som smiler til meg, så kjenner jeg gleden inni meg.

Et smil fra et medmenneske er en stor glede for meg.

Musikk er glede, fine bilder, en god film, en bok å lese i, solen som skinner.

Hvis du er oppmerksom, finnes det dusinvis av slike små gleder hver dag.

Jeg gleder meg stort over alle fine bilder som blir lagt ut på facebook.

Noen av de låner jeg og setter tekst på de.

På youtube finnes masse fint, konserter, meditasjoner, foredrag og alt er gratis.

Å skape glede kan nemlig være helt kostnadsfritt og alltid tilgjengelig.

 

Har man tunge dager, må man lete opp disse gledene.

Kanskje føler man at man ikke da klarer å kjenne glede, men tro meg, det skjer noe inni deg, selv om du ikke føler du kjenner det.

Gleden skaper noe dypt inni deg.

Derfor er den så veldig, veldig viktig.

Bestem deg derfor for å bli mer oppmerksom på disse små hverdagsgledene.

Gled deg over at du har muligheten.

I dag

 

 

4 kommentarer
    1. Henrik Wergeland fikk sagt det han. Det får du også, på ditt vis! Nydelige illustrasjoner, kombinert med dine ord, danner en veldig god helhet! <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg