Jeg har hatt et innlegg før fra rundturen vi hadde på Independence of the seas, juli 2017. Da var vi i restauranten og på kjøkkenet.
http://lillasjel.blogg.no/1509111032_en_titt_inn_p_et_av_kjkkene_p_independence_of_the_seas.html
Nå skal vi fortsette turen. Jeg koser meg med å se igjen bildene, for jeg synes det er så kjekt å se logistikken bak et sånt stort flytende hotell.
Jeg har jo vært med på en del av logistikken selv, her hjemme. Jeg har vært guide, jeg har jobbet på kafe og tatt i mot cruiseturister med sveler og kake og jeg har organisert busser til utflukter. Nå for tiden hjelper jeg også litt til bak kulisssene, dugnadsarbeid i det cruise-reiseselskapet vi bruker.
Øverste bildet er fra kantinen til mannskapet. Over 1300 personer er ansatt på Independence of the seas og disse skal både ha mat og klær.
Jeg er jo så nysgjerrig, så jeg snuser jo rundt overalt. Her er opplagstavlen for de ansatte, der jeg ser de frister med utflukter for crewet.
Her er vi på motorveien, som den blir kalt. De hadde et nummer på den, men den husker jeg ikke i farten. Motorveien er hovedfartsåren der alle de ansatte fyker frem og tilbake til sine gjøremål, på dekk 1. Her må man være forsiktig akkurat som på en vanlig motorvei, for her er det masse trafikk, blant annet trucker som kjører varer og utstyr, osv.
Mange mennesker jobber med kildesortering og behandling av avfall, så de som tror at cruiseselskapene ikke tar miljøet på alvor, de må tro om igjen.
Også i maskinrommet ble vi fortalt at de jobbet mye med å få ned forurensingen fra skipene.
De er veldig opptatt av miljøet ombord på cruiseskipene til Royal Caribbean. Alt blir kildesortert. Det eneste som går på havet er matrester som blir malt opp og blir fiskemat. På bildet over, er det brusbokser og hermetikkbokser som er presset.
Plastkorkene blir skrudd av hver eneste plastplaske, for flaskene blir også presset.
Knust glass blir sortert.
Ulike plastmaterialer
Knust porselen
Her er de tomme plastflaskene uten topp.
Vi fikk også være med en tur inn på de ulike lagrene. Nå var det ganske så tomt, for dette var på siste dag av cruiset. De har igjen en del alkohol da, ihvertfall av noen typer.
Grønnsaklageret var visst veldig så tomt, men likevel litt mer enn i kjøleskapet mitt.
Turen gikk så inn på vaskeriet. Tenk hvor mange håndduker som blir vasket hver dag. Hver passasjer, på denne seilingen, over 4000, får to store og to små hver dag på lugaren. I tillegg flere når vi bader. Vi får jo bytte så ofte vi vil i løpet av dagen, når vi er ute og soler oss. I tillegg har vi mannskapet. De skal jo også ha sengetøy og uniformer og håndklær. Tøyservietter til restaurantene, wow, hvor mange blir ikke det i løpet av et døgn.
Passasjerene bestiller i tillegg vask og rens. Jeg bruker bestandig det. Det er billig med vask og rens ombord. Jeg sender bestandig dress og dressjakker til rens, når jeg er på cruise. Så praktisk når jeg likevel er der. Siden vi har reist så mange ganger, får vi også noe av det helt gratis.
Vi kan fylle en sånn pose med t-skjorter, shortser, undertøy, sokker og badetøy og betaler ca 20-25 dollar. Deilig å få tilbake en pose med rent tøy, fint brettet. Ofte sender jeg til vask, like før jeg drar hjem, for da er det så lettvint og pakke i kofferten og lite å vaske når jeg kommer hjem. På neste tur vi har bestilt har vi steget et hakk i lojalitetsklubben til Celebrity cruises, så da tror jeg vi får en sekk hver gratis.
Celebrity cruises og Rccl er samme selskap. Man samler poeng hver for seg i de selskapene, men når man stiger et hakk i det ene, stiger man også i det andre. Det er fint for oss som reiser med dem begge. I begynnelsen er det ikke så mange fordeler å hente, men når man stiger i gradene, blir det en del.
Her er steamen de bruker for å få uniformene glatte og fine.
Rekke på rekke med uniformer
Tøyhodene som blir brukt som underholdning til barna eller til fotografene som vil ta bilde av deg, må også vaskes. Det er mange fotografer ombord og de er overalt for å prøve å få deg til å være med på bilder. Heldigvis er de ikke så masete lenger som de var før i tiden, så det er greit å bare passere de.
Digre vaskemaskiner
Lakner og sengeklær. Ganske så rolig når vi var der, men dagen etter skal det skiftes på alle senger i og med at da kommer det på 3600 nye passasjerer.
Sengklærmaskinen, her blir det presset lakner, puter og dynetrekk. Det første vi gjør når vi kommer på lugaren, er å få ordnet oss dyner. Det bruker å være oppredd med dobbelt teppe med lakenlignende trekk, brettet over, slik de ofte har det på hotell i utlandet, men cruisedronningen foretrekker å ha sin egen dyne. Vi har innimellom strevd med å få de til å forstå at vi ønsker sengene med dobbelt laken under, men kun single dyner., uten det trekket over. Jeg benyttet derfor sjansen til å spørre de engelske vi delte bord sammen med hva dyne heter på engelsk og det heter duvet, så nå vet jeg hva jeg skal be om neste gang. Double bed with 2 duvets. Da slipper jeg å få de hersens teppene med laken over, for de kan jeg ikke fordra.
Vi vinker tilbake til kjøkkenassisten. De har ulik farge på skjerfene sine ettersom hvilken stilling de har. Blå, rød og gule.
Neste innlegg, det siste, blir fra maskinrommet og broen.
Du fikk da virkelig se deg om. Ja, det er mye som skjer bak veggene i en båt! 🙂
Ja, det var kjekt 🙂 natheless:
Så fint innlegg! Og herlighet så mye du har klart å få med deg av detaljer! Imponerende! Spennende lesing som alltid på den fine bloggen din.
Ja, man må ha spesiell interesse hvis man skal like de innleggene. Dette er nok en av de innleggene jeg hadde minst lesere 🙂 Jeg skulle lage et til, fra kontrollrommet og fra broen, men har aldri kommet så langt 🙂 Hilde R: