Independence of the seas, Palma, Mallorca, juli 2017

Palma, Mallorca

Så er vi klar for Palma igjen. Her har vi vært noen ganger. Første gangen var vi her en uke før vi dro på cruise. Denne gangen skulle vi ligge her over natten. Det gjorde vi også på forrige cruise.

Siden vi var på Gaudibesøk i Barcelona, ville vi nå se inn i katedralen i Palma,som også er tegnet av Gaudi, trodde jeg,men etter å ha googlet litt ser jeg at han kan ikke ta hele æren

Fra Wikipedia

Le Seu-katedralen er en av de mest berømte katedralene i Mallorca. Den er plassert midt i sentrum av Palma de Mallorca.

La Seu er en gotisk katolsk katedral i Palma de Mallorca, Spania, bygget ved siden av en eksisterende arabisk moské. Den er 121 meter lang, 55 meter bred og 44 meter høy. Designet på spansk “levantino” gotisk stil med påvirkninger fra de nordeuropeiske gotiske. De begynte å bygge i 1229 med kong Jakob I av Aragon i spissen, men de var ikke ferdig før i 1601. Katedralen ligger med utsikt over Parc de la Mar og Middelhavet, beskyttet av de gamle bymurene.

Femti år etter en restaurering av katedralen var påbegynt, ble Antoni Gaudí invitert i 1901 til å overta prosjektet. Gaudí forlot sitt arbeid i 1914 etter en krangel med entreprenøren. De planlagte endringene var hovedsakelig for at katedralen skulle se bra ut, ikke fordi den trengte oppussing. Prosjektet ble kansellert etter kort tid.

http://catedraldemallorca.org/en/

Trappene opp mot kirken, men inngangen måtte vi helt rundt kirken for å finne

Når vi kom til kirken, var det messe der, så vi måtte vente et par timer. Sist vi var der fant vi en gate like bortenfor kirken, med mange små uterestauranter. Dit gikk vi nå og satt og koste oss med kaffe og lunsj i spansk stil. Jeg skrev blogginnlegg og gubben leste aviser og vi nytte tilværelsen.

Gatene rundt katedralen er så smale

Men biler har de. Jeg tror ikke x3-en hadde vært noe her.

Cafe Creme. Jeg tror det er den beste kaffen jeg noengang har fått. Nesten bedre enn cappuchinoen jeg bruker å kjøpe på den lille kaffebaren ved siden av Trevifontenen i Roma. Den smaker også himmelsk.

Når tiden var kommet, gikk vi inn i kirken og du verden også denne var nydelig. Etter kirkebesøket tok vi skyttelbussen tilbake til skipet og la oss på solsengen og leste. Nydelig dag.

Privat messe

Jeg har ikke syndet, så jeg følte ikke for å skrifte, men sånn ser altså en skriftestol ut. Den er ganske så liten synes nå jeg. Jeg vet ikke om jeg ville vært å så bekvem med å sitte her og legge frem alle mine synder. Enda godt jeg ikke hadde noen, jeg er jo snill som et lam 😉

Om kvelden satt vi her oppe og slappet av med en bok og noe godt i glasset. Kan ikke klage på utsikten. Det er en av de tingene som er så fint med cruise. Du kommer så høyt opp at utsikten er fabelaktig.

Neste morgen var det så fint at vi tok frokosten ute. Det var en av de tingene jeg savnet aller mest med Independence, mer enn at vi ikke hadde balkonglugar. Dette med å sitte ute og spise frokost og lunsj, det er så fint. På neste cruise, har allerede bestilt, der har vi både balkong og bord ute til frokost.

Men du verden, man kan vel ikke klage. Sukk, lengter tilbake akkurat nå.

2015:

http://lillasjel.blogg.no/1439921955_18082015.html

http://lillasjel.blogg.no/1439750657_anthem_of_the_seas_ma.html

2 kommentarer
    1. Så fint nyt dager og kos ,har selv kommet hjem fra 1 uka i Kolymvari på Kreta.
      Les gjerne dagens innlegg på bloggen min i dag . Jeg fikk det til
      Fra sissel

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg