Marianns matkasse 3

Denne lørdagen ble det storhandel, nesten 1700 kroner. En hel sekk toalettpapir, 120 kroner, cola 100 kroner, liten venn med på handel, 100 kroner, marsipankake til morsdag kr 87, kyllingvinger 2 kg, 2 sider fersk skrei, a 90 kroner.

Jeg hadde også fått inn en bestilling til familierestauranten på søndag, på raclette, så da ble det kjøpt inn kjøttdeig, pepperoni, kyllingfilet med mere.

Disse innleggene er ikke  noe kritikk til matkassene som blir levert på døren, for du skal ikke se bort fra at jeg prøver det jeg også, for det er et bra tiltak som får folk til å variere kostholdet sitt og lage hjemmelagd mat.

Her har jeg fyllt opp en av kjøleskapsboksene mine.Jeg har alltid et lager av smør, rømme, majones og fløte.

Lørdag: Kyllingvinger med djevelsaus

http://lillasjel.blogg.no/1338824057_kyllingvinger_i_djeve.html

Søndag: Raclette

http://lillasjel.blogg.no/1367065740_raclette.html   (Det var andre gjester den gangen)

Maten som ble servert var og litt annerledes, hadde blant annet bestilling på bacon og pepperoni, så det måtte være med. Ellers hadde jeg kylling marinert i karri, svinekjøtt med grillkrydder, kjøttdeig med ost og fløte, papirika ,broccoli, mais, rødløk og purreløk, pesto, rømmedressing og salsa, ost og fløte.

Sausene hadde jeg fra før, så lagde ikke dem spesielt til dette måltidet. Hadde jeg ikke hatt det, ville jeg droppet de.

Mandag ble restene av kjøttet og grønnsakene fra søndag surret sammen med litt ris som jeg kokte til lille vennen når vi hadde kyllingvinger lørdag.

Tirsdag: Rester

Når jeg steker knekkebrød, blir det som regel en del biter. De samler jeg i en boks og bruker til mellommåltid.

Youghurt, knekkebrød, eplebiter og mandler, lunsj på tirsdag

Jeg var alene hjemme på tirsdag og i dårlig form, lå på lading før jeg skulle på en annerledes kveld med Lilli Bendriss om kvelden. (Kom hjem derfra hadde jeg 39,2 i feber) Middagen ble derfor noen kjøttbiter som lå igjen i en boks fra lammefrikassèen og noen stekte poteter fra snitzelen, varmet i en boks i mikroen og spist foran tv-en 🙂

Onsdag: Fersk skrei på Rema 1000. Vi har ikke fiskebutikk her så vi må ty til vacumpakket og denne er god synes jeg.

Jeg surret gulrot og purreløk og biter fra en  broccolistilk. Før kastet jeg bestandig stilken men nå har jeg lært at den kan brukes og faktisk er veldig god, så da bruker jeg den. Jeg surret i smør og så sier hodet at jeg skal røre inn en skje hvitløksrømme. nei, sier jeg det blir ikke godt og så rører jeg inn den skjeen og det ble aldeles nydelig. Fisken trekker i lettsaltet vann og poteter kokes.

Det ble så innmari godt at det blir reprise neste uke, og kanskje uken etter der også.

Fiskekraften tar jeg vare på.

Neste dag lager jeg fiskesuppe med fiskeboller til lunsj. Jeg surrer gulrot, purre  og litt selleristang, rører inn litt mel og sper med fiskekraften og en skvett fløte.

Fiskeboller spiser jeg gjerne surret i pannen på brødskiva med majones.

Nydelig suppe ble det, nok til tre dagers lunsjer. Andre dagen spiste jeg knekkebrødbiter ved siden av og det var godt. Det er ikke mel i de knekkebrødene, kun havregryn, linfrø, solsikkekjerner, sesamfrø, valnøtter, mandler, salt og vann.

Torsdag: Forrett, kyllingvinger Hovedrett: torsk i karrisaus

Torsdag surret jeg gulrot, purre, paprika, selleri, litt hvitløk, har i et par ss karri som også får surre med. rører så i litt mel og sper med fiskekraft og litt fløte.

Når sausen og grønnsakene har fått kokt  ferdig, legger jeg i fisken like før servering.

Det ble toretters på torsdag, for jeg hadde litt kyllingvinger igjen fra lørdag

Torsk i karrisaus, med litt sprøstekt bacon. Nam, det var så innmari godt.

Fredag.

Snitzel med stekte poteter i Mojosaus.

Når vi er på Gran Canaria får vi Canaripoteter. De er så innmari gode og serveres med enten denne gule Mojosausen eller en grønn saus. Jeg liker best denne og i fjor kjøpte jeg med noen flasker hjem. Jeg blandet den sammen med nakkekoteletter og stekte i ovnen, det ble kjempegodt. Denne gangen brukte jeg den på potetene.

Jeg skar opp poteter i båter, tømte på Mojosaus og stekte i 35-40 min,200 grader.

Jeg kjøper ofte mat og tar med hjem, for jeg synes det forlenger feriefølelsen. Det er som om noen av ferieminnene kommer frem i kroppen når man lager mat av disse ingrediensene man handler på tur. Nå er jeg snart på farta igjen og har bestilt 5 kg ekstra bagasje så jeg skal få plass til litt godsaker. Det er jo ikke for å spare penger jeg gjør det, men for kosen sin skyld, selv om noen ganger sparer man penger også, som når man handler parmesan ost i Italia til 8euro pr kg.

Mine matblogger er heller ikke ment som oppskrifter at man må ha akkurat det jeg bruker for å lage mat, men inspirasjon til selv å lage mat av de tingene man liker.

Fredag ble det Snitzel av resten av den pk som kostet meg 20 kroner. 2 middager for to personer, for kr 20, selv om kjøpesnitzel ikke er noe sånn gastronomisk høydare, så er det godt som en variasjon. Enda har jeg en igjen i fryseren, som jeg kan ha som et tillegg til annen mat hvis jeg får ekstra gjester til middag, og det skjer ofte i dette huset.

Nå kommer jeg ikke til å publisere hva jeg spiser hver uke fremover, men det var litt moro å få et overblikk selv, både over pris og hva vi spiser, så det kommer nok en uke til, det tror jeg. Da er det planer om stekt andebryst, hjemmelagt potetball, mer fersk torsk og hva mer vet jeg ikke.
 

10 kommentarer
    1. Mange varierte go’biter her. Jeg prøver også å sette opp meny for en uke av gangen – har gjort det i årevis. Da handler jeg inn og planlegger, og det er ganske ok å vite tidlig på dagen hva middagen blir. I stede for å finne på noe på vei hjem fra jobb. Men det er rom for forandring. På tirsdag var jeg bla hjemme fra jobb – og det skjer ikke ofte. Da orket jeg heller ikke å stå lenge å lage middagen som var planlagt, men det ble da noe. Morsomt å få ideer fra andre, for selv om jeg planlegger langt frem blir man litt matlei. Må bli flinkere å variere mer 🙂

    2. 🙂 Men da er det fint at man kan gjøre akkurat det som passer en selv 🙂 Artig hvordan man liker ulike ting 🙂 Matlagingen er den tingen som jeg har vært flink til uansett hvilken form jeg har vært i, så derfor også er den nok viktig for meg. Mestring 🙂 Og nå har jeg skrivingen også. Hvis jeg har skrevet dagens innlegg, så har jeg liksom gjort noe den dagen. Det er en god følelse. 🙂 frodith:

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg