Marianns matkasse

Jeg synes disse matkassene som er i handelen, virker veldig spennende. Nå får vi de til og med her ute på landet. Travle mennesker slipper å bruke tid på å handle og de får tips til hjemmelagd mat. Og nettopp det er noe jeg brenner for.

Derfor er disse matbloggene mine som oftest helt vanlig mat. Jeg har ikke de store gastronomiske oppfinnelsene, men håper på å kunne gi litt inspirasjon til lettvint, som regel i hvert fall, hjemmelagd mat.

Jeg var inne og kikket litt på de matkassene. Jeg tenkte kanskje at jeg skulle bestille en prøvepakke. Jeg så kyllingfilet med grønnsaker og sei med gulrotstuing og da tenkte mitt kålhode at det kan jeg da handle til selv. Men de pølsene så fristende ut da, men vi får se en annnen gang.

Derfor dro jeg til Rema på lørdagshandel og handlet min egen matkasse, akkurat som jeg bruker. Lørdag fyller jeg opp kjøleskapet med grønnsaker og tørrvarer og diverse jeg har bruk for.

Denne lørdagen handlet jeg for 890 kroner. Da var det blant annet 3 stk 2 kgs landkylling til 40 kr hver, og 3 pk grillpølser til kr 15, samt to store sider røykalaks,  kr 40 pr stk, disse gikk snart ut på dato, laksen ikke før 20.02.

Jeg handlet og til brødbaking, en 8 kgs mel.

Et lite utdrag av min matkasse, 5 plastnett

Lørdag hadde vi en liten gjest som vi vet liker hamburger og pommes frites, og vi hadde en større gjest. Det ble derfor lørdagsmenyen den uken.

Søndag kvalkjøtt fra Eide Handel i Tromsø, flybåren via svoger, ca 400 gr kjøtt. Champignon, løk, broccoli og kål

Kjøttet vendes i mel og surres lett. Deretter surrer jeg sopp og løk, tar på litt vann og lar det koke litt.

Jeg smelter smør, rører inn mel og sper med løk og soppkraften og en halv boks fløte. Så får alt surre sammen noen minutter. Serveres med dampet kål og broccoli og kokte poteter.

Litt sukkerkulør for å få sausen litt brunere.

Søndag

Broccolistilken tar jeg var på til jeg skal koke kraft på kyllingen dagen etter.

Mandag .En stor landkylling fra Stange,2 kg, kr 40. Endene på et par purreløk, enden på en stangselleribunt, broccolistilkene, 3 visne gulrøtter og en løk, får surre sammen med kyllingen ca 1,5 time. Dette kan gjøres kvelden før.

Grønnsaker man liker, får surre litt før de kokes i kraften.  Lager jevning, krydrer med karri og chili etter ønske, spes med kraft og litt fløte. Jeg har brukt løk, gulrot, paprika, sopp, stangselleri og hvitløk
http://lillasjel.blogg.no/1382547636_grevinne_og_hovmester.html


Servert sammen med rundstykker fra fryseren.

http://lillasjel.blogg.no/1454176525_rundstykker.html

Tirsdag rotete pølser, kr 15

Poteter, gulrot, pastinakk, selleristang, kålrot, søtpotet kuttes grovt og has i ovnsform. Så sa hodet at to tomater skulle være med. Jeg prøvde å protestere, men vips så havnet de i gryten  og det ble godt. Salt og pepper og inn i ovnen 200 grader ca 40 min

De siste 10 minutten legger man pølsene på toppen.

Rotete pølser.

Onsdag hadde vi klippfisk og her har jeg visst dummet meg litt ut, for jeg var så sikker på at jeg hadde blogget det en gang før. Jeg finner det ikke, så det må være kun i hodet mitt. Klippvisken vannet ut over natten og serveres med stekt løk, kålrotstappe, bacon og hvit saus som er spedd med fløte og fiskekraft. gubben vil også ha sennep. Jeg bruker å kjøpe en pakke klippfisk når jeg er på Mega, 2,5 kg esker. 

Torsdag hadde vi igjen kylllingsuppe

Fredag lagde jeg en gryte med røykalaks.

Paprika, gulrot, purre, broccoli, paprika, stangselleri, surres lett. Rør inn mel og spe med litt fløte og vann til saus. Kokes til gulroten er passe mør. Jeg kokte poteter og serverte til.

Legg i røykalaksen så den får et minutt eller to i sausen. Det blir kjempegodt. Resten av røykalaksen putter vi i boks til pålegg og den andre laksesiden fryser jeg i biter.

Da er vi igjen klar for lørdag og ny handledag. Da handlet jeg for kun 600 kroner for det er mye grønnsaker igjen. Av de 600 var det blant annet en liter olivenolje, samt brie og basilikum og pinjekjerner. Jeg hadde planlagt å spise opp kyllingsuppen til lunsj og servere toast med brie til kvelds, men tror dere ikke at det kom en bestilling på pizza på restauranten, så da måtte planene endres 😀

Min matkasse blir en blanding av hva jeg har i kjøleskapet og fryseren. Det jeg handler på lørdager blir jo ikke bestandig spist på en uke. Denne uken har jeg tatt kvalkjøtt og klippfisk og hamburgere fra fryseren, men jeg har også lagt i fryseren, 2 kylling, 2 pk pølse og en side laks.
 

18 kommentarer
    1. Oj oj, her var det MYE deilig mat! 😉 Nam nam..
      Vi også handler inn for hele uken og planlegger mat, hver lørdag! Veldig smart! 🙂
      Takk for gode mattips! 🙂 Ønsker deg en fin lørdag! <3

    2. Jeg tror man kommer langt med å bla litt i noen kokebøker eller søke på nettet….sette opp en meny og handle deretter. For man må i butikken for å kjøpe melk og brød og basisvarer om man kjøper matpausen også. Tror dette blir billigere, og man bestemmer litt mer selv. Din markante virker derfor veldig fornuftig. Men det er ikke alle som orker å planlegge middagene, og da kan det kanskje være greit å få alt på døren 🙂

    3. Nå må jeg nesten takke for tipset til mange gode middager fremover… Jeg har vært inne på tanken å bestille en sånn matkasse, men det har ikke blitt noe av. Husker ikke prisene på dem, men har vel en formening om at man godt kan komme billigere ut hvis meg handler smart selv!!

    4. Vera Lynn: Ja, det er klart det blir dyrere, men jeg skjønner folk som vil prøve noe nytt og det er jo deilig å få menyer og mat levert på døren og det kan godt være at jeg prøver en gang, men ikke enda. 🙂

    5. Unni: Jeg planlegger som regel bare helgen og mandag og så har jeg en viss formening om resten av uken. Ellers lager jeg av det jeg har, men det er klart at det betinger at man har basisvarer og en del valg i fryseren 🙂 Ha en fin lørdag du og 🙂

    6. Sånn gjør jeg også, men jeg har handledag på torsdag som regel.Da er et klart med alt fra kaffe, melk, frukt og middag for mange dager. Utrolig deilig å ha alt i huset til helga hver gang. Glad jeg har lært meg til dette for lenge siden, for det sparer både tid og penger. Fine tips du hadde. Tusen takk! 🙂

    7. Ja, man må velge den dagen som passer. Jeg handler når jeg drar fra jobben, og da kan jeg få hjelp hjemme når jeg er klar. Men som regel fikser jeg det meste selv. Det er så herlig når alt er på plass i huset. God helg!

    8. natheless: Ja, det er en deilig følelse. Jeg føler takknemlighet når jeg fyller inn i skapene mine. det er ingen selvfølge at man kan fylle skuffer og skap med den maten en ønsker. Det gir en god følelse. 🙂 god helg til deg og . Her skal det feires barnedåp i morgen <3

    9. Ingen tvil om at du lager mye god mat. Ikke er det dyrt heller. Jeg har nok et litt høyere matbudsjett enn deg, men det går på mye hjemmelaget mat hos meg også:-)

    10. Genialt jo! Elsker å handle “rød-pris” på rema. Nyttig for lommeboken og nyttig for miljøet. Trenger ingen matkasse hjemkjørt du, dette fikser du jo så bra selv! Takk for gode tips 🙂

    11. Hadde de landskylling til 40 kr kg? Det er jo knallbillig, her koster den 59 kr kg.
      Her var det mye god mat 🙂 Det er nå litt gøy å planlegge å handle synes nå jeg 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg