5 retters middag, bare på skøy, på en helt vanlig søndag

Her kommer 5erni i  Frodiths utfordring

Jeg driver en familierestaurant

Det betyr da at jeg får meldinger eller telefoner med spørsmål om det er middagsservering

Jeg må få tilføye at det er veldig koselig å få middagsbesøk.

Jeg setter stor pris på det å ha mine så nært at de kan komme ofte.

Denne gangen fikk jeg en sms:

Hva står på søndagsmenyen denne uken?

Hmmm, Ja da måtte jeg tenke.  Indisk curry eller Fahitas

Er det ledig bord til klokken 17?

Nei, desverre, men kan skvise dere inn klokken 16.45. Restauranten er smekkfull.

Så kommer da neste spørsmål: Er det noe dessertmenu?

Jeg bruker aldri å ha dessert. Kun til jul eller selskaper.

Men så tenkte jeg at her skulle det bli meny ja.

Så jeg dro til med en 5 retters.

Det ble ganske så stille rundt bordet når jeg kom med rett etter rett.

De var nok i sjokk.

Det er ingen avanserte retter, for jeg er ingen selskapsmatmenneske.

Her gjøres det enkelt 🙂

Velbekomme.

Jeg startet med å putte noen rundstykker i ovnen. Jeg delte dem i skiver, smurte med pesto og lagde toast av dem.

Desserten var påbegynt dagen før. Minipavlovas. Jeg fant oppskrift hos Kjersti, på hennes blogg

http://kjerstisandnes.blogg.no/1441559826_sm_ste_fristelser_til.html

De ble så gode at jeg fikk ny bestilling søndagen etter.

Grønnsaker kuttes til Indisk curry.

2 røde, 1 gul og 1 grønn paprika. 4 champignon, 4 fedd hvitløk, 2 store løk, en liten bit ingefær,  2ts spisskummin, ei potte koriander, i boks creme fraiche, en boks kokosmelk, litt sitronsaft, 4 ss karri, litt chilie etter smak, pepper, salt, nakkekoteletter og ris

Fint med alle fargene

Rett nummer 2: Blomkålsuppe.  Det gule er kyllingbuljongpulver som jeg koker blomkålen i, sammen med vann og fløte. Da er det bare å lage jevning og se på kraften.

http://lillasjel.blogg.no/1337330049_gammeldags_hjemmelage.html

Når jeg lager mat på denne måten forbereder jeg alt så tidlig som mulig. Her kuttes rødløk til første rett.

Nakkekoteletter ble valgt fordi jeg ønsket noe som kunne koke lenge. Kyllingfileter koker i stykker og blir lite pen å se på når de strimler seg pga overkoking. Lam visste jeg at noen av gjestene ikke likte. Jeg varmet opp restene sammen med noe lammekjøtt og det ble mye mer smak på enn svinekjøttet.

Kotelettene deles i biter og surres.

Krydderet blandes, alt utenom den ferske korianderen som jeg hadde i på slutten av koketiden.

Krydderet ble massert inn i kjøtt og grønnsakblandingen, sammen med litt olivenolje og fikk stå i kjøleskapet og godgjøre seg et par timer.

Imens stod brøddeigen på heving. Fint å bake brød sånne dager for det er ikke så mye arbeid, tar bare tid.

Denne gjør jobben.

3 brød klar til heving.

http://lillasjel.blogg.no/1360407296_kommunens_beste_brd.html

Jeg tok noe av toasten og moste til brødsmuler.

Første forrett. Røykalaks, italiensk salat, brødsmuler, kapers og ruccola og rødløk

Det ble til en liten blomst til rett nummer 1.

Så ble det satt kaldt i påvente av gjestenes ankomst.

Det ville og komme en minigjest, på 2,5 år, så han fikk sin egen. Grillpølse, kalde for det liker han, makaroni og toast. Gjett om han ble forundret når han fikk fat etter fat med mat og kunne fingerspise.

Rett nummer tre. Bri og Tine ost med urter, noen druer, jordbær og salte kjeks. Skulle hatt et ørlite dryss av honning, men honningen hadde gjemt seg, så det ble det ikke. Alt må ikke gå etter planen.

Junior som ikke kan spise brie, fikk litt jarlsberg. Han har aldri sittet så stille og forundret ved bordet, tror jeg.

Alt dette ble gjort etappevis, fra morgenen av. Her stekes kotelettene.

Grønnsakene får surre seg litt myke. Så lbe alt samlet i en kasserolle og fikk stå og trekke en times tid. Ha på litt vann, men ikke fyll opp, for da blir det for mye væske og man får ikke jevnet sausen. Jeg måtte ha i litt maisennajevning for å tykne den.

En boks kokosmelk får koke sammen med kjøtt og grønnsaker.

bær og frukt til pavlovaen kuttes. Tine vaniljekrem blandes med pisket krem.

blomkål siles, så jeg kan få lagd jevning.

6 brød ferdig stekt.
Koriander kuttes grovt og has igryten.

Sånn ble suppen servert.

Desserten ble en suksess.

Kokken glemte visst å ta bilde av hovedretten.

Men det så noe sånn lignende ut, bare enda mer fargerik.

http://lillasjel.blogg.no/1354984443_kylling_i_karri_mens_.html


Gjettekonkurranse: Hvorfor er det kun 4 brød igjen.

26 kommentarer

Siste innlegg