DET ER EN TANKE SOM STARTER DET HELE

 

Jeg brukte dette bildet i et blogginnlegg en dag. En venn av meg sa at hun var ikke helt enig i teksten. Det er tankene som styrer oss, ikke følelsene. Det har hun helt rett i. Alt starter med en tanke. En bitteliten tanke.

http://lillasjel.blogg.no/1415260966_06112014.html

 

 

Den tanken kan starte et helt skred

Et stort steinras av nye tanker

De tankene påvirker oss

Det er de som kjører i gang følelsene våre

De gjør oss glade

De gjør oss lei oss

De gir oss dårlig samvittighet

De trykker oss ned

De får oss til å føle oss små

Eller de får oss til å føle oss som konge på haugen

 

 

Akkurat nå er jeg oppe på haugen

Jeg har lært mye i det siste

Det vil si jeg har hatt lærdommen i meg

Jeg har bare ikke innsett at jeg ikke har tatt den i bruk

Jeg trodde jeg var så god elev

Men det var jeg ikke

Jeg skulket unna i timene

Jeg hørte ikke etter hva læreren sa til meg

Jeg trodde jeg visste alt

Jeg så ikke at jeg sparket bein under meg selv

http://lillasjel.blogg.no/1415353901_jeg_snur.html

 

Er ikke det rart

Er det ikke rart hvordan vi kan lure oss selv

Og du verden hvor mange som ikke innser det

De graver seg ned istedenfor å grave seg vei frem

Og så vil jeg gi all ære til de som er superflinke

De som virkelig sliter, men som bruker tankene sine positivt

De som prøver å lage sin hverdag så god som mulig på tross av at de har noen begrensninger

Ja, kanskje er det de som er flinkest til å bruke tankene riktig

De som virkelig har ting som begrenser dem

Hurra roper jeg for dem

Alt starter nemlig med en tanke

Den kan være bitteliten

Så velger vi selv om vi vil bygge den opp eller sende den videre

Jeg trodde det skulle bli vanskelig å snu

Men det har gått forbausende lett

Det var som om jeg bare klippet over en tråd

Plutselig rullet nøstet bort fra meg

Alle de negative tankene forsvant

De erstattet seg selv mirakuløst med de gode tankene

De som bygger meg opp

Det er deilig

I dag

http://lillasjel.blogg.no/1414662549_endring.html

http://lillasjel.blogg.no/1414405246_kunsten__vre_den_man_.html

8 kommentarer

Siste innlegg