Vi tror vi er så smarte og vet alt, men vi gjør ikke det

 

Jeg leste artikkelen  “blir du holdt tilbake av tankene dine”

http://www.zuna.no/2010/09/01/blir-du-holdt-tilbake-av-tankene-dine/

Det er nemlig det vi blir

Vi tror vi er så smarte og vet alt, men vi gjør ikke det

Bak våre handlinger ligger gamle tankemønstre som styrer oss

Vårt eget hode lurer oss trill rundt og vi ser det ikke

Før vi er villig til å gjøre noe med det, kommer vi ikke lenger

Vi spenner ben under oss selv og vi aner det ikke

Tanker har mye sterkere kraft enn vi er klar over

Underbevisstheten jobber mot oss uten at vi ser det selv

I sosiale medier som facebook ser vi det ofte tydelig

Mange ser ikke hvordan de selv er

Ja, jeg er ikke noe ekspert, eller har fagkompetanse, jeg ser bare med hjertet mitt

Ofte legger vi ut om hva vi ikke liker med andre mennesker

Vi ser ikke at vi selv er likedan

Jeg er slett ikke noe unntak

Jeg oppdager stadig gjemte tankemønstre i meg selv

Ikke liker jeg det jeg finner heller, for det er ikke bestandig noe hyggelig

 

Vi er mennesker

Vi har en personlighet og et ego

Egoet er en del av det å være menneske

Jeg har ikke noe tro på at jeg, mens jeg er i live, kun skal ha snille og fromme tanker

Jeg vil likevel prøve å endre de tankemønstre som holder meg tilbake

For de finnes

Jeg har lært mye av dem i den tiden jeg har vært hjemme med “blir frisk” prosjektet mitt

En av de tankene som har holdt meg igjen er redselen for endring

I barndommen ble livet mitt snudd opp ned i løpet av et øyeblikk, og det setter spor

Jeg har derfor vært redd for endring, selv om det er til det bedre

Hvorfor

Tankemønsteret inni meg forteller meg at all endring gjør vondt,

Derfor holder jeg tilbake uten å vite om det

Det skiller ikke mellom gode og dårlige endringer, det tror all endring fører negative følelser med seg

Det vil du ikke ha, så da stritter du imot

Først når du gjør oppdagelsen, kan du jobbe med å snu det mønsteret

 

Et annet tankemønster som holder meg tilbake er.

“Du må ikke glede deg til noe, da blir du så skuffet når du finner ut at det ikke blir noe av.”

Det er et gammelt innlært mønster fra min kjære mor

Ok, da har jeg lært meg det i oppveksten

Gled deg ikke til noe, ha ikke tro på at noe blir, for da blir du skuffet

Jeg vil jo ikke bli skuffet, vil jeg vel

Nei, derfor holder jeg igjen

På denne måten spolerer vi vår egen fremgang og utvikling og lykke i livet

Å komme frem til disse mønstrene, er ingen enkel sak

Det er ikke noe hokus pokus og så ser vi dem

Disse to jeg nevnte her, har jeg brukt flere måneder på å oppdage

Meditasjon er for meg et veldig godt hjelpemiddel

Stillhet er et annet

Stillhet og ro

Det må være så rolig at man hører når svarene kommer

Plutselig bare daler de ned i hodet ditt og du vet at dette stemmer

Det er en flott sak og en litt kjedelig sak, for æsj, stemmer dette da

Gjør jeg det selv liksom, da har jeg jo ingen å skylde på

Ja, jeg skal ikke ha noe skyldfølelse, dette er naturlige innlærte prosesser som ligger der fra barndommen

Ikke noe jeg har lagt der med vilje liksom

Oppdagelser kan og komme i samtaler med venner, i en bok, i en film, osv

Første steget er at vi har lyst til å oppdage dem

At du har lyst til å finne ut hvordan du er sammensatt

Hva er det som styrer deg

Røyking er et fint eksempetl

Mange har lyst til å slutte men klarer det ikke

De prøver igjan og igjen

Selv sluttet jeg 176 ganger før jeg greide det

Det er et fint forskningstudie

Hvorfor greier jeg det ikke, hvorfor er det røyken som bestemmer og ikke meg

Jeg synes det er spennende å jobbe sånn med meg selv

Jeg har forståelse for at ikke alle gidder å drive på sånn

For meg er det rett og slett spennende

I dag

 

Her er et lite utdrag fra artikkelen

Vi ønsker alle å være lykkelige og ha et godt liv. Men mange er fanget av måter å tenke på som gjør dem nesten konstant misfornøyd. Hovedårsaken til at mange ikke greier å skape en forandring i livet sitt eller oppnå sine mål er nettopp det: begrensende tankemønster.

Vi har alle måter å tenke om oss selv, andre mennesker og verden rundt oss på. Disse fungerer som filter for hvordan vi opplever og tolker ulike situasjoner. Det er derfor de samme situasjonene erfares forskjellig fra person til person. En situasjon som du opplever som morsom, kan oppleves som dypt deprimerende av et menneske med et annet tankemønster (f.eks en flause!)

Hvis du ikke er villig til å gå inn for å forandre dine tankemønster, er det lite sannsynlig at du vil oppleve noen særlig forandring i livet ditt. Som jeg nevnte i artikkelen ?Vil du være lykkelig?? skyldes 40 % av din opplevelse av hvor lykkelig du er intensjonell aktivitet ? det vil si dine tankemønster, handlinger og vaner. 50 % tilskrives dine gener, og disse får du vanskelig gjort noe med.

Her er noen eksempler på tankemønster som kan føre til at du stadig møter veggen:

– Jeg er ikke bra nok
? Jeg er alltid uheldig
? Ingen liker meg
? Ingen kan noensinne forstå meg
? Rike mennesker er egoistiske
? Penger er roten til alt ondt
? Jeg kommer aldri til å finne noen som er glad i meg
? Alle menn/kvinner er onde og vil bare såre meg
? Jeg kommer aldri til å greie å lære dette
? Jeg kommer aldri til å få en jobb jeg liker
? Jeg kommer til å mislykkes uansett
? Jeg er for svak til å forandre meg
? Life?s a bitch and then you die

Vil du lese hele, følg denne linken.

http://www.zuna.no/2010/09/01/blir-du-holdt-tilbake-av-tankene-dine/

Vil du følge meg på facebook er adressen: https://www.facebook.com/Lillasjel

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg