Vi graver oss frem

 

Mange har feiret jul i ukesvis.

Slik er det ikke her.

Vi graver frem rom for rom, ja, det høres fælt ut, men etter uker med dårlig form, blir det ikke ryddig og rent.

Slik er det bare og jeg har avfunnet meg med det.

Det er ikke så ille rotete, men litt er det på bord og benker.

Jeg setter på en vaskemaskin, hoster, må hvile.

Så rydder jeg litt, hoster, må hvile.

Men det er faktisk helt ok.

Jeg ønsker ingen god bedring meldinger, for det er ikke synd i meg.

 

Dette er typisk kroniker.

Vi har gode og dårlige perioder.

Gjør vi for mye, får vi svi.

Jeg hadde  noen  fantastiske uker i oktober, etter det fikk jeg svi.

Slik er det bare.

Det kan se ut som jeg er på farten hele tiden, i tipp topp form, i følge bloggen.

Alle reisene og aktivitetene.

Og ja, nettopp det gjør at jeg føler meg privilegert og takknemlig.

Så hviler jeg i perioder, ganske så tom for krefter.

For kroppen er klok, den setter inn motoffensiv når den har behov for det.

 

Og jeg har mulighet til å hvile, ikke alle har det.

Veldig mange lever med alvorlige eller smertefulle diagnoser.

Noen har smerter døgnet rundt.

Noen har det tøft psykisk, mens andre gjennomgår behandling for alvorlige sykdommer, de ikke vet utfallet av.

Noen bærer på stor sorg og den blir ekstra ille i julen, når alle legger ut sin idyll.

Noen føler seg ekstra ensomme og noen har ikke økonomi til julehysteri og det føles også vondt.

Derfor er jeg heldig.

Jeg er veldig heldig.

Og jeg har alt jeg trenger for å ha det godt og vet at det er ingen selvfølge.

Jeg setter meg ned i godstolen min og har det godt.

Når jeg sitter i ro, har jeg ikke vondt noe sted.

Hoster ja, men før eller senere går det over, jeg har hatt slike perioder før.

Ufrivillig magetrim, hosting og spying, ja det siste var bare noen timer.

 

 

 

Nå har jeg satt på ny vask.

Noen er det igjen etter ferien.

 

Pus fikk ny seng i dag.

Om hun vil like den, vet vi ikke.

Vi får se hvor hun befinner seg i morgen tidlig.

Det skal ryddes litt mer utover dagen.

Det blir lutefisk til middag.

 

 

Vintergardinene har kommet opp.

Til og med adventstjerne har gubben hengt opp.

Tenk at nå er han hjemme hos meg hver dag.

I morgen skal det vaskes litt her og der.

Ingen nedvask.

Det blir faktisk jul og kos, om man gjør lite også.

Det er faktisk en veldig viktig lærdom.

Ikke definer hvor godt du har det, ut fra hvor mye du har gjort.

Gled deg over det du kan og det du har, så godt du kan.

I dag

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg