Tenk å glede seg sånn

 

Vi tilhører en utdøende rase treneren (tjeneren) og jeg.

Nemlig de som har overvunnet ulikheter og konflikter og har det likevel godt sammen.

Det virker som om tiden med livslange forhold, er forbi.

Antall sølvbryllupskort som blir solgt, går ned.

Antall singel eller singel pluss barn husholdninger, øker.

2. september 1978 ble vi kjærester og siden har det vært oss to.

Bestandig lett, nei slett ikke.

Han er nok den som har måtte være mest tålmodig og slik er det nok enda.

 

Nå skulle han være borte på anlegg 2 uker i strekk.

Han skulle på julebord i kveld, så det ville bli en alenehelg på meg.

Det tåler jeg godt.

Så får jeg melding om at de har meldt avbud til julebord, de kommer hjem.

Jeg kjenner jeg blir rørt når jeg får beskjed, en god følelse, han kommer hjem.

Etter 44 år, er det fortsatt godt å få ham hjem.

Vi er så heldig at hjem er et godt, varmt ord.

 

Og det første han sier når jeg ringer, er at da må vi på besøk.

Ja, selvfølgelig må vi det.

Vi må besøke barnebarna, både den lille og den store.

Og vi gleder oss veldig til de kommer på besøk i jula, de som bor sør i landet.

Gleder oss til å være storfamilie samlet, alle våre og gjerne flere også.

Det er vel det jeg setter mest pris på med julen, å få være sammen og så være lykkelig sliten etterpå.

Det er rikdom det.

 

Så nå gleder jeg meg.

Det kan være jeg fryser han ut, for på soverommet står vinduet på vidt gap.

Jeg skal vaske og trekke på sengene, det er planen.

Så vimsete som jeg er, kan det være at jeg glemmer det og da fryser vi nok til istapper.

Ja, ikke jeg, for jeg er varm, men han fryser.

Merkelig dette, jeg fryser ikke inne, men lett når jeg er ute og han er motsatt.

Han går ute i t-skjorte og åpen jakke mens jeg fryser.

Ja, egentlig er vi ulike på mange vis.

Men en ting har jeg lært etter at jeg møtte han og hans familie.

Lutefisk er innmari godt.

I kveld når han kommer, skal jeg servere årets første lutefisk.

Det blir han glad for.

Med ei kald øl til og en cognac etterpå.

Jeg har ikke vært på stua siden han dro forrige fredag, kun for å slippe Tutta inn og ut.

Tv har ikke vært på, så i kveld blir det krim på tv.

Det første han derfor kommer til å gjøre, ja det er å fyre i ovnen.

Da blir Tutta glad.

I dag

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg