Se personen, ikke de begrensninger denne måtte ha

https://www.facebook.com/tusentankeriord

Bildet er hentet fra bloggen og siden tusentankeriord. Eieren skriver om Me og alle aspekter ved den sykdommen og er vel verd å følge.

 

Jeg fikk bildet sendt av ei venninne og jeg ble veldig rørt og takknemlig

Jeg er glad jeg klarer å se mennesket bak sykdommen

Jeg hadde ei venninne for noen år siden, som var alvorlig syk

Hun sa at det var så godt når jeg kom, for jeg var meg selv

Mange sa hun, blir så annerledes, de vet ikke hva de skal si og det føles så feil

Og det er ikke bestandig så enkelt dette, for det kan være sårt og vanskelig å møte et menneske med en alvorlig sykdom

Eller en som bærer på en stor sorg

Ei fortalte meg etter å ha mistet sønnen sin, at når hun kom på butikken, så hun at bekjente var snar og snu ryggen til, for ikke å møte henne.

Det er  ikke så lett å være medmenneske, for vi vil jo så gjerne si og gjøre de rette tingene

Når jeg er på besøk kan jeg si ting som kan føles feil

Jeg kan snakke om ferien jeg skal til sommeren, mens vedkommende ikke vet om denne lever til sommeren eller av andre grunner, ikke har mulighet til å reise

Dette kan ofte føles feil, derfor lar man være å si noe

Man vil ikke såre

Men samtidig som man holder inne, skjer det noe annet, man blir en annen

Hvis jeg skal være på besøk og jeg skal være meg, kan jeg ikke filtrere alt jeg skal si

Jeg bare må få være meg

Da må vi også tåle at det kan blir feil.

Det må også kunne snakkes om.

 

Og der kommer vi inn på det bildet handler om

Nemlig det å se mennesket, for det mennesket det er inni seg

Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg møter mange som ikke ser meg

Det er knappt, så mine egne ser og kjenner meg

De er vant til å se at jeg ofte strever med å få gjort ting

De vet ikke hvordan jeg er som frisk

De ser ikke iveren inni meg som bobler over, nesten som champagne

De hører gjerne at jeg takker nei til å være med på noe eller at jeg sliter med det som skal gjøres

At ting ikke blir gjort, men vokser meg over hodet

De ser ikke ønskene mine om alt det jeg ville ha gjort, hvis kreftene var der

Slik er det med alle de som har begrensninger av ulike slag

Vær den som ser mennesket inni kroppen

Kanskje er det derfor jeg elsker å komme til Arthur Findlay på kurs, for der er jeg fullt ut meg

Ingen der er opptatt av at noen har begrensninger, de ser innenfor det, de ser deg, den du virkelig er

Når man blir kronisk syk, mister man litt av seg selv, ja ganske mye også

Men man er samtidig den samme inni seg

Så øv deg på å se innenfor fasaden når du møter noen

Se personen, ikke de begrensninger denne måtte ha

I dag

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg