Nei, dette har du ikke greie på herr gynekolog.

Jeg var hos gynekologen i går.

Alt var bare velstand.

Men jeg er jo en nysgjerrig liten pike som alltid spør hvorfor det da?

Og det jeg funderer på, er overgangsalder.

 

Etter å ha snakket med en del kvinner på min alder, 60~90 år, har jeg funnet ut at det er manglende kunnskap om emnet, overgangsalder.

Jeg sa at jeg tror kroppen aldri sluttet med syklusene sine.

Eller jeg sa vel egentlig at jeg tror at overgangsalderen aldri tar slutt.

Jeg formulerte meg litt feil egentlig.

Så sier han at overgangsalder det er kun når man slutter å menstruere,

Deretter heter det menopause.

Og når jeg googler finner jeg ikke dette resonnementet noe sted.

Hvis overgangsalderen min startet når jeg sluttet å ha mensen, ja da sluttet den før jeg hadde et eneste symptom på at jeg var kommet dit.

Prøvene viste at nei overgangsalderen, den hadde ikke startet.

 

Etterhvert kom plagene, svettetokter, dårlig søvn, dårlig humør, tørre slimhinner, vondt i hofter og bekken, hodepine

Og årene gikk.

Plagene er de samme.

Og jeg snakker med damer på over 80, som sier det samme.

 

Konklusjonen min er at kroppen fortsetter å gå i sykluser slik den alltid har gjort.

Den gir tegn til at hør her du, nå kommer menstruasjonen din!

Den eneste forskjellen er at du blør ikke lenger.

Og kanskje er det derfor vi svetter slik, for den strever med noe den ikke får til?

Kroppen er nemlig en merkelig sammensatt maskin.

 

Når den eldes får den utfordringer.

Blodsukker stiger, kolesterolet stiger, vi klarer ikke å hanskes med alt vi gjorde før.

Kanskje har det sammenheng med at slimhinner og hud mister elastitet.

At det føles som om det er en form for betennelse i kroppen.

Betennelser påvirker blodsukkeret.

Eller så blir alle organer slitt, slik deler på maskiner har slitasje.

 

Bare tulletanker fra meg i dag.

Det som er sikkert er at det er viktig at vi steller godt med maskinen.

Jeg gjør så godt jeg kan, men min kropp har ikke de ideelle forholdene.

Jeg har derfor mer å hente, men jeg kaver på så godt jeg kan.

Særlig når det gjelde bevegelse, må jeg prøve mer.

Jeg håper utmattelsen i kroppen er på retur så jeg kan gjøre mer uten å falle ned i kjelleren.

Og så var det det med indre stress.

Det har ofte vi godt voksne damer ganske så mye av.

Meditasjon, yoga, mindfullness, healing, fine verktøy for ro i kroppen.

 

https://www.helsenorge.no/sykdom/underliv/menopause/

Jeg har ingen fasit.

Det jeg forstår er at dette forskes det lite på.

Hvorfor?

Først og fremst fordi det ikke er medisiner i salg.

Hormoner ja, men bare i noen år.

Og hvis det er som jeg tror, vil det ikke ta slutt og kanskje utsetter hormonene bare det vi må igjennom uansett.

Jeg vet ikke.

Og så er det en kvinneutfordringer, tas ofte veldig lite seriøst.

Og når det ikke selges medisiner, forskes det heller ikke for ingen tjener penger på det.

Men symptomene blir ofte mildere med årene heldigvis.

Og jeg er av de heldige for jeg har hatt få plager.

Kanskje fordi jeg er tjukk.

Det er mer østrogen i fett, leste jeg når jeg hadde et annet innlegg her en dag.

https://lillasjel.blogg.no/nei-ikke-tatt-livet-av-han.html

Hvem vet?

Ikke jeg

I dag

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg