Nå må hun gi seg

Nå må hun gi seg.

Ja, det tenker du nok, når du ser bildet i dag.

Neida, gir meg ikke.

Jeg har mange sider jeg kan vise frem jeg.

Er jeg blid og søt og snill, ja da er jeg mindre interessant.

Er ikke det rart?

Hvordan vi tiltrekkes det negative?

 

Jeg har mye på hjertet i dag også.

Gubben sier at jeg tenker altfor mye.

Det er helt korrekt, jeg er så enig.

Men jeg finner ikke av-knappen.

Jeg må være født uten, tror jeg.

 

 

Etter at jeg kjørte gubben på Raumarock i går, kjøpte jeg litt løsvektsgodteri.

Jeg har ikke spist slikt på månedsvis og nå skulle jeg riktig kose meg.

Det var nok til å sette i gang mange tusen tanker.

For det første, hvilken Kos?

Noen biter og det blir bare for søtt og for kjemisk hele greia.

Da står tankene i kø her.

De sliter og sloss om å få komme først.

 

Sunt og miljø er de som sloss mest.

Jeg har merket tydelig, svært tydelig, hvilke signal kroppen har gitt meg etter den magekrasjen den hadde i ferien.

Da ble det en grusom tur hjem.

Nesten ikke mat og drikke på nesten 3 døgn.

Mest og høyest ropte den MAT og SALT, deretter søtt.

Etterhvert som den fikk det den ønsket, begynte den igjen å bli mer detaljert.

Mango og persille har vært mest fremtredende.

Nå føler jeg at den er på plass igjen, ingen roping, mer tydelig signaler.

 

 

Siden både sunt og miljø roper, blir dette et sammensurium av en blogg.

Hvor er det snakk om miljø når det gjelder den kunstige dritten vi forer kroppen med?

Har vi sett hvilke kjemikalier og lort som er i den produksjon, hadde kanskje det vært viktigere å ligge unna, enn kjøtt og fisk?

Jeg ser mer skriverier om å ikke spise kjøtt, enn ikke å drikke litervis med brus eller kg-vis med godteri.

Er vi mest opptatt av det vi selv lett kan forsake?

Miljø, ja.

Jeg reiser jo mye, rettelig et miljøsvin der.

Det vil jeg ikke endre på.

Mitt bidrag er å bruke så lite kosmetikk og vaskemidler, som overhode mulig.

Og snakker vi kosmetikk?

Hvor mange av de som roper opp om miljø, legger bort sminke, brunkremer, farge, parfymer, Botox, osv?

Nei vi velger nok den letteste veien, hver og en av oss, meg selv inkludert.

 

 

I morgen er det diett dag igjen her.

Derfor god frokost med omelett.

Ny femdagers fasteimititert diett.

Det er noe jeg prøver, for å lure kroppen til å omstille seg.

Om det vil hjelpe, det vet jeg ikke, men dette er noe det forskes mye på og det er interessant.

Det er nemlig ikke slik at alle kan spise mindre og vips er de slanke.

Og hvordan vil helsen din bli, hvis du konstant tilfører kroppen for lite næring?

Vi ser jo mange eldre som blir kognitivt mye bedre, når de får mat.

Og jeg kan bruke meg selv som eksempel.

Hva skjedde med min kropp etter de første tre diettrundene?

 

Jo, kroppen hadde blitt stresset og alle prøver var forverret.

Blodsukker, insulin, fettstoffer i blodet, kolesterol, alt hadde forverret seg.

I samarbeid med stoffskiftelegen, bestemte vi at nok var nok.

Men du vet, hun her, hun får svar inni seg hun og gir seg ikke så lett.

Få bukt med stresset, sa stemmen.

Meditasjon tre ganger daglig, sa fastlegen.

Du slapper aldri av i kroppen, sa psykomotorisk fysioterapeut.

Tre måneder og en diettrunde til, inkl meditasjon og avspenning, alle prøver forbedret.

Men….. hvem vet?

Vi har ikke snakket om lyset og solen.

Det var dårlig vær første halvår og jeg måtte sitte inne.

Hvor mye påvirket det kroppen?

Nå blir det spennende å se om det positive fortsetter.

Jeg skal prøve å få inn fire perioder før 1. desember.

Man skal ikke ta disse periodene for ofte, for kroppen må få tid til å restituere seg igjen.

Får kroppen for lite næring hele tiden, ja da er det ikke sunt lenger.

De to første månedene blir det derfor lite aktivitet her.

Passer egentlig godt, for kroppen vil ha ro, sier den.

Den forteller meg høyt og tydelig at jeg har skulket meditasjonene hele sommeren.

Jeg geiper til den jeg, litt humor og selvironi, må vi ha.

I dag

 

Sitat hentet fra:

https://www.bramat.no/kosthold/3834-har-du-hort-om-fasteimiterende-diett

Faste kan føre til at kroppen fungerer bedre

Når vi faster, gir vi kroppen signaler om at det er lite mat tilgjengelig. Og når kroppen «tror» at det er lite mat tilgjengelig, endrer den modus. Siden kroppen ikke kan vite når den får mat neste gang, gjør den tilpasninger slik at du skal klare å overleve lengst mulig, selv uten næring.

Kroppen vil derfor spare på og omfordele ressursene den har, i tillegg til å skjerpe seg slik at kroppen blir mer motstandsdyktig. Vi vet ikke helt hvorfor dette skjer, men kroppen forbereder seg på tøffere tider, og prioriterer derfor oppgavene sine på en annen måte når det er lite tilgang på mat. Faste setter altså i gang flere prosesser som fører til at kroppen rydder opp i maskineriet. Den går i en slags forsvarsmodus, som igjen fører til at kroppen fungerer bedre.

Av alle ulike faktorer som påvirker din helse gjennom å påvirke aldringsprosessen, er kostholdet kanskje den viktigste som du per i dag selv kan gjøre noe med. Og her ser vi at ulike former for periodevis reduksjon i matinntaket, som fasteimiterende diett, er noe som kan ha en positiv innvirkning på aldringsprosessen.

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg