Marianns Matkasse nummer 13

Forrige lørdag var vi i Ålesund. Lunsj ute og senere middag på Giske.

Ålesund

Søndag:

Rester av roastbeef, servert med poteter og pure av broccoli og erter.

Jeg gadd ikke styre med middag så jeg varmet opp restene fra roastbeefen fra forrige søndag, som hadde fått hvilt seg i fryseren. Jeg hadde en broccoli i kjøleskapet som begynte å bli drittlei av å ligge der og vente. Jeg hadde erter i fryseren og kom på at det å lage pure av disse to sammen, måtte bare bli bra og det ble det.

Når man lager pure eller stappe av grønnsakene, spiser man mer grønnsaker.

Mandag:

Fersk skrei, poteter, rogn, gulrot,purre,choritzo og rester fra pureen fra i går. Jeg greide ikke å spise opp alt, selv om det var nydelig

Tirsdag:

Rester av klippfiskgryte fra forrige uke.

Ser ikke så appetittelig ut kanskje, men smaker nydelig.

Marianns Matkasse, nummer 12

Onsdag:

Båndspaghetti med kylling, bacon, broccoli

Bestemorvennen er glad i pasta. Jeg surret bacon, kylling hvitløk og litt chili. Vanligvis ville jeg lagd hvit saus, men denne gangen hadde jeg litt dip fra helgen, som fikk være saus.

Siden junior ikke er glad i alle typer grønnsaker, lagde jeg noen ekstra til oss i ovnen, Chili, hvitløk, paprika, rødløk, sopp og tomater, litt olivenolje ca 25 min, 180 grader

Junior liker ikke for mye ost i sausen, men ville ha parmesan på toppen, så da gjorde jeg det.

Siden jeg ikke spiste opp fisken, lagde jeg fiskesuppe til lunsj.

Jeg hadde tatt vare på litt av fiskekraften. Surr løk, gulrot, strø på litt mel, spe med fiskekraft og fløte. La det koke noen minutter, ha i broccoli og la det koke få minutter før du har i fisken. Den skal bare bli varm.  Biter av knekkebrød er godt å spise til suppen.

Torsdag:

Wok av strimlet svinekjøtt, brun ris, hvitløk, chili, paprika, løk, tomater.

Surr kjøttet først, deretter grønnsaker. Risen kokes ved siden av og blandes i etterpå. Jeg bruker poser av brun ris, men kommer ikke til å kjøpe dem mer for de er så harde. Litt sursøt saus til slutt og voila middag ferdig.

Fredag: Grandiosa

Ja hvorfor ikke. Hjemme alene og en ferdigpizza er ok av og til.

Jeg lagde dip til fredags potetgullet mitt og den brukte jeg også på pizzaen

Jeg bruker Tupperwarekniven min og deler, en halv rødløk og en halv paprika og noen cherrytomater i små biter. Dette er den beste deleren jeg har funnet for små mengder. Jeg rører forsiktig sammen grønnsakene med en boks philadelelfia og en boks creme fraiche, sitronpepper og salt. Ikke rør for hardt for da blir dipen veldig tynn.  

4 kommentarer
    1. Hei!

      Her var det mye godt gjennom hele uken 🙂 Mmmmmm kjente jeg blei sulten her på morrakvisten 😀

      Og fine bilder fra Ålesund-turen 🙂

      God søndag!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg