Marianns Matkasse, nummer 12

Klar for ny uke. Lørdagshandel 950,- kr.

Lørdag:

calamaris med pommes frites og italiensk salat

Siden vi fortsatt har igjen calamaris, ble det lørdagsmat, men denne gang på dagtid.

Jeg lagde italiensk salat til og det var veldig godt. Når jeg er i England på kurs, serveres det italiensk salat til både lunsj og middag.

Veldig lett å lage. Rasp et par gulrøtter og en bit kål. Hakk litt sylteagurk. Bland sammen med en boks creme fraiche og en pk majones. Litt salt og pepper og sitronsaft.

Lørdagskvelden :

Eggerøre, fenalår og italiensk salat, servert med nystekte Speltrundstykker fra Hatting og spennende krim fra Arne Dahl.

Søndag:

Roastbiff med fløtesaus, poteter, kål og blomkål.

Denne kjøpte jeg på Rema, til kr 80,-

Nok til 5 personer, altså flere middager for oss, ihvertfall  uten middagsbestillinger.

Mandag:

Ovnsbakt hel kylling med poteter og grønnsaker

Aubergine, squash, chili, hvitløk, rødløk, paprika, toppes med poteter og en boks hermetisk tomat, salt og pepper. Litt olivenolje

En stor Stangekylling klippes opp og får breie seg ut på toppen.

Dette er mat som tar lang tid å steke, 90-120 min, 180 grader. Kan fint lages kvelden før og varmes opp igjen.

Dette ble bare så innmari godt. Når krafta fra kyllingen setter smak på resten av maten, nam.

Tirsdag

Klippfisk i pestosaus, med poteter, gulrot, squash, hvitløk og purreløk

Dette blir en uke preget av ovnsformer, men ikke noe er deiligere enn å hive maten inn i ovnen, rydde opp og bare vente på at middagen gjør seg ferdig selv.

Fisken må bløtlegges fra dagen før. Noen typer klippfisk må vannes enda lenger,

Jeg lar fisken trekke litt i vann først men ikke til den er helt ferdig.

Så lager jeg hvit saus der jeg sper med fiskekraft og litt fløte. Vær forsiktig med salt for fisken er saltet. Jeg har en liten boks pesto i fryseren som får være med i sausen.

Saisen tømmes over grønnsakene. I ovnen ca45 min eller til du kjenner potetene er møre. Jeg hadde kokkefaste så det tok litt lenger tid.

Namnam

Onsdag kommer bestemorgullet etter skolen og han er glad i laks.

Onsdag:

Laks med poteter og grønnsaker i form

Jeg liker godt å putte disse formene i ovnen, men siden jeg også bruker salt og syre, lærte jeg denne uken, at det er en dårlig kombinasjon for det gjør at aluminiumen trekker inn i maten og det er slett ikke noe vi ønsker.

Derfor ble det enda en ovnsform denne uken.

Rømme er godt til laks. Jeg gjorde den litt mer avansert for at vi skal spise mer grønnsaker. En agurk raspes og det meste av vannet klemmes ut.  Avocado, hvitløk, en liten bit fersk chili, 4 vårløk, litt sitronsaft, salt og pepper, blandes sammen med gresk yoghurt.

Paprika, frossen spinat, vårløk, paprika, hvitløk, chili, avocado, kuttes

Toppes med poteter.

Nå gjorde jeg en gedigen tabbe i det dette skulle i ovnen. Planen var 180 GR men jeg glemte og stille termostaten så den stod på 150 grader.

Poteten og grønnsakene fikk 30 min i ovnen, før jeg la på fisken.

Enda så ikke jeg at temperaturen var for lav. Etter at laksen hadde fått 20 – 25 min, var den ferdig men potetene var ikke kokt. Da oppdaget jeg tabben, tok ut laksen og stekte potetene ferdig.

Men resultatet var jo at de mer ømfintlige grønnsakene fikk altfor mye.

Men feil gjøres og det ble godt likevel, bare lenge å vente.

Lunsj Hjemmebakte knekkebrød . Snart tomt så bare småbiter igjen.

Jeg har brukt rester fra salaten jeg hadde til laksen.

Torsdag:

Rester fra kylling. Jeg renset kyllingkjøttet og blandet inn kyllingkjøttet så bildet lyver litt.

Fredag Skinkegrateng med potet og salat

Fredag kom gullklumpen igjen og han hadde bestilt Skinkegrateng.

SKINKEGRATENG

2 kommentarer
    1. Mye deilig, og fint med noen ideer til hva man kan lage.. I kveld blir det form med potetstappe på toppen her… God helg videre til deg <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg