Mange av oss sliter i dag med frykt, angst og fobier

Lykken er som såpe, den har lett for å glippe mellom hendene på oss, men problemene går det an å klamre seg til, det er hold i dem, de er ru, harde.

Isabel Allende, fra boken Maya

 

Mange av oss sliter i dag med frykt, angst og fobier

Kan vi bli kvitt disse

Ja, det tror jeg absolutt vi kan

Det første vi må gjøre er å finne ut om vi er interessert i å bli kvitt dem

Mange av oss graver oss ned i dem og vil ikke gi slipp

Dette kan kanskje høres rart ut, men sånn er det

Det er lettere å klamre seg til det vi kjenner, selv om det vi kjenner er tungt og vanskelig

Endring kan være skrekkelig skummelt

Vi vegrer oss

Hvorfor, jo fordi vi vet hvem vi er, men ikke hvem vi blir etter endring

Ofte henger vi derfor fast ved fryktene våre

Vi tror det må være sånn

Det er ikke noe å gjøre noe med liksom

I mange tilfeller stemmer ikke dette

Av og til kan utfordringer vi møter i livet virke uoverkommelige

Det er da vi må lete dypt inni oss og finne den styrken vi trenger til steg for steg komme oss inn i tryggere farvann igjen

Ofte kan det være nok å finne ut hvordan frykten oppstod

Man går tilbake i livet og tenker etter når det begynte

Jeg har en bekjent som måtte opp hver kveld for å se at alle dører var lukket og dyrene stengt inne

Hun visste inni seg at alt var i orden, likevel “måtte” hun opp og se etter

Hun fikk ikke sove uten denne forsikringen

I en samtale gikk vi tilbake og hun fant ut når det startet

Det startet 15 år tilbake i tid, når hun hadde en jobb med mye ansvar og usikkerhet

Etter at hun skjønte når det startet, tok det slutt

Nå kan hun tenke tanken, men lar det bli med det

Det var en lett angst, som var lett å fjerne, kun med å anerkjenne den og årsaken bak

Når noe blir logisk for oss, for kroppen vår, ja da kan vi gi slipp

Da skjønner kroppen at det er over

Det er nemlig der hemmeligheten ligger

Jeg legger vekt på at dette kun er mine tanker, min tro

Vi må anerkjenne det vonde

Vi må finne årsaken bak

Vi kan da fortelle kroppen vår at nå er dette over

Vi har tatt over kontrollen og den kan slappe av

Kroppen husker nemlig frykten og den er i konstant alarmberedskap 24 timer i døgnet for å passe på at det ikke skjer igjen

Det er som om det har hengt seg opp en opplevelse i kroppen, den står og går og går

Nesten som en cdspiller som henger seg opp, man må ta den ut, tørke av platen og sette den inn igjen

Nå kan kroppen  få hvile seg,  vi trenger ikke alarmen lenger

 

Selvfølgelig er det ikke så lett for alle

Alvorlige traumer krever gjerne fagpersonale

Det kan være vanskelig å finne ut av disse tingene på egenhånd

En god psykolog kan være løsningen

Tankefeltterapi kan også  hjelpe mange

Da slipper kroppen tak i angsten uten at man må gjennomarbeide traumene på nytt

Man skal ikke grave seg ned på nytt i det som er fortid, kun akseptere at det har skjedd

For mange kan en god samtale der man sammen går tilbake i tid, være nok til å løse opp

Ofte kan en healingtime eller to gjøre susen,  løse opp de energiene som har “gått seg fast”

En øvelse jeg ofte bruker, både på meg selv og gjennom healing av andre, er det indre barnet

Jeg lukker øynene og ser for meg barnet inni oss

Jeg tar det gjerne på fanget, trøster det, ofte føler jeg at det fryser så jeg ser for meg at jeg tar et pledd rundt det og varmer det

Så forteller jeg dette barnet at nå er du trygg

Jeg skjønner at du har vært redd, men nå er du voksen og du kan passe på at det skjer ikke igjen

Akkurat som du trøster et virkelig barn, kan du trøste det barnet som er inni deg

Dette høres veldig banalt ut, men er ofte virkningsfullt

Angst kan komme av noe helt annet enn det angsten bunner ut i

Ei dame med flyskrekk fikk skrekken når hun ble presset bak i setet når flyet akselererer

Hun hadde blitt misbrukt som barn og når hun kjente presset ,kom følelsen av at noen legger seg over deg

En annen fikk skrekken når hun skulle ha på sikkerhetsbeltet

Den frykten kom av en opplevelse der hun hang fast i et belte som barn

Edderkoppskrekk, klaustrofobi, generell angst, alt kommer av en årsak

Er vi villig til å forske i mysteriet, så kan vi få det bedre

Det kan være tøffe tak, men det er fullt mulig

Lykke til

I dag

Livet er som et billedteppe som broderes dag for dag med tråder i mange farger, noen tunge og mørke, andre tynne og strålende, og alle tråder skal brukes.

Isabel Allende, fra boken Maya

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg