La ikke tradisjonene stjele helsa di

 

La ikke tradisjonene stjele helsa di.

Jeg er helt sikker på at mange blir syke i jula.

Ja selvfølgelig sier du, det er virustid, influensa, spysyken, osv

Men jeg tenker på alle som sliter med begrensninger fra før, som i jula møter en hel vegg av krav om tradisjoner.

Både fysiske krav om alt som bør gjøres, men også økonomiske krav, for de som ikke har så mye.

Alt dette skaper psykisk press.

Psykisk stress dytter oss i grøfta.

 

Jeg kjenner på dette presset, når mange begynner på jula tidlig i november.

Jeg har lyst til å rope ut at det er ikke jul nå, det er ventetid.

Men mange vil ikke vente, alt skal skje med en gang.

Og det må de få lov til.

Alle må få gjøre det som de koser seg med.

Men vær forsiktig.

Fall ikke ned i “Du må” gryta.

For det er ikke noe du må for enhver pris.

 

For meg blir julen mer og mer nedtont.

Jeg tror nok ikke jeg hadde nedprioritert hvis jeg ikke måtte.

Jeg er i utgangspunktet veldig glad i juletradisjoner.

Men etter at jeg tonet ned julestria, har jeg ikke blitt syk i jula.

Derfor har tradisjoner måtte vike.

For meg er det noenlunde helt i orden.

Jeg sier noenlunde, for selvfølgelig ville jeg ønsket meg mer.

 

Så har du fysiske begrensninger, analyser litt hvor mye du presser deg før jul og i julen.

Ha fokus på det du greier, ikke alt du føler du burde gjort.

Jeg skulle ønsket jeg fikk bakt flatbrød, lagd berlinerkranser, Sarah Bernhard, brente mandler, rundstykker, osv.

Men om  jeg nå ikke har får gjort det, gir jeg det ikke fokus.

Jeg får nok hjemmebakte brød og syltaflesk.

Jeg får sild i kjøleskapet, røykalaks og  fenalår.

Jeg har en snill, fredelig mann.

Vi koser oss med sjokolade og snacks og filmer på TV.

Vi har en fin familie vi skal feire sammen med.

Jeg føler meg rik og privilegert.

Lykken finner vi inni oss selv, ikke målt etter antall tradisjoner.

Ta vare på dere selv, gjør det beste ut av det du har.

Kos deg så godt du kan, uten å slite deg ut.

I dag

 

4 kommentarer
    1. Ja, vi må gjøre det som blir riktig for oss sjøl, uten å sammenligne oss med andre, eller tenke at alt må være slik det var “I Gamle Dager”. Jeg tar veldig lettvint på juletradisjonene nå. Har ingen jeg skal “stelle i stand for” og gjør det som faller meg inn. God jul til deg og dine!🎄

    2. Så sant så sant. Stress er ikke bra i det hele tatt. Jeg er veldig glad i jul og tradisjoner, men alt med måte. Vi dro også på en liten tur i uka som var og det var så koselig. I kveld er juletreet tent og jeg skal strikke og se på TV. Kos deg mot julekveld. God jul ønskes med en klem.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg