Jeg vil returnere disse brillene jeg kjøpte til min mann.

 

 

 



 

Jeg er ansvarlig for hva jeg sier, men jeg kan ikke stilles til ansvar for hva du hører

Det er et ganske så sant utsagn

Jeg vil returnere disse brillene jeg kjøpte til min mann.

Han ser fortsatt ikke ting slik jeg ser det.

 

Kommunikasjon er en utfordring, en stor utfordring

Det er ikke alltid lett å forstå hverandre

Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg er blitt misforstått

Det jeg sier blir, tolket på en helt annen måte enn det jeg har tenkt

Andre hensikter blir lagt bak, hensikter jeg aldri har hatt

Andre ganger er det jeg som misforstår

Sånn er det med oss alle

Det vi hører, det tolker vi ut fra egen erfaring, oppvekst, innlærte tankemønstre, opplevelser, tro

Du kan fortelle meg en ting og jeg hører noe helt annet

Vi har ulik oppfatning av ord

Når min mann prøver å forklare meg noe, er det ofte jeg ikke skjønner hva han mener

Særlig når  det gjelder tekniske ting

Jeg kan fint lære meg hvordan ting fungerer, men jeg forstår det ikke på alle “språk”

Når han sier fremover, ja da er det oppover for meg

Når han sier øverst, ja da er det nederst i mine øyne

Sånn snakker vi forbi hverandre

 

Det er viktig å forstå dette i hverdagslivet

Det at vi snakker forbi hverandre

Jeg ser det ofte når jeg blogger

I kommentarene kommer det frem at noen får noe helt utav teksten enn det jeg har tenkt på

Av og til må jeg inn og endre, for jeg ser selv at dette kan lett kan misforstås

Når vi snakker øye til øye, tolker vi og kroppsspråk i tillegg

Da er det lettere å forstå

Vi kjenner vel alle til falskfølelsen som strømmer gjennom oss når vi møter en ekspeditør på en butikk eller en kelner som er overstrømmende hyggelig og det høres lang vei at det er bare en innlært frase

Ordene er bare en brøkdel av kommunikasjonen

Kroppsspråket er mye viktigere

Men hva da med facebook, blogger, sms, e-mail, der vi kommuniserer bare med ord

Ja, vi ser vel selv hvor mye misforstålelser som er ute og går

En uskyldig kommentar blir tolket som noe helt annet og den som da mottar den blir dødelig fornærmet

Jeg har tråkket i salaten mange ganger jeg der

Ofte når jeg skriver prøver jeg å være litt ertende og humoristisk, det er ikke bestandig at mottakeren skjønner

Det blir mottatt som kritikk

Obs, det var ikke det jeg mente

Andre ganger er det jeg som svarer gravalvorlig på en kommentar som var ment som en spøk

 

Ja, ingen er bedre enn noen annen

Vi går i fella alle sammen

Skal tro tro hvor mange ekteskap som kunne vært reddet hvis vi brukte litt lenger tid på å kommunisere, til vi forstod hva den andre mente, hva som lå bak ordene

Eller tausheten

Mange bruker jo tausheten som et språk, de nekter å svare og tror at da løser problemet seg

Krangler kommer ofte ut fra misforståelser

istedenfor å  snakke om hva en mente eller hva en følte, begynner man å gå til personangrep

Hvor ofte ser man ikke det i diskusjoner i grupper på facebook

Av og til blir jeg rystet når jeg ser hva folk kan få seg til å si

Man respekterer ikke den som har en annen mening enn en selv

Nei, jeg har rett og hvis du ikke er enig, ja da er du regelrett teit……… synes mange

Ja, det har de lov til å synes

Det du bør tenke på at når det gjelder meninger, da har alle rett til sin mening

Det må vi respektere

Du og jeg kan være uenig, men det skal ikke føre til at vi går til personangrep

 

Kanskje vi skulle tenke over det neste gang det er noe vi prøver å si

Får vi frem budskapet vårt

Blir vi forstått

Ofte når det er diskusjon, blir det ord mot ord

Den ene parten vil ha en endring, det er noe denne ikke finner seg i, mens den andre sier det motsatt, nei, det er ikke sånn det er

Det er da viktig å tenke at kanskje er det ikke sånn for motparten

Kanskje er det bare noe jeg føler

Hva hvis du prøver å si det neste gang

“Ja, kanskje er det ikke sånn du ser det, men det er sånn jeg føler det”

Kan du hjelpe meg så vi får gjort en endring

Da tar du bort skyldfølelsen fra den andre part og det blir lettere å komme deg i møte

I motsatt fall går man gjerne til forsvar istedetfor og man får ingen endring

 

Vi kan nemlig ikke se inn i andres hode

Alle kan ikke være som oss

Alle kan ikke tenke og mene som oss

Det betyr ikke at noen av oss har feil

Vi ser bare på ting helt forskjellig

Tolker ting ulikt, har ulike preferanser for hva som er bra og dårlig

Jeg har krav på å få ha min mening

Da må jeg og godta at andre må få ha sin

Hører du  hva jeg sier

I dag

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg