Jeg har ombestemt meg, jeg vil ikke likevel

 

 

 

Jeg har meldt meg på Omstartkurs hos Berit Nordstrand.

Jeg har tro på mat som medisin.

Jeg er også overbevist om at det er bakterier jeg mangler,  etter utallige pencillinkurer.

Men jeg har også tro på at kroppen min vil lede meg dit jeg skal.

Det har den bevist flere ganger de siste årene.

Forunderlig hva kroppen vet

 

Det siste året har den bedt om helmelk fremfor lettmelk.

Noe som jeg nå leser i denne boken, er akkurat det jeg har behov for, i og med at jeg har metabolsk syndrom.

Husk at jeg begynner før jeg vet om det er riktig.

Er ikke det rart?

 

 

Jeg planla å starte omstartsdietten over nytt år.

Jeg har allerede begynt å lese meg opp og har handlet inn.

Det er bare det at hver gang jeg tenker på det, roper kroppen nei, nei.

Nå kan jeg ikke påstå at det er den og ikke hjernen, for det vet jeg ikke.

Det jeg vet er at jeg har ikke stressmestring og hvis jeg stresser, øker jeg insulinproduksjon.

I og med at jeg har insulinresistens er ikke det bra.

Jeg føler også at hvis jeg kutter alt på en gang, vil tålegrensen min bli lavere.

Det er heller ikke noe som nødvendigvis stemmer, men det er slik det føles.

Jeg bestemmer meg derfor for å ikke følge Omstartsdietten.

I det jeg tok den avgjørelsen i går kveld, kjente jeg kroppen roet stresset.

Det er for mye for meg å ta tak i på en gang.

Jeg hadde jo tenkt å blogge diett hver dag og ta dere med på reisen men slik blir det ikke.

 

Men…

Jeg har en annen plan.

Jeg skal lese disse to bøkene, sakte i mitt eget tempo.

Jeg skal lære meg å fermentere og gjøre meg kjent med oppskriftene i bøkene.

Jeg skulle gå på en diett for noen år siden, lavkarbo og det gikk fint en stund men så ble jeg så stresset av å skulle følge dietten, at insulinet steg.

Når jeg tonte ned dietten, gikk insulinet ned med 40%.

Derfor skal jeg ikke stresse, men jeg skal lære.

Jeg har ikke noe dårlig kosthold, men det er rom for forbedring.

Jeg har vanlige, passe store måltider.

Jeg går ikke i skapene og småsnavler.

Jeg spiser vanligvis lite sukker, ikke sukkeravhengig. (Var det for mange år siden)

Jeg lager stort sett all mat fra grunnen av.

Jeg baker brød og knekkebrød.

Jeg passer på å ha et variert kosthold, med kjøtt, fisk og grønnsaker.

Det er derfor ikke så ille fatt, men som sagt tror jeg at jeg må tilføre mer bakterier til tarmen.

Det er nesten så jeg kan se kroppen min stå foran meg og nikke og være enig.

 

Jeg skal lære meg å lage mye godt fra disse to bøkene.

Jeg skal spise enda mer grønnsaker og mer økologisk.

Jeg har en plan og jeg kjenner ro i kroppen på at det er en god plan.

Når jeg så har lært å lage de ulike tingene, kan det være jeg prøver omstart en annen gang.

Hvis det føles riktig.

Jeg har jo betalt for kurset og er med i Facebook-gruppen, så her kan jeg lære mye.

Nå slapper jeg av med denne avgjørelsen.

I dag

 

 

Med anti-inflammatorisk mat får du en bedre hverdag Omstart 30 er en 30-dagers metode hvor du demper inflammasjon i kroppen med mat som medisin. Mat som kan styrke gode tarmbakterier, bedre vedlikeholdet av tarmslimhinnen, reparere lekk tarm og dermed dempe inflammasjon og tilhørende helseplager. Vanlige helseplager knyttet til inflammasjon er overvekt, sure oppstøt, luftplager og irritabel tarm, lite energi, smerteplager, eksem, astma og allergi og en rekke livsstilssykdommer, men også dårlig konsentrasjon og søvnvansker. Du skal i de neste 30 dagene eliminere mat som kan skape inflammasjon i kroppen, og innføre mat som kan dempe inflammasjon. Du slipper å telle kalorier, du vil spise deg god og mett, og allikevel erfare at helsefarlig bukfett forsvinner. Etter 30 dager kan du reintrodusere en del av maten du har tatt bort, men ikke alt. Kun det din kropp tolererer. På den måten finner du frem til hverdagskosten kroppen din trives med. Boken inneholder: basisoppskrifter for hva du bør forberede før Omstart 30 50 oppskrifter på maten i elimineringsfasen ukeplan for middag og lunsj plan for reintroduksjonsfasen

 

 


Tarmens medisin ble den norske mestselgende sakprosaboken våren 2018, nå i paperback. Tarmens medisin er både et medisinsk oppslagsverk og en 6-trinnsmetode til sunn tarm, friskere kropp og et klart hode. I denne boken loser Berit Nordstrand deg trygt mot nye kostholdsvaner og en bedret tarmfunksjon. Du får kjenne på kroppen hvordan dette kostholdet gir deg energi og overskudd, bedrer opptaket av næring, reduserer opptaket av kalorier, demper betennelser, styrker og stabiliserer immunforsvaret, letter sinnsstemningen og bedrer nattesøvnen. Du får oppskrifter på matretter som både smaker godt og beriker tarmfloraen. Boken består av en generell metode-del som vil styrke tarmfloraen hos oss alle. Den andre delen belyser særlig nyttige råd ved tilstander som irritabel tarm, autoimmune og betennelsesrelaterte lidelser, adferdsforstyrrelser som ADHD og autisme, samt depresjon og demens. Kort sagt, Tarmens medisin gir en metode som sikrer oss en friskere kropp samtidig som dine nye matvaner ivaretar miljøet og på toppen av det hele styrker hjernen din. Om forfatteren Berit Nordstrand er lege, spesialist i klinisk farmakologi og i rus- og avhengighetsmedisin og kognitiv terapeut. Berit har skrevet en rekker bøker om kosthold og helse. Følg gjerne Berit på bloggen www. beritnordstrand.no og i sosiale medier.

1 kommentar
    1. Ah! Kanskje det er akkurat dette jeg trengte å lese nå. Jeg kjenner meg godt igjen og har tenkt å melde meg på kurset. Har boka og tenkt å prøve ut litt forskjellig før jeg går til det skrittet. Som deg opplever jeg indre motstand, men er også veldig redd for å mislykkes. Er nok sukkeravhengig, noe som sparker beina unna meg gang på gang.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg