Jakten på julekveita

 

I dag har det vært jakt på julekveita her

Nå er magen stinn av julemat og jeg må ha noe lettere.

Da er kveite usedvanlig godt.

Helt enkelt servert med poteter, agurksalat og smeltet smør.

Nam

 

Kveitefangsten er det jeg som tar meg av.

Der duger gubben faktisk ikke.

Det ville ikke blitt fisk på bordet dette året hvis det var han som skulle skaffe den.

Vanligvis går fangsten helt strålende.

I dag derimot hadde jeg store utfordringer

Jeg ble faktisk ganske så frustrert etterhvert.

Det var nesten så kveita ble byttet ut med laks.

Men jeg ga ikke opp og etter mange ord som kanskje ikke egner seg sammen med julens budskap, så kom jeg i mål.

 

Ja veldig mange vet hvor fulle frysere er i denne tiden.

Jeg er jo hele tiden på halv pris jakt når jeg er på butikken.

Er noe nedsatt på halv pris, ja da er det å kjøpe og putte i fryseren.

Det er derfor like velassortert i fryseren som det er når det gjelder bøker i bokhyllene.

Og jeg husker jo ikke hvor jeg la kveita.

Og siden jeg puttet den i fryseren selv, kunne ikke gubben hjelpe meg.

 

Jeg har fryser på kjøleskapet, side by side.

Å finne noe der er helt håpløst, for dit går alle restene.

Og plukker du ut noe, ja da faller det ned andre ting.

Å få en frossen boks med tacokjøttdeig på tærne, au, ikke godt.

Men ut med det meste og på plass igjen, uten kveite.

 

Så har jeg fryseskap i kjelleren.

Der har jeg vanligvis et visst system.

Det er derfor det ville vært fånyttes å sende tjeneren dit.

Jeg vet nemlig i hvilken hylle den fisken ikke ligger.

Det innsnevrer letingen litt.

Og skrekk og gru hvis han skulle begynne å endevende alt der.

Hvor ville jeg da ha funnet igjen ting.

 

 

Og omsider, på andre gjennomgang, fant jeg kveita.

På toppen sammen med kjøtt til grilling.

Der lå den så fint sammen med flintsteik og sommerkoteletter.

Men å gjemme seg for meg kan gå fint for en kort periode.

Men jeg er kjent for å være ganske så sta så jeg gir meg ikke så lett.

Da blir det kveite til middag.

I dag

 

ps. Ellers skal det ikke gjøres noe som helst, annet enn å lese.

 

Jeg skal lese ut Gutten fra Napoli.

Leseeksemplarer fra Gyldendal, Cappelen, Strawberry og Panta

 

 

Og så er det å velge en ny, men hvilken?

 

 

 

 

2 kommentarer
    1. Mmmm….kveite høres godt ut i dag ja. Her blir det pinnekjøtt.
      Jeg har også side by side, som er stappfullt i frysedelen. Og så har jeg stor fryseboks nede i kjelleren, som bare er halvfull. Og jeg har store planer om å bytte den ut med en mindre. Både fordi en stor halvfull fryser drar unødig strøm, men også fordi en mindre fryser vil gi mer lagringsplass til andre ting.
      Jeg går sjelden og handler på tilbud. Fordi jeg ikke klarer å planlegge når ting skal tas opp fra fryse. Så da blir det jo bare liggende der, ubrukt. Jeg må lage mat etter helseformen og innfallsmetoden. Da nytter det ikke å hente noe fra fryseren.
      Ha en herlig 2. juledag, med godt lesestoff ♥

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg