I helgen skal det testes kokebøker

Jeg fikk en kokebok jeg likte svært godt, en av de beste jeg har, nemlig Lises Gatekjøkken.

Der er det så mye fristende at jeg får vann i munnen.

Jeg testet ut flere av oppskriftene.

Det finner du her:

Lises gatekjøkken, Lise Finckenhagen

Den gang tenkte jeg med flere av oppskriftene at nam, dette skal jeg lage ofte.

Slik som sprøstekt fisk i hjemmelagde lomper.

Tortillas med sprøstekt fisk

I går lagde jeg det på nytt. Nam det er så godt.

Vi spiste 5 lomper og 6 små biter fisk, så det er ganske mettende.

Det er egentlig nok med en bit fisk i hver lompe.

Det gikk bare halvparten så mye fisk som vi bruker til vanlig.

Men hallo, jeg skulle lage det ofte.

Det er nesten fire år siden.

Jeg fikk jo nesten sjokk. 4 år. Går det an?

Ja jeg visste jo at det var en stund siden, men ble sjokket.

Hvor er de 4 årene blitt av liksom?

Men nok om det, fisken ble smashing god.

Nå skal jeg lage det oftere, hihi.

ps. Jeg hadde et nesten tomt glass med sylteagurk. Jeg skar opp en rødløk i tynne skiver og la i laken. Gjenbruk tenkte jeg må være fint. Vips ble det etter en times tid, syltet rødløk, noe som er veldig godt. Dette skal jeg gjøre hver gang jeg bruker opp et sylteagurkglass.

 

Men så over til mer testing.

Jeg har nemlig planlagt å teste ut flere kokebøker.

Den som skal testes først er

Elisabeth Le, Alt asiatisk

Leseeksemplar fra Aschehoug

Hun har en blogg der hun legger ut oppskrifter og tips.

https://www.altasiatisk.no/

 

Jeg har handlet inn litt forskjellig, det meste har jeg funnet på min lokale Rema butikk, som bambusmatte, vårrulldeig, sushiris, wasabi, ulike nudler, osv.

Det var bare noen få ting jeg ikke fant, som rismel og wontonark, (til dumplings), men de kan jeg lage selv og noen spesielle chilityper. Det jeg ikke har, dropper jeg eller bruker noe annet.
Det var fint synes jeg at hun har en oversikt over ulike ingredienser forrest i boken.

Å lage asiatisk krever jo litt annerledes ingredienser enn det norske kjøkkenet.

Jeg skal begynne med Sushi, noe jeg har spist lite, men begynner å få sansen for.

De hadde det på tirsdagskveldene på hotellet vi var på Rhodos i sommer og det ga mersmak.

Du tenker kanskje som meg at rå fisk, nei det er skummelt, men sushi er ikke bare med rå fisk.

De jeg skal lage i dag er en versjon med frityrstekt scampi og en med hummersticks.

Det blir spennende.

Resultatet, suksess eller fiasko, får du i morgen.

I morgen skal jeg lage biff Chop suey.

Neste helg har jeg lyst på vårruller, så vi får se.

 


Asiatisk mat er populært og godt. Nå kan du servere favoritt-rettene selv også. Elisabeth Le gir deg oppskriftene du trenger for å lage maten hjemme.

Elisabeth Le driver den populære matbloggen Alt asiatisk, hvor hun deler oppskrifter og hemmeligheter fra det sørøst-asiatiske kjøkkenet. Boken inneholder oppskriftene på kjente og klassiske retter som biff chop suey, tom kha gai og vårruller.

Her får du trinn for trinn-oppskrifter på vårruller, bao buns, dumplings og bánh mì. I tillegg får du en fyldig innføring i grunn-ingrediensene i asiatisk matlaging, slik at du kan handle inn de viktigste råvarene og bli kjent med tørrvarer, grønnsaker og krydder. Ingrediensene er tilpasset utvalget i norske butikker.

Gjennom grundig veiledning, og med mange tips og triks, gir Elisabeth Le deg inspirasjon og smaksopplevelser fra Asia – hjemme i ditt eget kjøkken.

 

Den neste boken jeg skal teste er

Sultne gutter, Magnus Liøkel og Ole Kristian Samuelsen.

Leseeksemplar fra Cappelen Damm

 

Ole dekker bord og fotograferer, Magnus lager mat og skriver.

Når det blir, det vet jeg ikke. Det kommer an på formen.

Er jeg sliten, lager jeg mat jeg slipper å konsentrere meg om, sånn som kan lages i blinde.

Men når jeg bladde i denne boken, ble jeg innmari sulten.

Fy søren, der ser det ut til å være mye godt.

Særlig tilbehør imponerte meg.

De har basert boken på mat som kan deles så vi får se, kanskje trommer jeg sammen en gjeng i løpet av vinteren så vi får testet en hel meny.

I tillegg skal jeg teste ut flere av siderettene.

 

Første gang Sultne gutter traff hverandre, delte de en hamburger. Siden har de delt det meste. På deling er resultatet av utallige brunsjer, middager og småfuktige kvelder. Her finner du rettene Sultne gutter setter på bordet når de inviterer. Rettene er delt inn i bord med tanke på smakssammensetning og praktisk gjennomføring. Noen retter kan du lage i forveien, andre retter kan du slenge sammen rett før servering. Dermed slipper du å stresse livet av deg mens gjestene må underholde seg selv. Oppskriftene er ispedd historier fra guttenes liv. Om middager som gikk til helvete, klementiner i brun saus og gleden i et perfekt dekket bord. Gode måltider dreier seg jo tross alt om mer enn matlaging. Det handler om å skape minneverdige øyeblikk rundt bordet med folk du er glad i. Sultne gutter består av Magnus Liøkel og Ole Kristian Samuelsen. Magnus (f.1989) var jurist i Forsvaret frem til han flyttet til Oslo og begynte å jobbe som tekstforfatter. Ole (f. 1993) studerte finans på Handelshøyskolen BI før han tok seg jobb i bank. På Instagram deler de enkle oppskrifter og vakre bord via kontoen @sultnegutter. De har også en serie på Matkanalen og en digital takeaway-restaurant.

 

Så dukket det opp her enda en kokebok

Christer Rødseth, Christer redder hverdagen.

Leseeksemplar fra Cappelen Damm

Og det vil jeg si at å bla i en kokebok er mye mer inspirerende enn å finne oppskrifter på nett.

Det er nesten så man kjenner smakene i munnen når man blar i boka og ser bildene.

Det fine med denne boka er at det er hverdagsmat som jeg har lagt tusenvis av ganger, men med en ny vri, noe som er kjærkomment.

Å dytte hjernen inn i litt nye spor, er kun av det gode.

Også her er det tips og oppskrifter til gode tilbehør.

Jeg gleder meg til å se nærmere på den og lese Christers historie.

Det er kjekt å lese at alle disse tre kokkene er inspirert av sitt barndomskjøkkem.

 

 

Glad i digg mat? Da vil du elske kokeboka Christer redder hverdagen – digg mat hele uka! Stjernekokk Christer Rødseth kalles ofte Norges Jamie Oliver. Han har vært kaptein på kokkelandslaget, jobber som kjøkkensjef og er kjent for sine mange tv-opptredener. I Christer redder hverdagen – digg mat hele uka har han samlet sine beste hverdagsoppskrifter – maten han selv spiser på en helt vanlig tirsdag. Christer mener nemlig at livet er for kort til å lage og spise kjedelig mat, og gir deg enkle triks, kokkehemmeligheter og smarte snarveier til mat som smaker helg – hele uka. Dette er hverdagsmat for travle matelskere, som han selv, basert på tilgjengelige og rimelige råvarer. Sidene er proppet med kunnskap og inspirasjon som du vil ha stor nytte og glede av på eget kjøkken. Du får oppskriften på over 60 digge hverdagsretter som du vil lage igjen og igjen, ideer til genial food prep og unike “Chris-triks” som piffer opp enhver rett på rekordtid. Med andre ord: Her får du oppskriftene som gjør hverdagen din enda bedre!

 

Da gjenstår det å se hvor raskt denne testingen går. 4 år? Hihi

6 kommentarer
    1. Mmmmm…..Biff chop suey, det er alltid det jeg bestiller når vi henter hjem mat fra den kinesiske restauranten. Skulle gjerne likt å laget det selv, sånn som de gjør det i restauranten 🙂
      Blir spennende å se nå, når du har laget deg opp på forskjellige retter, og se hva du synes 🙂
      Christer Rødseth ser jeg gjerne på God morgen Norge av og til, når han erstatter Wenche. Det ser så raskt og lett ut det han lager, men…… Alt er vel lett for dem som kan det 🙂
      Kos deg med matlaging ♥

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg