Hvem lurer deg mest?

Jeg leste nettopp Hanne Kristin Rohdes bok, Kjemp for alt hva du har kjært.


Hanne Rohde, Kjemp for alt hva du har kjært

På de siste sidene i den boken, snakket hun til meg.

Det er nemlig noe jeg nå er nødt til å ta tak i, nemlig de automatiske tankene mine.

De må snus.

 

Jeg har skrevet mye om dette før og det er tydelig for meg at dette er et tema nå i vår.

Det kom til meg når jeg nå neste uke skal i gang med meditasjonskvelder.

Man kan fortsatt melde seg på, hvis man vil være med der.

Velkommen skal dere være

 

Vi har mange tusen tanker som flyr gjennom hodet vårt, hver eneste dag, hvert minutt, hvert sekund.

En stor prosent av de tankene går i loop.

Med det mener jeg at de kommer igjen og igjen.

Hjernen lager tankemønstre.

De samme tankene følger samme sporet, år etter år.

Det kan være tanker som hører fortiden til.

Men også mønstre vi har lært oss i voksen alder.

 

Jeg møtte en venn i dag.

Hun sa hun var bevisst på noen av disse tankene.

Hva hvis du har sovet veldig dårlig en natt?

Hvor ofte tenker du på det, dagen etter?

I natt har jeg sovet dårlig.

Huff, i natt sov jeg dårlig.

Kanskje forteller du det i tillegg høyt til flere du møter.

I dag er jeg sliten, jeg sov så dårlig i natt, skjønner du.

Nå har du lest den setningen flere ganger.

Kjenner du hva som skjer inni deg?

 

Vi spenner bein under oss selv.

Vi skaper en virkelighet.

Jeg vet innmari godt hva jeg selv gjør.

Kroppen min har vært mye syk og utmattet.

Inni meg er jeg derfor redd og jeg er konstant på vakt,  for å passe på så jeg ikke havner i utmattelsen igjen.

Nå er jeg mye bedre enn jeg var før.

Men med kikkerten inni meg, følger jeg med.

Hvordan har jeg det nå?

Uansett hvilken aktivitet som kommer opp, spør jeg meg selv.

Blir jeg for sliten, vil jeg greie dette.

Nå må jeg passe meg.

Husk å ikke gjøre for mye nå.

Lytt til signalene i kroppen.

Slik har jeg lagd automatikk av å gå på vakt.

Det var en tid jeg trengte dette, for kroppen hadde behov for mye ro og hvile.

Nå er situasjonen en annen og jeg trenger å snu tanker.

Dette har jeg også skrevet før og noe har jeg nok allerede snudd, men dette er et langsiktig prosjekt.

Det er ikke gjort over natten.

Man kan være flink i en periode og så er man tilbake i gamle mønster.

 

Løsningen er enkel men likevel vanskelig.

Hver gang man observerer en nedbrytende tanke, må man snu den.

Når jeg automatisk tenker sliten, trøtt, greier ikke, kan ikke, eller kjenner på vondter,  snur jeg til setninger som, det går fint, det kan jeg greie, jeg er frisk.

Når jeg står opp om morgenen, begynner jeg ofte med uff, hvor slapp og energiløs jeg er.

Jeg må snu til, opp og hopp, tjo og hei, en herlig morgen, dette blir en fin dag.

Man må finne noen gode setninger som er lett å bytte til og som er troverdig for en.

Og du må tilpasse dem til din reelle situasjon.

Kanskje er du i en fase der du står i fare for å bli utbrent, da blir det motsatte tanker.

Ro ned, hvil deg, skap gleder, ta vare på deg selv.

Har du dårlig selvtillit og bryter deg selv ned, da velger du oppbyggende tanker.

 

Skriv tankene ned.

I begynnelsen må du nemlig jobbe bevisst.

Det fine er at også disse tankene etterhvert kommer automatisk.

Da blir det lettere.

Sakte, men sikkert snur du mønstrene og lager nye spor, som er bedre for deg.

Det fine er at dette er gratis og du kan gjøre det selv.

Det er bare å komme i gang.

I dag

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg