Hva hvis jeg må velge kun 5 bøker av 109, året 2018

 

Hva hvis jeg må velge kun 5 bøker av 109 leste i 2018.

Jeg har lest 109 bøker i år.

Å plukke ut en liste over de jeg likte best, var ganske enkelt.

20 bøker måtte da bli med på listen.

 

Men hva hvis jeg skal velge kun 5?

Når jeg velger 20, ja da tar jeg med både de som fyller meg med glede og de som er sterke å lese, for det handler om vonde opplevelser.

Hva så hvis jeg skal velge kun de som jeg føler har berørt meg aller mest.

Ja, da vil jeg ikke ha bare de som har tatt opp det som vondt er.

Da vil jeg også ha med de som varmet hjertet mitt.

De som gav meg den gode opplevelsen av lykke når du leser.

Når du siger ned i stolen og er takknemlig fordi du er blitt gitt lesegleden og evnen å til å ta inn det skrevne ord.

Når du er i stand til å gå inn i historien og føle det du leser.

Ja, da blir det ikke bare de sterkeste bøkene som blir med.

Så hvilke bøker sitter jeg igjen med.

De aller beste leseopplevelsene i 2018

 

Nummer 5

Link til omtale, med sitater

Jamie Ford, Kjærlighet og andre trøstepremier

Forfatteren bak Hotellet på hjørnet av bitter og søt, har gjort det igjen, skrevet en nydelig roman om et trist tema. Romanen er bygget på en sann historie. Den vil varme deg i dypet av din sjel, står det bak på boken og det gjorde den sannelig.

Det er en sånn bok som når du har lest noen linjer, er det som du synker enda lengre ned i stolen og det unnslipper det et takknemlig sukk av lykke fordi du vet at du står foran en nydelig leseopplevelse og du kjenner deg så lykkelig fordi du er en av de som elsker å lese og som har alle de følelser som skal til, for å nyte opplevelsen.

 

Nummer 4:

Trikset, Emanuel Bergmann

Jeg sier bare les denne romanen, les denne romanen, les denne romanen. Jeg vil stille meg opp på et høyt fjell og rope det utover landet. Les denne romanen. Jeg synes den er helt fantastisk, jeg skal ha den med meg i hjertet resten av livet. For en fantastisk måte å skrive på. Varmt og fra hjertet, humoristisk men også fylt av alvor og triste hendelser.

Det stemmer også det som står utenpå boken.

Trikset er en hjertevarm, humoristisk og rørende historie om en liten gutt som tror at alt er mulig og en gammel mann som ikke tror på noe.

Første boken til Emanuel Bergmann. En liten gutt på 10 år som vil at foreldrene ikke skal skilles og leter etter en gammel tryllekunstner som hadde et kjærlighetstriks som kan gi evig kjærlighet. Samtidig med at vi følger den herlige lille Max, får vi høre historien til Den store Zabbatini,

Kjære alle som elsker gode bøker, denne boken er et funn rett og slett. Jeg vet ikke en gang om jeg greier å gi fra meg denne.

Du verden hvor glad jeg er at jeg liker å lese.

 

Nummer 3:

Klikker du på linken kommer du til omtalen og får også se bilder av den virkelige familien

Camron Wright, En lykkens dag

For meg var det en lykkens dag, å få lese denne boken. Det var den vakreste leseopplevelsen jeg har hatt på lang tid. Jeg har lest mange sterke bøker i år, men denne er både sterk og trist og god og full av håp, på samme tid. Jeg smilte og jeg gråt om hverandre.

Det er ingen feelgood dette, bare så det er sagt. Det handler om en familie som bor på Stung Meanchey, den største søppelfyllingen i Kambodsja. Den er nå stengt av myndighetene som har anlagt en ny søppelfylling, men der er det forbudt å bo.

Vi følger delvis en virkelig historie, men også ispedd forfatterens historie om læreren Sopeap.

Sønnen til Camron Wright har lagd en dokumentarfilm om de som bodde på søppelfyllinga og boken er derfor delvis om de samme personene. Vi får også se bilder av de i boken, noe jeg syntes var veldig koselig.

 

Gail Honeyman, Eleanor Oliphant har det helt fint

Når jeg la boken sammen, tenkte jeg at nå må jeg slutte å lese bøker. Nok en gang må jeg ta farvel med mennesker jeg blir så inderlig glad i. Familien i En lykkes dag, Ernest og Gracie i boken Kjærlighet og andre trøstepremier og nå Eleanor og Raymond i Eleanor Oliphant har det helt fint.

Foreløbig har jeg ikke sett noen som ikke har likt denne boken og jeg kan ikke forstå at det kan bli noen heller. Den er et mesterverk, hverken mer eller mindre. Måten den er skrevet på er bare helt utrolig bra. Hvordan Eleanor ser seg selv og det hun opplever, med klokskap og innsikt og galgenhumor, men samtidig hvordan hun har gjemt de vonde minnene så langt inni seg at hun ikke finner de igjen og ikke vil finne de heller.

Vi forstår jo umiddelbart at det er mye som ligger bak Eleanors væremåte og sakte, men sikkert blir vi kjent med både henne og historien hennes og det føles som om vi får høre den samtidig med henne på et vis, at vi får være med i hennes prosesser.

Romanen er også lærerik for det omhandler menneskets følelser og hvordan man blir preget av det man opplever og hvordan man kan kjempe seg tilbake til den virkelighet som andre opplever, å leve, ikke bare å overleve.

Takk til Eleanor Oliphant at du har latt meg bli kjent med deg, jeg vil gjerne være din venn.

 

Bok nummer 1 og den som nok gjorde mest inntrykk er:
Simon Stranger, Leksikon om lys og mørke

Det er ikke bare innholdet som setter spor men den fantastiske måten den er skrevet på, som et alfabet.

Derfor måtte omtalen min skrives på samme måte.

A for Anbefaler på det varmeste romanen Leksikon om lys og mørke av Simon Stranger

B for Bokhandelprisen som er vel fortjent

C for Celebration av et mesterverk av en roman

D for Debut som er synonymt for gjennombrudd som romanen er for Stranger

E for hvor Elegan,  Stranger sjonglerer med personer og tidsperspektiv

F for FANTASTISK

G for Grusomt å lese, men likevel vakkert beskrevet, som poesi

H for Hitler, som har påført så mange smerte men også gitt meg liv, siden min mor kom til Romsdalen fra Finnmark etter krigen og møtte min far

I for Intensiteten det blir i ordene, når de favner det gode og det vonde med samme bokstav

J for Judas, se forræder

K for Krig, som er så destruktivt og likevel aldri tar slutt men også K for kjærlighet.

L for Likegyldighet som er en felle vi aldri må falle i

M for Menneskeverd

N for Nyskapende, innovativ måte å skrive en roman, ved å gjøre det til et leksikon i lys og mørke

O for Obligatorisk som roman bør bli i litteraturundervisningen

P for Puste, for det glemmer man nesten å gjøre i de mest intense, vonde partiene i boken

Q for Quilt, for et lappeteppe i flere lag, tråklet sammen. like vakkert, som Stranger har tråklet sammen ordene i boken.

R for respekt for våre medmennesker

S for Simon Stranger

T for tapperhet, T for trist, T for tragisk og T for takk til alle som gjorde en innsats under krigen og takk til forfatteren av denne historien, som er så trist,  men også så inderlig vakkert skrevet

U for ufred, som det enda er altfor mye av i verden i dag

V for Viktigheten av å lære de unge om  fred, nestekjærlighet og omsorg.

W for Wasabi, som er sterke saker, som man må være forsiktig med så man ikke får for mye i gangen, slik det kan være lurt å lese romanen sakte, i små porsjoner, så det ikke blir for vondt

X for X-faktoren vi alle kan være i møte med våre medmennesker, et smil, en klapp på skulderen, noen gode ord, som kan være akkurat det noen trenger på sin vei

Y for Ydmykheten vi bør vise, når vi møter de som har gått eller går gjennom, tøffe tak

Z for Zero, for  0 toleranse for fysisk og psykisk skade på andre mennesker

Æ for Ære, all ære til Stranger for et mesterverk av en roman, det finnes ikke makan i hele verden

Ø for Ønske om fred i verden

Å for Året 2018 når Simon Stranger gir ut Leksikon om lys og mørke.

 

5 kommentarer
    1. At du har “pasion” for bøker er ikke vanskelig å forstå når jeg leser innlegget ditt, og selv om jeg ikke er i lesemodus for tiden så får du meg helt klart interessert. Såpass at jeg får lyst til å gå å kjøpe bøkene. Tusen takk for tipset 😊

    2. Misunner deg så mye den lesegleden din 🙂 Jeg har lurt på hvorfor den forsvant og ikke dukket opp igjen 🙂 Men har sirklet meg inn til et svar. Men det kommer ikke her 🙂 Godt Nyttår og lykke til inn i nye hendelser 🙂

      1. Aldri for sent å begynne på igjen. Jeg hadde også mange år det ble lite lest. Nå har jeg mye tid å fylle og bloggingen gjør at jeg får en liten jobbfølelse og den følelsen er god når man har måtte forlate arbeidslivet 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg