Husker du å tenke selv?

 

Husker du å tenke selv?

Det er lett å bli revet med av andres tanker og overbevisning

Hvis vi snakker mye med noen som er veldig entusiastisk, er det lett å bli revet med.

Hvis vi ikke er oppmerksom, blir det en form for hjernevasking.

 

Jeg kan selv bli veldig intens, når noe opptar meg.

Er du sårbar, kan jeg være feil samtalepartner for jeg kan være kritisk.

Opptatt som jeg er av hele tiden tenke nytt og annerledes.

Jeg lar meg lett engasjere.

Jeg blir så ivrig at jeg prater i munnen på folk.

Jeg elsker derfor å møte de som er lik meg.

De som popler avgårde på samme vis.

Jeg liker at vi er like ivrige og har mye på hjertet.

Da utveksler vi meninger i munnen på hverandre.

Vi er jo ulike vi mennesker.

For meg er det håpløst, hvis jeg må vente helt til vedkommende er ferdig å prate for da har jeg glemt hva jeg skulle si.

Andre igjen kan da bli veldig frustrert over meg.

Det heter jo at man er uhøflig hvis noen prater i munnen på deg.

 

Nå snakker jeg om hvordan jeg er som venn.

Har jeg noen til healing er jeg jo annerledes.

Da er det opp til den som får healingen om det skal snakkes eller være stille.

Jeg liker å ha litt annerledes tanker innimellom.

Snu og vende litt på såkalte sannheter.

Det er en sterk energi i nye tanker.

 

Jeg liker godt å bidra med mine synspunkter, komme med innspill.

Jeg liker godt at du er uenig med meg også.

Det er ikke bestandig like enkelt for mange er lite villig til å lytte.

Poenget med å dele ulike synspunkter er for meg å lære noe nytt.

Se ting på ulikt perspektiv  for da lærer jeg.

Jeg er derfor veldig glad i samtalepartnere som tåler at jeg sier dem imot og som liker å gjøre det samme med meg.

At vi sammen kan analysere litt.

Jeg kan også bli frustrert når man diskuterer og vedkommende er kun ute etter å fremme sin egen sak, ikke vurdere dine argumenter.

Selvfølgelig er det også viktig hvilken arena vi er på.

At vi ikke bombarderer noen med våre meninger når de ikke har bedt om det.

Der innrømmer jeg glatt at jeg har feilet mange ganger.

Jeg kan nok trå over grensene til noen men er heldigvis blitt flinkere til å passe meg der.

Jeg er en liten filosof, det har jeg vært fra barnsben av.

Jeg spør derfor gjerne hvorfor mener du det?

 

Og det er da du må tenke selv.

Er det du sier riktig for deg eller gjentar du kun en annen?

Tror du på noe kun fordi det bestandig har vært sånn?

Det rare med hjernen vår er at den søker bekreftelser på det vi tror på.

Derfor er det også lett å hjernevaske seg selv.

Vi har også lettere for å kjøpe sannheter fra de som er kjente personer.

Vi glemmer gjerne at de er mennesker som oss.

Se ikke opp til noen så mye at du sluker alt de sier.

Følg ikke strømmen ukritisk.

Og for all del, vær ikke enig med noen for å holde deg inne med vedkommende.

Da er du ikke ekte, den du egentlig skal være, den autentiske deg.

Tenk selv, la oss se deg, ikke en kopi av noen andre

I dag

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg