Hurra, det er i dag

 

Jeg fortalte i går at nå skulle jeg prøve disse krokettene.

Det ble en kjempesuksess.

Gjett om disse skal på bordet hver gang jeg serverer tapas.

Og så enkle å lage.

Det skulle være mandelpotet, jeg brukte vanlige poteter som jeg kokte samtidig som jeg lagde middag.

450 gr potet, kokes og Moses.

Blandes med en pure som er most 2 fedd hvitløk, sammen med salt.

Moste det med en gaffel. Et egg. 3 dl manchego ost, kan sikkert bruke Norvegia om en vil.

100 gr skinke. Jeg hadde Parma, bruk det du har.

Dette blandet jeg sammen og lagde små kroketter av og satte de i kjøleskapet.

Så lagde jeg safranmajones etter oppskrift i boken.

Helt sikkert like godt med rømmedressing eller annen aioli.

Tror jeg vil ha chili/hvitløksmajones neste gang.

Men så kry over å ha lagd majones selv.

Så enkelt det var med stavmikser. Kjempegøy.

Når krokettene hadde hvilt seg en time, rullet jeg de i panko og stekte de i olje.

Det stod loffsmuler men det brukte ikke jeg.

 

Løkringene hadde jeg ikke noe tro på.

Ny fersk løk, skulle snus i mel, egg og loffsmuler.

Også her brukte jeg panko.

Og jeg duppet de i kaldt vann først, vet ikke hvorfor, men tenkte at da ville kanskje melet feste bedre.

Så stekte jeg de og de ble bare supergode.

Jeg lagde løkmarmelade til som det stod i oppskriften.

Jeg tror jeg vil ha litt mindre sukker neste gang.

Kokeboken heter Lises gatekjøkken og her er det bare så mye godt å prøve.

Det ble utrolig godt.

Snadder ja.

Og gave fikk jeg også, både rips, plommer og epler.

Og han som dro garn i dag?

Jo han kom hjem med nesten 15 kg filet.

Det er nok ikke mange sultne måser der de gjorde opp denne fisken.

 

 

Nå har jeg delt ut til venner og familie og de som ikke fikk nå, får få en annen gang.

Det er jo så kjekt både å få gi og få.

Jeg har vært så glad selv når jeg har gått fersk fisk.

Så har jeg 2 kg som jeg skal lage seikarbonader av i morgen.

 

Lest ut, omtale må skrives.

Men tror det må bli i morgen.

For i kveld skal vi på pizzafest sammen med venner.

Derfor jeg sier, hurra det er i dag.

Og jeg tenkte det var klokka 18 men nå kom jeg på at det er klokka 16.

Vi begynner tidlig og avslutter før midnatt.

Slik er det med gamlinger.

Jeg gleder meg.

I dag

 

Men jeg når kanskje å lese litt fra denne før jeg drar 😊

Spent på den for det er fra Finnmark under krigen, der min mor er fra.

Hun ble jo evakuert.

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg