Høysensitivitet er utfordrende i disse dager

 

Å være høysensitiv i disse dager kan være en utfordring.

Ja nå skal ikke jeg påberope meg å ha fagkunnskap om emnet.

Det eneste jeg har å forholde meg til, er jo meg selv.

Når man er høysensitiv har man  ofte kaos i hodet.

Vi har så mange tanker og så mange følelser å bearbeide.

Det kan virke som vi ikke har evnen til sortere ut, slik de har de med rolige hjerner.

Jeg sammenligner ofte vi to som bor her i huset.

En har nemlig en rolig og sindig hjerne som ikke lar seg så lett forstyrre, mens jeg har kaoshode.

 

Alle mennesker har mange tusen tanker innom hjernen hver dag.

Hos meg og mange andre høysensitive, kan det føles som om vi har det dobbelte av det andre har.

Når gubben og jeg står overfor en situasjon, ser vi det helt ulikt.

Jeg analyserer i det vide og brede og ser alle mulige utfall, men for han er det enkelt og greit.

Når det nå er antydning til krise der ute, jobber min hjerne på spreng for å bearbeide.

Jeg kan ikke se nyheter og lese om virus og død og hvor mange som er syke.

De forlater nemlig ikke hodet mitt igjen, mens gubben kan lese det og la det gå.

Hvis jeg leser, så suger jeg det til meg og det bosetter seg inni meg.

Jeg kan våkne mange ganger i løpet av natten og jeg tenker fortsatt.

Jeg legger ikke stresset av meg i søvnen, mens han ved siden av meg sover tungt.

 

Jeg må derfor sette grenser for meg selv.

Jeg må bekytte meg ved å holde meg unna rett og slett.

Vi sensitive suger også lett til oss det andre føler.

Vi får derfor dobbelt opp, både fra oss selv og andre.

Arbeidet med å roe stresset i kroppen, gjør at jeg føler at jeg får ikke gjort noe som helst annet.

Jeg kommer ikke i gang med noe.

Hadde jeg enda kastet meg i gang med alt som burde vært gjort, men det er som om jeg er paralysert.

Det eneste jeg gjør er å jobbe med å forholde meg rolig.

Det spørs om jeg må prøve å sette meg opp en liten arbeidsliste.

Men den må være liten, for er det mye på den listen, blir det stress også.

Jeg kan bestemme meg for en liten ting hver dag.

Kanskje skulle jeg ha ryddet en roteskuffe jeg har her eller vaske en kjøkkenskuff.

Det må jeg vel klare innimellom tenkingen eller?

I dag

ps

2 kommentarer
    1. Kjenner veldig godt til det ja. I det siste har det jo blitt en del nyhetslesing, og det påvirker helt enormt. Og egentlig hadde jeg jo sluttet å lese og se nyheter. Men nå gjelder det jo å holde seg oppdatert. Men det tar på.
      Da er det jo veldig greit å finne noe som kan ta tankene bort en stakket stund ja. Så en liten liste hvor målet er bare en eller to ting om dagen er bra. Jeg har sånne lister av og til jeg også. Det pleier faktisk å fungere nokså greit.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg