Hjelp, dette går den veien høna sparker

 

Hjelp, dette går den veien høna sparker.

Dere skulle hørt det lurvelevenet her.

Det er slik en krangling og kjefting at dere aner ikke.

Det går i norsk og svensk og spansk og noen tutrer på engelsk også.

Obs noen leseeksemplarer, det er jeg nødt til å si fra om.

 

Hva er det som skjer, lurer du på?

Jo jeg skal ut og reise og blir borte i månedsskiftet.

Den siste i måneden presenterer jeg jo bøker som skal leses neste måned.

Den først i måneden, de jeg har lest.

Derfor vil jeg ha det klart før jeg drar.

Om jeg er nødt til det, spør du kanskje?

Nei, ikke nødt, men har lyst.

 

 

Utfordringen er at noen fra desemberstabelen får dermed være med novemberbøkene på tur.

Og det er det ene det krangles om.

Det andre og enda verre er at jeg har lest mye mindre de siste månedene.

Over jul leste jeg 20 noen måneder og det tror jeg at jeg kommer til å gjøre hver måned, serru

Men så gjør jeg ikke det, jeg klarer bare ikke å innse det.

Dessuten er det så vanskelig å velge når de roper fra alle hyller.

Særlig de det ryker av, de ferskeste nyutgitte, de er svært høyrøstede.

Men når det nærmer seg ferietid, blir de mer aktive de som er i pockethylla også.

Noen av de har vært på tur før og blitt med hjem igjen.

Nå har de reisefeber igjen.

De vet at hvis de blir lest, ja da får de besøke et fremmed bibliotek på et sydenhotell og det frister veldig.

Ja for leser jeg de, da blir de liggende igjen der jeg er.

Tenk hvor ufattende spennende det må være, så jeg forstår at de blir ivrig jeg.

Men i alle uttak, blir noen skuffet, slik er det bare.

 

Det ble gnisning i novemberstabelen til høyre i bildet også.

Jeg når ikke å lese alle før jeg drar nemlig, så noen må ut.

I tillegg kjøpte jeg Herbjørg Wassmo, Det sjuende møte, som jeg ville lese før den nyeste, Mitt menneske.

Jeg vet også at det er et par julebøker på vei, som jeg må prioritere.

Derfor vil det bli rokkeringer.

Ja jeg har ikke sagt høyt at det kommer to til, det tør jeg ikke.

Når de er på plass skal jeg prøve å smyge de inn, i all stillhet.

Det er  Lene Lauritsen Kjølner, Jul i Sandøsund og Ingvild H. Rishøi, Storgate

 

Ser du de to på høykant, Camilla Läckberg og Ildefonso Falcones?

Det er nærmest så de hopper der de står.

De står nemlig i umiddelbar fare for å bli utelatt.

Ja, som overvektig selv, er det på kanten å utelate noen, fordi de er tykk, men slik er det bare.

Det er allerede tre tjukkasen der og kanskje kommer Simon Stranger inn i den stabelen og han er ikke så slank han heller.

Jo, for all del, forfatteren er slank,  men 304 dager er det litt tykkelse på.

Aslak Nore, Havets kirkegård, Stefan Ahnhem, Siste spiker og Anthony Doerr, Den beste av alle verdener, ruver godt i stabelen.

Anthony Doerr er forfatteren bak Alt lyset vi ikke ser, så den gleder jeg meg veldig til.

Bøker lest juni 2017

 

Og jeg tok nå den tunge beslutningen om å flytte Miika Nousianen, til tema Nordisk i januar.

Du hører kanskje de finske glosene som da kom?

Men jeg lovte han at han skulle få være først ut i januar og da roet han seg.

Men egentlig hadde jeg lovt han en tur til Gran Canaria, så det er forståelig at han ble litt skuffet.

Men nå er det jeg som er sjefen, jeg foretar utvelgelsen og de må være forsiktig.

Er de stygg i kjeften, ja da er det grunn til utestenging, uansett hvilke gode grunner de legger frem for å bli valgt.

Stort sett er de veldig hyggelige og samarbeidsvillige.

Slik går nå dagene når jeg prøver å skape engasjement for meg selv, her jeg sitter.

I dag

 

 

En julefortelling fra Ingvild H. Rishøi «Jeg kalte deg ikke Ronja for at du skulle vokse opp på Tøyen», sier Ronjas far. Men det er Tøyen de bor på, Ronja, faren og storesøsteren Melissa. Det nærmer seg jul. Faren har mistet enda en jobb. Derfor må Melissa ut og lempe juletrær, Ronja må selge kranser og nek, faren må på puben Stargate, og desember handler om våte votter, provisjon og øl. Men også om tre vise menn, en stjerne og en skog. Stargate er en julefortelling for vår tid: magisk realisme i et juletreutsalg på Tøyen.

 

Sofie elsker livet som bokhandler og kaféeier på brygga i Sandøsund, der venninnen Linn hjelper til når hun ikke oversetter bøker.
Da tante Agathe flytter til Spania og et kollektiv for kulturelle damer, gir hun bort den knirkete, gamle villaen sin i gave til Sofie. Hun kaster seg over julepynt, sylte, fattigmann og jule-yuccaer med god hjelp av faren og Marcel, som driver verdens hyggeligste hotell.
Men hotellets nye kokk, Francois, får Sofies julehjerte til å banke i takt med Linns mandelhakking. Litt synd at Sofies raffe søster, Tilde, også liker ham. Francois har en fortid, men den mest spennende fortiden – og framtiden – kan ligge i plankene på Sofies nye hus.

Sami har en drøm om å bli far. Den biologiske klokken hans har tikket de siste 15 årene, av og til så høyt at det har vært vanskelig for ham å høre sine egne tanker. Men det er ikke enkelt å bli far. Det første man må gjøre, er å finne en passende kandidat til rollen som mor. Det går ofte skeis.
I jakten på en mor til sine fremtidige barn, kommer Sami av og til i kontakt med en helt spesiell liga: Den perfeksjonistiske, urbane supermammaen. Og det miljøet er alt annet enn spøk. Man kan også få dem etter seg på måter man ikke ante.
Samtidig får Sami uforvarende også en annen, og mulig enda farligere gjeng i hælene – den lokale MC-klubben. Og hvordan fikser man så livet når alt har gått galt? Sini, en velværeblogger med et instagram-perfekt liv, kommer med en løsning.
#humor #fatherhood #childlessness #bikers #problems #wellbeing #socialmedia #fake #facelift
«Ansiktsløft er den perfekte feel good-romanen … Morsom, mørk, underholdende – og veldig treffende for vår tid.»
Helsingin Sanomat
4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg