Frustrert frue ga nesten opp og satt og så tomt (og dumt)ut i luften.

 

 

Fy fillern, det ble slitsomt i går.

Jeg var så fornøyd med ny iPad og fikk overført alt.

Så skulle jeg ha e-Sim og da skar det seg.

Jeg har kjøpt iPad jeg kan koble til internett, slik at jeg ikke må ha telefon tilgjengelig når jeg er ute på tur.

Før har jeg hatt delt internett gjennom telefonen.

Jeg liker å unngå de gratis wifioppkoblingene rundt om i verden.

 

Når man er født i 1960, er man ikke oppvokst opp med data som de unge er i dag.

De tar jo alt så lett.

Men de kan ikke alt de heller.

Han første jeg snakket med på telefon,  påstod at modellen jeg hadde, ikke kunne bruke e-Sim.

Men det sjekket jeg hos Apple,så det visste jeg.

Så prøvde jeg å Scanner qr-kode og endte opp med å deaktivere SIM-kortet på telefonen.

 

 

Hjelp, hva gjør du da?

Jeg fikk jo ikke tak i Telenor, når jeg ikke fikk ringt dem.

Jeg rev nesten av meg håret i frustrasjon.

Jeg prøvde den roboten som svarer.

Vet du hva den sa når jeg skrev kundebehandler?

Ring kundeservice sa den, 900….

Akkurat, det er enkelt når du ikke kan ringe.

Men den 62~årige fruen er ikke helt rådløs.

Via Messenger fikk hun en venninne til å ringe Telenor.

Og via Messenger samtale, via henne, fikk jeg forklart situasjonen.

En hyggelig dame reaktiverte SIM-kort og jeg kunne ringe igjen.

Hun sendte meg også ny qr-kode med bruksanvisning.

 

Men

 

 

De bruksanvisningene er ikke brukbare for oss opp i åra.

Jeg skjønte det jo ikke.

Jeg turde ikke prøve heller.

Da måtte jeg ringe på nytt.

Du må scanne koden med kamera sier de.

Ja men har jeg kamera oppe, da ser jeg jo ikke koden, sier jeg.

Nei, du må åpne den på en annen enhet.

Ja i går åpnet jeg den på telefonen, sa jeg.

Det var riktig så lurt for da ble telefonen deaktivert.

Men så kom jeg på at jeg kunne åpne qr-kode på den gamle iPaden.

Der har jeg jo bare wifi så der kan jeg ikke deaktivere noe.

Så gjorde jeg det og ingenting skjer.

Sånn var det i går også sa jeg.

Jeg scannet og ingenting skjedde.

Da måtte hun konferere med en kollega.

Så det er ikke bare jeg som ikke forstår.

Det viste seg at bare ved å scanne, var alt i orden automatisk.

Jeg hadde 4 g.

Det var det jeg ikke forstod i går.

Jeg trodde jeg måtte registrere noe mer.

 

Men hvis du ser på bruksanvisningen jeg fikk, så er det ikke dette som står.

Det burde stått.

 

Hvis du allerede har qr-kode

Åpne qr-kode på annen enhet.

Bruk kamerat og scann koden.

Nå skal det være i orden. Sjekk om du er på nett.

 

Hvis du ikke har fått qr-kode, åpne innstillinger, velg nytt abonnement, e-Sim, og du vil få koden

 

Jeg ble meg fortalt at det er flere som har slitt med dette, også av den yngre garde.

Er det rart fruen ble frustrert?

Dessuten er jeg ikke god til å lese bruksanvisninger.

Det har jeg prøvd å fortelle han jeg bor sammen med.

 

Men i dag, har hun fått fikset og er glad og fornøyd.

I dag har jeg gjort noe jeg er god til.

 

Jeg har bakt brød.

Det er jeg sikker på at mange av de teknologiekspertene ikke kan.

 

 

 

Og jeg har lagd nydelig hjemmelagd pesto.

Jeg hadde tre basilikumplanter som hadde fått nye blad, men det var så mange småfluer der, så jeg tok av blader og kastet plantene.

Men nå har jeg brukt plantene først en gang og de har vokst opp igjen, så da har jeg fått dobbelt opp.

Oppskrift. I basilikumplante, 1 fedd hvitløk, en liten pose pinjekjerner, litt parmesan, salt, pepper, olivenolje.

Lagd på få minutter. Nydelig godt på både brødskive, i pasta, på stekte poteter, på fisk i ovnen, osv.

 

Gyllen sol leste jeg ut i går og begynte på Når månen står lavt.

Gylken sol var utrolig bra. Forfatterens beste synes jeg. Stor leseopplevelse jeg betalte 10 kr for.

 

Se der. Jeg kan mye jeg.

Hvorfor skal vi fokusere på alt vi ikke er god til.

Ber vi om hjelp, løser det seg

Ikke frustrert lenger.

I dag

4 kommentarer
    1. Godt å høre at du ikke er frustrert lenger. Mye jeg heller ikke skjønner, men spørrer dem som kan. Flott den oppskriften det må jeg prøve en gang.

    2. Brød Pesto og bøker kan vi i allefall!

      Nei jeg hadde også revet meg i håret…. jeg tror jeg kan mye av og til men må ofte bare gi opp…. Ringe og få hjelp eller oppsøke butikken er løsningen av og til 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg