Er man gal, så er man gal, da gjør man ting man ikke tør

 

 

 

 

Er man gal, så er man gal, da gjør man ting man ikke tør

I sommer var vi på cruise i Karibien en uke.

Hele reisefølget dro på snorkling og beach.

Og jeg hadde så innmari lyst jeg til å snorkle.

Svømme der nede blant fiskene.

Men i det jeg fikk utdelt snorkel og maske og livvest, skjønte jeg at dette går ikke.

En sliten kropp og vonde knær.

Jeg ville ikke klart å puste med alt det utstyret i ansiktet.

Og det var litt sjø, så jeg hadde problemer med å holde meg fast til jeg fant roen i vannet.

Å skulle slippe seg da og svømme med maske og snorkel, ville blitt umulig.

Jeg må øve først.

Planen er å kjøpe meg maske og snorkel og øve litt på egenhånd.

Når det passer meg selv.

Skal man prøve noe nytt, som også er vanskelig, er det ikke bare å hive seg uti det.

Av og til må det tilrettelegges.

 

 

Men…..

Etterpå når sønn og barnebarn var ferdig i vannet, ble min sønn med meg i vannet.

Da hadde jeg på meg maska og fikk tittet litt under vann, mens jeg holdt pusten.

Og jeg kjenner en sånn inderlig lengsel etter å føle meg fri under vann.

Jeg har altså også litt vannskrekk, hvis jeg får vann i øynene, så enkelt er det ikke.

Men jeg vil ikke slippe tanken, så jeg håper det legger seg mer tilrette nå på neste tur.

Da skal vi 12 dager på cruise, nye Karibiske øyer og det er stor glede.

Det var da jeg fant denne undervannsbåten.

Jeg som ikke bare har litt vannnskrekk men også klaustrofobi.

Men jeg kjente bare at dette har jeg lyst til.

Jeg tror gubben ble litt forundret når jeg presenterte han for ideen.

Men han er jo så rolig og sindig og sier at jeg er jo innesperret i et fly også.

Jeg har ikke flyskrekk så da får jeg satse på at det går bra.

 

Her er reiseruten. Det dumme er at det står fra Fort Lauderdale, men de har flyttet til Miami, så da kjøres vi med buss til Miami, men det går vel fint. Hadde vi visst det, hadde vi jo booket til Miami istedetfor. Men vi får ta det som en ekstra sightseeing tur.

Først skal vi ha to deilige dager i sjøen. Det er tusen aktiviteter ombord, men vi kommer nok bare til å slappe av i skyggen med en god bok og noe kaldt i glasset.  Bokstabelen er under planlegging. Det er nok noen av disse som må være igjen hjemme, men man er litt gal når man begynner å planlegge feriebøker, flere måneder før turen starter.

 

 

Første havn St. Croix, Amerikanske jomfruøyer

 

Neste dag, St. Johns, Antigua

Her har vi meldt oss på en helt vanlig sighseeingtur med buss.

 

Det går slag i slag, så neste dag er det hviledag igjen. I og med at jeg ikke vet hvor sliten jeg blir, er det dumt å kjøpe for mange utflukter. Dessuten er de jo slett ikke gratis. Disse tre utfluktene koster kr 2500,- pr person tilsammen, men vi vil gjerne se oss litt rundt når vi er på nye steder og en utflukt er da veldig fint. Jeg slipper også å bruke energi på å planlegge og finne frem, noe som er supert for en med redusert kraft i kroppen.

Det er noe av det som er så fint med cruise. Man får sett seg rundt i verden, selv om man ikke har en kropp som er i tipp topp form. Det er jo også tilrettelagt for rullestoler, for de som trenger det.

Havnen vi ligger i i dag er Castries, St Lucia. Vi går en tur i land og snuser litt rundt.

Jeg ser i dette youtubeklippet at skipet ligger midt i sentrum, så da kan vi gå oss en tur

 

Så har turen kommet til Bridgetown, Barbados. Det er dette som er så vidunderlig med cruise. Man pakker ut kofferten, bor på luksushotell og kommer på nye steder nesten hver dag. Spenningen med å se ut og se hvordan det ser ut der vi er i dag. De nye skipene er så stille av seg, at man merker ikke at de legger til land og ikke når de forlater havnen heller. Da ser man bare plutselig at man er i bevegelse.

 

 

Her er det jeg skal ned i denne undervannsbåten og jeg kommer nok til å være gruelig nervøs. Vi får bare vente og se om jeg klarer å gjennomføre det, men har veldig lyst.

Dagen etter er vi i St.Georges, Granada

 

 

Ingen tur, da skal vi på land bare og rusle litt. Jeg ser på youtube at det er sightseeingtog i de fleste av disse byene, så det er jo en mulighet for å få sett litt mer, når man ikke klarer å gå så langt. Her er det muskatnøtt og sjokolade som står i fokus. Jeg må nok inn på sjokoladebutikken tenker jeg.

 

Så legger vi turen til Kingstown, St. Vincent

 

Jeg vurderte en utflukt her, men vi får ha det til gode til en annen gang. Når jeg søker på youtube ser det ikke ut til å være den flotteste havnen, men en tur i land blir det nok. Dessuten når man er 14-15 etasjer opp i luften på et cruiseskip, har man også panoramautsikt.

 

Så er vi på vei til siste havn, Basseterre, St. Kitts og nå skal vi på en tur jeg gleder meg til. Togtur

 

 

Dette ser så fint ut og det kan være en fin avslutning på Karibienreisen for denne gang. Enda er det leeeeeeenge til vi drar, men da er det også god tid til å være forventningsfull og glede seg.

Etter dette har vi to dagers sjøreise før vi er tilbake til Miami og så er det veien tilbake til vinteren i Norge.

Jeg har fri Wifi på turen, så dere skal få være med dere også, ihvertfall i ord og bilder, både i blogg og på instagram. marianntokle

I sommer var det så dårlig wifi at det ble brukt minst mulig men jeg synes det er veldig kjekt å lage reisebrev  så jeg håper det går greit nå på neste tur.

 

 

2 kommentarer
    1. Jeg gleder meg veldig til reisebrev ♥
      Og den aktuelle bokstabelen ser også veldig fristende ut. Jeg er veldig glad i å lese Jan Mehlum, og jeg har ikke lest noen av dem du har i stabelen din 🙂
      Cruise kunne jeg også tenkt meg å forsøke, men det blir nok bare med drømmene for en stund. Har egentlig lyst å dra helt alene, for å spare kostnadene, samtidig som at jeg ikke har lyst å være alene heller. Er for sliten nå til å reise noe sted alene uansett. Så det får vente i alle fall 🙂
      Kjekt med planer også. Det er jo halve turen 😀

      1. Alene på cruise er dyrt, for da må mann betale for to på lugaren. Kjærestetur er jo fint, men velg varme strøk så du får være ute hele dagen. Desverre har cruiseprisene steget veldig mye siste årene, holder på å bli for dyrt for Oss.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg