Er du misunnelig på noen?

 

I dag har jeg fått for meg at jeg skal skrive om ordet misunnelse

Er du misunnelig på noen av og til

Her er det som står om misunnelse på Wikipedia:

Misunnelse er en følelse. Den gjør seg bemerkbar ved at en ikke unner et annet menneske egenskaper, status, evner, anseelse eller eiendeler, og kan bli utløst ved at en person sammenligner seg selv med et annet menneske.

Misunnelse har ikke nødvendigvis med ting å gjøre; det sentrale er fornemmelsen av at den andre er i en bedre situasjon enn man selv er. Misunnelse kan betraktes som det motsatte av velvilje.

Disse ordene stod og på Wikepedia: I den katolske tradisjonen er misunnelse (invidia) en av «de syv dødssynder» og betraktes som en synd, fordi den misunnelige overser sine egne gaver og streber etter den andres tilstand i stedet for å arbeide på sin by Text-Enhance” href=”http://no.wikipedia.org/wiki/Misunnelse”>egen åndelige forbedring.

Misunnelse kan være en drivkraft i mange menneskelige forhold, både privat og politisk.

Misunnelse kan i en del situasjoner forveksles med griskhet, en annen dødssynd, og også med sjalusi.

 

Jeg er misunnelig innimellom jeg

Ja, kanskje noen er misunnelig på meg og av og til

Sånn som i dag

I dag vasket jeg over alle gulvene mine uten å måtte ta pause

Jeg kjenner mange jeg som ikke greier det

De skulle helt klart ønsket seg  at de fikk til det

Jeg synes ikke bestandig misunnelse er  negativt

Jeg vet at det kommer av mis unne, at jeg liksom ikke unner en person noe

Dette stemmer ikke bestandig, gjør det vel

Hvis man skal finne ut hvem man er, på leting etter god selvtillitt og indre ro, da må man være ærlig med seg selv

Man  kan ikke gå rundt og tro at man er så forbasket god og snill hele tiden og aldri har negative følelser

Det er ikke mange mennesker i verden som ikke har en liten demon på skulderen innimellom

Men er det så ille som ordet høres ut

Hvis noen plutselig får bloggen sin i VG og får 80000 lesere, ja da blir jeg jo litt misunnelig

Det høres da litt artig ut da å få bloggen på trykk i Norges største avis

Jeg kunne jo ønsket meg det, det må jeg bare innrømme

Når jeg hører om alle som har masse energi, går på lange fjellturer, gjør husarbeid og er med på fritisdsaktiviteter

Da er jeg misunnelig, for jeg vil også

Når jeg ser reiseartikler, folk forteller om reiser til alle verdenskanter, sukk, jeg vil reise enda mer, jeg vil ha opplevelser, enda jeg er mye ute og reiser

Når noen vinner millioner i lotto, da er jeg veldig misunnelig

Når noen baker flere sorter kaker til jul og vasker ned hus, må jeg vel innerst inne innrømme at jeg hadde kanskje gjort mer til jul jeg og, hvis jeg hadde muligheten

Da hadde jeg kanskje ikke sittet her og trodd at jeg var ansatt for å klikke liker på facebook hele dagen

Jeg er jo litt misunnelig på dem

Jeg er faktisk ganske mye misunnelig til tider

Men……..

Så kommer det jeg ikke liker ved ordet

Det betyr ikke at jeg ikke unner vedkommende person dette

Jeg unner dem det av hele mitt hjerte

Jeg tror jo at det jeg fokuserer på, det får jeg mer av

Jeg tror derfor at det er mer sannsynlig at mine ønsker blir oppfylt hvis jeg tenker postitivt om dem

Jeg bruker det heller som en inspirasjon

Hvis de får til, ja da kan jeg få til og

 

Hva hvis det er noen man ikke kan like

Ville man da unne vedkommende det

Hvis noen du ikke kan fordra, kommer på trykk i VG og får masse positive tilbakemeldinger

Ja, nå kommer vi innpå litt vanskeligere spørsmål

Hva hvis du har slitt med å få en jobb du virkelig ønsker deg, og en du ikke liker får jobben

Hmmm, hvor glad er du da inni deg

Det kan være sårt

Det kan være så sårt at man liker denne personen enda mindre

Kanskje man tenker, at jeg skal ihvertfall ikke lese den bloggen

Ramser du opp alle grunnene til at vedkommende ikke skulle hatt “din” jobb

Kjenner du at du koker av sinne

Er dette i hodet ditt og kverner om og om igjen

Da er det på tide å kakke seg selv litt på skulderen og se om det sitter noen der med horn

I så fall gagner det deg ikke

Du oppnår ikke noe positivt selv

Du får en aura av negativitet rundt deg som er lite kledelig

Du drar ned deg selv

Det medfører at du kanskje ikke blir tatt med i betraktningen neste gang heller

Da handler det nemlig om deg selv, ikke den andre personen

Du gjør livet surt for deg selv, du kan ikke skylde på noen annen

Den andre personen har nemlig fått til noe du ikke har

Det står det all respekt av

Det bør derfor æres og beundres

Hvis du klarer å rose de som oppnår det du ønsker deg, uansett hvem de er, da har du det godt inni deg

Da har du god selvtillitt og synes godt om deg selv

Da kan du oppnå nesten alt du ønsker deg i livet

Den som har det godt med seg selv, trenger nemlig ikke å tråkke på andre

Greier du det

I dag

 

Mens jeg lagde middag så kom jeg på at jeg er veldig misunnelig på de som bor der det er butikker som selger fersk fisk

Sukk,  men det gjør jeg ikke, så hva er da vitsen i å stønne over det

Ikke vil jeg flytte heller så da får jeg leve med det

Det var også

I dag

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg