Det er tøffe tak når man er tjukk. Hva gjør man?

Jeg er tjukk,  som det heter.

Jeg har altfor mange kg å bære på.

At jeg har lite krefter og er inaktiv, hjelper ikke på.

Jeg overspiser ikke og har et noenlunde sunt kosthold.

Skeier ut innimellom,  men lager for det meste all mat fra bunnen av og spiser lite sukker.

 

Har dere lagt merke til hvordan vi med noen kg ekstra blir omtalt ?

Jeg leser jo mye bøker og beskrivelsene av mennesker med overvekt, er slett ikke gøy.

Det er ganske så nedlatende.

I tillegg blir man mindre tatt på alvor og stiller ofte svakere i jobbintervju.

Men det var slett ikke det jeg skulle snakke om.

 

Legen min tilbyr meg å prøve en ny medisin.

En sprøyte hver uke.

Dette vil få blodsukkeret ned, det ligger nemlig og vaker i grenseland til diabetes.

Jeg vil også gå ned i vekt.

Jeg kjenner de som har prøvd denne medisinen og har gått ned mange kg.

 

Men kroppen vil sier at den vil ikke ha denne medisinen.

Jeg har dårlig erfaring med mange medisiner.

Metformin som skulle hjelpe for å få ned insulinproduksjon, tok full dose, i årevis.

Insulinet var like høyt som i dag, uten medisin.

Kroppsverk og sliten.

Det samme med kolesterolmedisin.

Det siste jeg kastet, var østrogenstikkpiller, mye bedre form uten.

Den sa også at den ikke ville ha slankeoperasjon.

Det er jeg også blitt tilbudt.

Begge deler gjør at man spiser mye mindre og jeg føler det er ikke veien å gå for meg.

Jeg er opptatt av å gi kroppen min et allsidig kosthold, med alt den trenger av næringsstoffer.

Dette får jeg ikke til, hvis jeg nesten ikke skal spise.

Nå viser det seg jo også at det er mer bivirkninger med slankeoperasjoner også, enn de ville ha det til i starten.

Dårligere korttidshukommelse, diaré, utmattelse, osv.

Denne medisinen er ganske ny og jeg vil vente å se.

Og jeg gjør oppmerksom på at andre kan ha god nytte av disse medisinene.

Jeg la meg her en kveld og fikk ikke sove, for jeg grublet på hva skal jeg gjøre.

Er det dumt å si nei?

Da kom jeg på at for noen år siden ble jeg anbefalt en fem dagers fastekur av Balderklinikken.

Jeg har en diettplan for alle fem dager, der det står hva jeg skal spise.

På den tiden var jeg ikke motivert, for jeg lagde middag til flere og syntes det ble vanskelig, når jeg skulle spise annen mat.

Dette var igjen en slik vidunderkur, påstod de, så nå skal jeg hver tredje uke prøve dette.

Over nytt år er jeg jo hver tredje uke helt alene,  fem dager.

Det vil derfor være perfekt og dette kan jeg greie.

Dette er sunn mat, ikke kjemikalier, så det kan jeg gi et forsøk.

 

Når man blir eldre, spiser man oftest mindre og mange eldre er underernært.

Kroppen vår trenger mat, men riktig mat.

Hjernen vår trenger mat for ikke å svinne hen.

Går man for raskt ned i vekt, kan leveren bli skadet.

Det leste jeg, når jeg undersøkte det med for mye jern i blodet.

Jeg har jo en skadet lever.

Det kan man få ved overvekt, blant annet,  men også ved for rask vektnedgang.

 

Å være tjukk, er ikke noe gøy.

Når jeg var på arbeidsrettet rehabilitering, gikk de fleste ned 3-7 kg, jeg gikk opp 3 kg.

Av og til blir man motløs.

Men nå har kroppen talt.

Vi prøver 5 dagers fasteimiterende diett, 5 dager hver 3. uke.

Og formen er blitt bedre enn den var tidligere i høst, så da håper jeg også på mer bevegelse.

Dette blir nok bra

……….tror jeg

I dag

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg