De små lykkelige øyeblikkene er ikke lik for oss alle

 

De små lykkelige øyeblikkene er ikke lik for oss alle

Jeg kan være kjempelykkelig over de små tingene i hverdagen.

Mye som andre ikke i det hele tatt reflekterer over.

Faktisk har jeg flere slike øyeblikk nå enn når jeg var frisk.

Da tok jeg det meste som en selvfølge.

Mye av det jeg tar som en selvfølge, er derimot andres lykkelige øyeblikk.

Jeg snakket med ei i dag som frydet seg over å få renvasket hår.

For henne var det stort for ofte er hun så syk at hun ikke makter å få vasket håret.

Så tenk på det neste gang du står der med sjampo i håret.

Det er ikke en selvfølge for alle.

 

Selv har jeg strevd med lite krefter noen uker.

Sakte men sikkert blir jeg bedre.

I dag tok jeg meg på tak og fikk unna enda en måned i regnskapet mitt.

Egentlig er jeg så liten at jeg ikke er pålagt å føre regnskap, men jeg må ha kontroll.

Jeg fikk også hjelp for det var noe jeg ikke hadde fått til.

Jeg var derfor fornøyd og glad når jeg gikk for å varme noen rester.

Jeg hadde litt stekt fisk som skulle varmes på panna.

 

I det jeg gjør dette, slår det meg at jeg kan lage knekkebrød.

Jeg tok det aller siste i går kveld.

Greier jeg det, spurte jeg meg selv, har jeg krefter nok?

Ja sa jeg, jeg kan ihvertfall lage røren.

Det var som om jeg hadde en høyhastighetsknapp som slo inn.

Jeg har aldri før malt valnøtter og gresskarkjerner så raskt.

Det tok bare noen minutter og alt var rørt sammen.

Det må stå litt,  så havregryn sveller opp, men også det var som om det skjedde med tryllestavmagi.

Fisken var ferdig, men jeg tenkte at jeg må prøve å se om de er lett å smøre utover i dag.

Og det gikk som smurt, svisj svusj, 7 brett klar til steking.

Jeg var så lykkelig.

Selv om maten ble enda kaldere, måtte jeg bare fortelle det til ei venninne.

Det var da hun satt der lykkelig med nyvasket hår.

Hvor heldig er vel ikke vi, som får sånn hverdagslykke i fanget.

Og du verden hvor godt det gjør.

I kveld blir det nystekte knekkebrød med manchego

Tror jeg slår til med ett med brie og spekeskinke også.

Og tillegg kom det pakke i posten

 

 

Splitter nyutgitt Jojo Moyes, leseeksemplar fra Bastion

Stor lykke

I dag

 

6 kommentarer
    1. Sånn er det.. ulike ting som gir lykke <3..som deg gleder jeg meg nå over mange flere små ting enn jeg gjorde da jeg var frisk.. og livet ble levd i full fart med aktiviteter fra morgen til kveld 🙂 Lenge siden jeg har laget hjemmebakte knekkebrød..men det er jo så godt,så får gjøre det en dag snart <3

    2. Ja, det er så sant det der. Jeg har også hatt en venninne som gledet seg over at hun fikk til å vaske håret en dag. Rart hvordan de veldig små ting kan virkelig bli store. Så flink du var som fikset knekkebrødene. Jeg har vasket et rom i kjelleren i dag og det er jeg så glad for er gjort. Ryddig ble det jammen også, som ved et trylleslag. 🙂 Ha en fin kveld og kos deg med maten. Klemsiklem 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg