Da er denne lesemåneden planlagt

 

Juli måned finner du i linken under.

Bøker lest juli 2019, 12 bøker

 

Alle som følger meg, har nok forstått at jeg er lidenskapelig opptatt av bøker.

Mange spør hvordan jeg har tid til å lese så mange.

Jeg er jo hjemmeværende og har veldig mye alenetid.

Enda mer nå når de to minste barnebarna har flyttet langt unna.

Og jeg prioriterer å lese for jeg kjenner at det er bra for meg.

Jeg får en egen ro når jeg forsvinner inn i boken.

Det blir en form for meditasjon.

 

Dette bildet er hentet fra boken Min ulydige mor, Therese Lund Stathatos. Hun  kommer ut med sin andre roman nå i høst.

 

Siden jeg publiserer så mange omtaler og har mange følgere på Lillasjel, får jeg nå mange bøker fra forlagene.

Kontakten med forlagene gir meg også en “jobbfølelse” som er svært verdifull.

Jeg har også samarbeid med den lokale bokhandelen, Romsdal libris, som låner de omtalene de ønsker dele på sin side.

Der har jeg også jobbet i to perioder i mitt yrkesaktive liv.

Det er i salgsbransjen jeg bestandig har vært, som ekspeditør men også ansvarlig for innkjøp og jeg har vært uteselger.

 

 

Jeg har bestandig vært glad i å lese.

Jeg lånte bærenett med bøker på biblioteket, helt fra jeg var ungdom.

Allerede før jeg fikk kontakt med forlagene, blogget jeg bøker.

Da leste jeg ca 4 hver måned, nå leser jeg 8-12.

Man er ikke nødt til å lese bøkene man får.

Forlagene ber en aldri om å lese en bok.

De gir heller ingen føring med hva vi skal skrive.

For meg ville det være juks og fanteri hvis jeg sa jeg likte en bok, jeg ikke syntes om.

Avisene har jo skrevet om bøker i årevis men litteratur har fått mindre plass der de siste årene.

Jeg analyserer ikke bøkene, bare sier hva jeg følte når jeg leste de.

Jeg er forsiktig så jeg ikke røper innhold og jeg er også forsiktig med å slakte en bok.

Ja jeg sier når noe blir fullstendig feil for meg men jeg vet også at det jeg ikke liker, det er det mange andre som liker.

Slik jeg gjorde med den siste Lucinda Riley

Lucinda Riley, Sommerfuglrommet

 

 

 

Ekstra stas er det når forlagene siterer en og en får navnet sitt i en bok.

Det er jo morsomt å se navnet sitt i bøkene når man er i bokhandelen.

Denne måneden gjorde jeg noe nytt.

Jeg plukket ut 12 bøker som jeg planlegger å lese denne måneden.

Jeg elsker dette med å lese fra flere land, en blanding av forfattere jeg kjenner og de som er ukjente for meg.

Jeg liker også å ha med noen jeg selv har kjøpt på impuls.

Jeg har jo ikke sluttet å snoke rundt i bokhandlene.

Det er som om det er magneter der som suger meg inn.

Nå er det snart høst og jeg vil dra på boklansering, slik jeg gjorde i fjor høst.

Høst 2018, Aschehoug

Det var inspirerende og det var godt å komme seg ut av stua.

Et lite pust av et fagmiljø var deilig, når man ikke kan være ute i jobb lenger.

Jeg ser på bokbloggingen som en jobb, selv om jeg ikke har lønn.

Det gir meg så mye glede og det er sunt for hjernen min.

Det er et helt arbeid bare å prøve å holde seg noenlunde oppdatert om en del av det som blir gitt ut.

Det er mat til hjernen og det har den behov for, siden jeg ellers er så rolig.

Så får vi se om det dukker opp bøker som roper seg til en plass i august.

Bøker er en av mine ingredienser til et spennende liv.

I dag

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg