Celebrity Equinox, Villefranche

Vi har i løpet av natten flyttet oss fra den italienske riviera til den franske, uten at vi har kjent en eneste bevegelse i skipet.

Frokost i dag ble poched egg, noe jeg aldri har prøvd å lage selv.

Utsikten er helt ok.

Der borte ligger Nice.

Gubben fikk siste rest av cognacflaska i går og var henrykt over at de hentet en ny.

Den eneste cognacdrikkeren ombord.

Og jeg tror jeg er den eneste jägermeisterdrikkeren. Damen i restauranten ante ikke hva jeg snakket om.

Men nå vet hun. En liten en etter middag liker magen.

Så en cappuccino. Levering av nye kaker og smørbrød til kaffebaren.

Erstatter de store midnattsbuffetene vi hadde i gamle dager.

Vi har ikke bruk for prioritertkortet vårt, for det er ingen kø på tenderen og vi er i land.

Villefranche er fin, men La Spezia og Santa Margeritha, var en klasse over.

Et lite område i bykjernen med gammel bebyggelse.

Gågate over havnen.

Han her har vasket klær.

 

Trange smug. Trenger ikke tenke på brøytebil om vinteren her.

 

Kunstgallerier.

Vesker.

 

Koselig. Vi har ikke sånt i Norge der vinter herjer halve året.

 

Og vi ville klagd til huseieren over denne inngangen.

 

Og ingen stor balkong der jeg kan kose meg med å lese.

 

 

 

Øynene går nesten i kryss hos meg. Tror gubben får meg seg en tiendedel.

Vi finner noen trapper ned til sjøen.

Men å finne restaurant, ja det krevde flere forsøk.

Mange hadde ikke åpnet. Åpner 11.30~12.00, sa de.

 

Det andre svaret var at du må spise, ikke bare drikke.

 

Og noen plasser var det ikke nok skygge for en nordboer.

Men så fant fruen den perfekte plass.

Her kommer bakeren med dagens leveranser.

Bussen passerer.

I tillegg en gammel dame som tutet i ett.

Bakeren.

Ikke ille pris her i verste turistgryta. 7,50 for en halvliter.

Skygge med utsikt. Rett og slett fantastisk. Og et yrende folkeliv.

Men etter forfriskning, lengter vi hjem.

Lokale fiskere.

 

 

Disse hadde litt problemer med å komme seg ut fra havnen.

 

 

 

 

 

På havna igjen. Vi haiker hjem.

 

Gubben på vei ombord.

Turist med kartet i baklomma.

 

 

Ombord på tranferbåten.

Det er jo en liten sighseing i seg selv.

Farvel Villefranche igjen.

 

 

 

 

Wow, det var en stor yacht.

Det var ikke mange av de her nå.

 

 

Denne hadde med flytebrygge med solstoler.

En slik båt er ikke på ønskelisten min.

Ser ut som bulldosere de nyere båtene.

Hjem.

 

 

Her oppe bor vi. Lugar 8150, fremme.

Da er vi ombord.

 

 

 

 

 

Utsikt har vi fortsatt til Nice.

 

Lever sunt. Ja for mynte og lime, er vel sunt?

Jeg har ikke hatt tid å lese, bloggingen har tatt mye tid.

Skal begynne på Strömberg, for hun kommer til Osterøy krimfestival i september.

Nå er det lunsjtid og nå tar jeg fri fra skriving resten av dagen.

Tror jeg.

Det ble tapas igjen i dag. Nam. Glad jeg har oppdaget det.

Salami, kyllingpate, svinepate, artisjokk, oliven, soltørket tomat, paprika eller noe sånt.  diverse ost, druer, flatbrød, brødsticks.

MasterChef croquembouche. Jeg smakte ikke.

Gubben ble litt bekymret fordi det hadde minket så mye på Hennesyen hans.

Er det noen andre ? Hmmmm?

Vi har brukt denne “håndsåpen” ved håndvasken hele cruiset vi. Funket bra.

Han lugarrenholderen må da vel ha lurt på om vi ikke vasket oss. Så nå pakket jeg opp såpen.

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg