Bokidioten advarer alle krimforfattere


Bokidioten advarer alle krimforfattere

Det finnes en grense du ikke tråkker over

Bokidioten er ikke så glad i trender. Hun liker at alt er som det bestandig har vært. Men det er ingen som hører på henne. Hun skulle kanskje levd når det kun var Agatha Christie, som var det store navnet. Sånne fine mysterier, der du kan møte alle mistenkte, for så å gjette hvem som er morderen. Egentlig er hun en ganske så fredelig bokidiot.

Men det er så mye av det de kaller trender. En trend er at det skal være korte kapitler. Jeg begynner å bli godt voksen, som min mor sa at hun var,  når hun var 85. Ja, nå er ikke jeg i åtti-årene enda, men korte kapitler kan være litt vanskelig for en som begynner å bli litt treg av seg. Det er jo litt sånn at man må lese seg opp for hvert kapittel. Hvor er man hen nå og hva skjer og hvilke personer er med. Men med denne trenden, så er kapitlene så korte at det er som å sende en snap.  Du får ikke med deg hva som skjer, før det er over. Og venter du på svar fra noen, får du bare et symbol av noe slag, et du ikke greier å tyde, ja, for det er visst blitt et eget språk. Snart så er kapitlene så korte, at det er bare noen emojier, som du må ha et leksikon for å forstå. Men nå er det jo ikke leksikon lenger heller. Det er slutt på 12 bind, med et oppdateringsbind hvert år. Den gangen var det ihvertfall mulig å følge med på hva som skjedde på et år.

Korte kapitler ja. Og så skal det være en såkalt cliffhanger. Vet du hva det er? Jo, det er en sånn teaser. Vet du hva det er? Jo, det er slik at det skal være så spennende at du må fortsette å lese neste kapittel? Det er da jeg spør meg, er de dumme eller? Hvis de må ha en teaser i slutten av et kapittel, for at de skal lese neste, hvorfor ikke da ha lange kapitler. Ja, for da må vi jo lese, for å få lest ut kapitlet. Så enkelt er det.

Og det aller dummeste er at når du kommer til slutten av boka, ja da er det ikke slutt likevel. Nå er det moderne med en teaser der også, slik at du skal kjøpe neste bok. Men når neste bok blir utgitt, har jeg glemt slutten på den forrige, slik er det når en er godt voksen. Man går ikke rundt i hverdagen og husker slutten på hver krimbok, som ikke er en slutt, så man kan huske den til neste gang. Det er nok å huske at man skal kjøpe melk og brød på butikken. Ja jeg glemte kaffe sist og det er mye verre å være tom for kaffe enn å glemme teasere på forrige krimbok.

Men jeg leser videre, kapittel for kapittel, engasjert som en bokidiot skal være.

Men nå har det kommet enda en ny trend. Og da setter jeg faktisk ned foten og sier, ikke prøv deg.

Vet du hva de gjør, de som tror de skal finne på noe nytt. Jo, de skriver bok etter bok og du leser og leser. Du lærer personene å kjenne og du blir så glad i dem. Du følger dem i tykt og tynt, gjennom gleder og sorger. Du tørker tårene deres gjennom skilsmisser og gleder deg over nye kjærester og advarer dem mot de du forstår ikke er bra for dem. Ja, du innlemmer dem i hjertet ditt sammen med alle andre du er glad i. Så gleder du deg til å lese neste bok, bare for å oppdage at de dør. De dør, hører du. De blir tatt livet av. Forfatteren lar noen drepe en du er blitt glad i. Bokidioten liker ikke de som tar livet av vennene hennes.

Jeg kan forstå at det skjer i filmer. Skuespillere får nye jobber, flytter eller blir syk eller noe, men det skjer ikke med personene i en bok.

Der går grensen. Dette finner jeg meg ikke i. Hvis du som forfatter har planlagt å ta livet av noen som jeg er blitt glad i, ja da tilgir jeg deg aldri. Jeg sier det rett ut. Da gjør jeg det slutt mellom oss. Jeg går min vei og kommer aldri tilbake. For blir det en ny serie, vil jeg ikke involvere meg. Jeg vil da gå på tå hev og bli livredd for at flere jeg blir glad i, skal drepes. Da er det slutt mellom oss for resten av livet. Så det så.

 

 

ps. Bokidioten har vært med i alle nummer av magasinet Hverdagsnettmagasinet. Mest sannsynlig vil den heretter bli bare i bloggen for jeg blir litt stresset av deadline og skal greie å finne på noe morsomt hver gang, men når jeg gjør det, kommer det her i bloggen ihvertfall.

4 kommentarer
    1. Herlig!
      Melding mottatt, og tatt til etterretning. Har syndet her. Vil jeg gjøre det igjen? Vel … Det er vel noe i det at det ikke er veldig spennende å utsette karakterer for fare i en bok dersom leseren VET at det alltid går bra med dem uansett?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg