Av og til må man be om hjelp når noe føles vanskelig

 

Når man er hjemme hver dag, er det lett å falle i , Jeg gidder ikke i dag – gryta

Hele vinteren er jeg livredd å gå ute,  fordi jeg har to vonde knær.

Hvis jeg sklir litt, da er det så innmari vondt.

Nå har jeg ikke den unnskyldningen. for veiene er snøfrie.

Jeg vet at jeg må ut og gå turer igjen.

 

 

Jeg hadde legetime  på  tirsdag, med Lars Omdal på Balderklinikken.

Stoffskiftet mitt er fortsatt altfor lavt, så jeg må være forsiktig med ikke å gjøre for mye.

Kroppen blir lett utmattet og henter seg ikke inn igjen.

Men å gå små turer er veldig bra, for både insulinresistens og stoffskifte.

Det er bare så vanskelig å overtale seg selv.

Og det er  merkelig, for jeg liker jo å være ute og gå.

 

 

Jeg har ei venninne som også er hjemmeværende.

Hun har sagt at jeg må si fra hvis jeg vil gå en tur.

Det gjorde jeg i dag, spurte om hun ville være med.

Hun sa at det ville hun.

Ingen av oss kan gå fort eller lange turer, så det er perfekt turselskap.

I tillegg er vi begge lidenskapelig opptatt av bøker, så vi går aldri tom for noe å snakke om.

 

 

Ser dere grønnskjæret som er blitt på trærne.

Jeg håper det ikke kommer mer snø og at det blir vær til å sitte mye ute denne sommeren også.

Jeg lanserte ideen til Omdal at kanskje det var den fine sommeren som gjorde insulinprøvene mine så fine i fjor

Jeg satt ute stort sett hver dag, helt fra vår til høst.

Han syntes det var en interessant ide.

Det kan være at all d-vitamin fra sola, hadde en god effekt på insulinet.

Jeg har jo nok insulin til å dele ut til to personer til, og det er slett ikke bra.

Er du overvektig fra magen og opp, sjekk fastende insulin.

Det kan være du er insulinresistent slik jeg er.

Da blir man mye trøtt og sliten og legger på seg uansett hva man gjør.

Oftest er det blodsukkeret man sjekker men det kan være innenfor normalen.

Kostholdet som da er best for en, er det samme som om du har diabetes.

Men man skal også ligge unna kunstig søtning, for kroppen tror den får sukker og starter produksjon av insulin.

 

 

Du verden hvor nydelig det var ut og gå.

Vi gikk ikke så langt, men akkurat passe.

Nå er dørstokkmila passert, så nå bestemmer jeg meg for at det blir lettere neste gang.

Knærne får bare finne seg i å være med, det er vanskelig å legge de igjen hjemme.

Mars kan være en snømåned her på Nordvestlandet men jeg håper på tidlig vår.

Da skal jeg ut i solen på balkongen med boken min.

Jeg sender en stor takk for hjelpen jeg fikk

I dag

2 kommentarer
    1. Dette kunne lett vore meg,bortsett frå insulinen og ikkje spes vonde knær.Har vre ute og nytt vårlufta,nydelig,og det spirer og gror.Kvitløken min er begynt å spire,så hipp hurra! Ha en fortryllende aften,og god helg!❤️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg